Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skrev nyss ett långt svar från mobilen, men det försvann. Mutter, fräs.
Så barnet har slutat revoltera(hade han studentmössa?)? @Petruska
Till min dyre faders f-dag gjorde jag biffar på svarta bönor och rostad mandel, som blev så uppskattade att köttätarna påstod sig föredra dem framför de köttdito som även serverades. Svenska smaker som bekant ej min styrka, hoppas @Trani har mer att komma med, men konsistensen blev mkt lyckad.
Var mer frikostig än vanligt med bindemedel(lade tex ströbröd i grädde, bara en sån sak), hade i finhackad schalottenlök(svettad), svettad vitlök och panerade noga för att sedan steka i smör och olja. Tycker bönbiffar behöver lite sting av något, så jag smusslar ofta in lite chili oavsett smakbild.
Grädde och ströbröd! Där sa du nåt! Det hade jag aldrig kommit på.
Mandel/nötter och bönor har jag tänkt på. Just nu lutar det åt att vi gör två, tre olika vegetariska biffar, så blir bjudningen samtidigt ett litet kulinariskt test, och allt som faller någon i smaken kan ju sedan läggas i vederbörandes lunchlåda.
Barnet hade inte studentmössa enär det på den punkten följde familjetraditionen och hoppade av gymnasiet i god tid innan det var dags.
Jag visste att han äter mycket vegetariskt, men att han vill göra det i föräldrahemmet! Det är ett mirakel! Snart får jag kanske börja lära känna honom på riktigt!
@Anna ! Jag tittade efter rökt tonfisk åt dig i tre matvaruaffärer, men hittade ingen. Tyvärr.
Definitivt seitan!Om ni ville göra biffar som så långt möjligt skulle lura en köttätare, vad skulle ni göra då?
Jag brukar använda lökpulver (!) i veganska "biffar" - även om man använder hackad lök i dem (om man gillar det) får man ännu mer smak av lökpulver. Det smakar INTE rå lök eller nåt utan ger snarare en fin fyllighet åt "biffarna". Sojasås är också gott, ger lite färg dessutom.Grädde och ströbröd! Där sa du nåt! Det hade jag aldrig kommit på.
Mandel/nötter och bönor har jag tänkt på. Just nu lutar det åt att vi gör två, tre olika vegetariska biffar, så blir bjudningen samtidigt ett litet kulinariskt test, och allt som faller någon i smaken kan ju sedan läggas i vederbörandes lunchlåda.
Barnet hade inte studentmössa enär det på den punkten följde familjetraditionen och hoppade av gymnasiet i god tid innan det var dags.
Jag visste att han äter mycket vegetariskt, men att han vill göra det i föräldrahemmet! Det är ett mirakel! Snart får jag kanske börja lära känna honom på riktigt!
Baserat på mitt minne av muck duck så tror jag också på seitan kryddat med enbär och timjan, viltsky/sås och rönnbärsgele.Definitivt seitan!
Svenska smaker, då tänker jag enbär, hasselnötter (om du gör nötbiffar), pepparrot och ramslök. Seitan kryddat med enbär tror jag på.
Jag brukar använda lökpulver (!) i veganska "biffar" - även om man använder hackad lök i dem (om man gillar det) får man ännu mer smak av lökpulver. Det smakar INTE rå lök eller nåt utan ger snarare en fin fyllighet åt "biffarna". Sojasås är också gott, ger lite färg dessutom.
Ja, jag vet inte om det är umami, men det bidrar till någon sorts bas i smakerna, som umamirika ingredienser gör. I födelsedagsbiffarna tänker jag mig ha smulad, torkad karljohan i någon av varianterna, som ett försök att uppnå något liknande.Jag gillar också lökpulver! Använde det mycket när jag försökte mig på LCHF, och fortsatte i biffar och annat. Det ger en sorts... djup till smakerna tycker jag.