Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Började eftermiddagen på Urban Deli på Sveavägen 44, magnifik takterrass och ljummen öl. Helt okej, hade inte högre krav än så. Sedan vidare till Debaser Humlegården, mycket trevligt. Bra plovkbricka med oliver, röror, ost och chark samt gott bröd till BARNET, jag åt en vegetarisk burgare minus brödet som blev lite mastigt. God och bra tillagad!

Blev sjukt sugen på curry tidigare i veckan, vilket åtgärdades ikväll.
Strimlad kycklingfile
Bacon
Purjolök
Vitlök
Sambal
Matlagningsgrädde

Stekte allt i med grädde, KLART! Serverades med pasta och avnjöts i solen på balkongen :love:

Jag har just smallt i mig 4 (raaap) chimichanga fran den lokala "Mexican Market" har i stan. Till det ett stort glas vin producerat har i Napa. Fantastiskt gott ... och nu har jag "palt" coma och vill helst av allt ga isang ... klockan ar 7:09 PM. suck.

I onsdags môl-åt jag tonfisksallad till middag.

image2_55c444c2ddf2b32bcf261387.jpg

Igår bjöd jag min dyre fader på färsk fettuccine med kyckling och knaperstekt bacon i en paprika/chili-sås baserad på lätt-CF:en med samma namn. Men jag hade i någon halv burk het salsasås, och färsk röd paprika och lök och vitlök också, samt rosépeppar och grönpeppar. Det blev bra sting i den! Jag hade en tallrik vid sidan om med italiensk salladsmix, tomater och gurka också med citronolivolja och salt på vilket var himla gott.

Tillbaka i Malmö! Gick direkt till torget för att handla ingredienser till lunch. Blev en kanongod och snabblagad nudelsallad med halloumi och koriander (SE BILD). Och de skånska jordgubbarna kostar 20 kr litern :up:

msc94.jpg

Häromdagen plockade jag tre liter blåbär i skogen härutanför på några timmar. Det gör man inte i Skåne, inte där jag vari i alla fall. Så allt är inte dåligt här!

Gårdagens kvällsmat: korv med bröd, inte ens grillad. Men bjöd in kompis med familj på middag vid 17-tiden så snålt om tid att fixa annat. Rött vin till och mörk choklad till efterrätt.

Lunch idag: afrikansk gryta (säkert inte alls autentisk men den heter så) på bl a kikärter och jordnötssmör, pitabröd till.

Ikväll ska jag gå ut och äta här:

http://restaurangbar.se/

En trevlig fiskrestaurang!

Åh! Till middag idag gjorde vi vinbladsdolmar av vinblad från vinrankan som jag har här på landet, och fyllde dem med en smet på vldsvinsfärs (lammfärs är svårare att få tag på), lök, basmatiråris och hemodlade örtkryddor. Åh, så gott det blev. Lokala ölsorter til. Ölsorterna rätt slätstrukna, men trevliga ändå.

Särbon landade här igårkväll på väg ännu längre söderut för jobb. Han hade med sig en bit älg och jag är tydligen utnämnd till förste grillare i familjen numera ("du grillar ju så mycket mer än vad jag gör"). Den fick ligga i en marinad på balsamvinäger, konjak, svartpeppar, kalvfond, chipotle morita-flakes och lite Heinz Hot chili-sås (den i uppochnerplastflaskan).

Älg blir bäst helgrillad eftersom det är så magert tycker jag och det tar inte så mycket längre tid. Fick ett infall att glasera den så jag blandade Jack Daniels bbqsås med krossade enbär och penslade med och satan vad gott det blev! :d Jag kan varmt rekommendera att testa det :)

Min kollega har tipsat mig om att grilla champinjoner fyllda med grönmögelost så det blev det till samt baconlindad sparris (som vanligt :p). Klyftpotatis i ugn blev det också. Nu ska jag äta frukost på köttet som blev över :up:

Käkade hemmagjorda hamburgare med egenodlad potatis, hembakat bröd och sallad från trädgården igår. Och så de vanliga köpta grönsakerna till dårå. Vi hade även "kall sås" kvar från i fredags när vi åt räkor som fick fungera som hamburgerdressing. Betydligt trevligare till hamburgare än till räkor iaf, trots köpt i fiskbutik!

Igår: fler vinbladsdolmar. Dessa blad är mycket lättodlade. Fyllning på ris, hackade hasselnötter, lök, parmesan och öttkryddor. Mycket gott.

Lunchen idag bestod av pannkakor på fårmjölk. Det var inte dumt alls! En god extra liten smak.

Igår: fler vinbladsdolmar. Dessa blad är mycket lättodlade. Fyllning på ris, hackade hasselnötter, lök, parmesan och öttkryddor. Mycket gott.

Lunchen idag bestod av pannkakor på fårmjölk. Det var inte dumt alls! En god extra liten smak.
Förväller du bladen eller bara rätt in i ugnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar