Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte lika, men har kärat ner mig i Västerbotten (hur nu det gick till) och drömmer om ett Älvnära boende med liten båt och skog och sommarhöns. Jag ska leva på abborre, svamp och hjortron och handla fett mycket bra mat via nätet, ty utan bra mat försmäktar man.

Skåne är nog göttare på alla vis. Inte för att jag varit i Västerbotten någon gång dock. Men det låter kallt. Brrr.

Den boken har jag också och den gör mig så otroligt irriterad på sakernas tillstånd. :mad:

Visst, allt ser jättegott och enkelt ut, men det bygger ju på att man har tillgång fantastiska råvaror vilket jag inte har eftersom jag bor i lägenhet i Stockholm utan trädgård, kolonilott eller sommarställe.

Jag blir sorgsen å dina vägnar och påminner mig samtidigt vilken otrolig lyx det är att bo på en gård och odla precis så mycket egna jordgubbar och grönsaker man kan och känner för. SAMT att bo i NV Skåne med ljuvliga gårdsbutiker, fantastiska råvaror och allmänna delikatesser på cykelavstånd i alla väderstreck. Förutom att det då dessutom är odlingszon 1 så att man kan odla från februari till november.

Jag kan bara instämma i: flytta till Skåne. :love: :) :up:

Jag blir sorgsen å dina vägnar och påminner mig samtidigt vilken otrolig lyx det är att bo på en gård och odla precis så mycket egna jordgubbar och grönsaker man kan och känner för. SAMT att bo i NV Skåne med ljuvliga gårdsbutiker, fantastiska råvaror och allmänna delikatesser på cykelavstånd i alla väderstreck. Förutom att det då dessutom är odlingszon 1 så att man kan odla från februari till november.

Jag kan bara instämma i: flytta till Skåne. :love: :) :up:
Som sagt, det ligger i tvåårsplanen! :banana:

Den boken har jag också och den gör mig så otroligt irriterad på sakernas tillstånd. :mad:

Visst, allt ser jättegott och enkelt ut, men det bygger ju på att man har tillgång fantastiska råvaror vilket jag inte har eftersom jag bor i lägenhet i Stockholm utan trädgård, kolonilott eller sommarställe.

Här är det absolut inte självklart att hitta fina grönsaker även om man handlar i de större affärerna. Självklart hittar man i saluhallarna och bondens marknad men det är dyrt och jag har inte möjlighet att åka dit så ofta.

Jag tillbringade sommaren i NV-Skåne och där är det ju helt annorlunda. Lokalt odlade tomater och potatis i varje lite större affär, svensk frukt och grönsaker i säsong, gårdsbutiker överallt och jag säger bara JORDGUBBARNA. Var man än köper här uppe så är de kylskåpskalla och i princip alltid mögliga eller halvruttna i botten. I Skåne är de solvarma och dagfärska. Ibland hittade jag gårdagens för 20/litern och då var det verkligen gårdagens, dvs nästan lika goda och fina som dagens.

Mvh
/Lantis i storstan som tvingas köpa utländsk zuccini för 40 kr/kg.

ps. För att inte tala om fisken dårå. Från Göteborg är det närmre till NV-Skåne än till Stockholm. Just saying.
ps 2. Förlåt Lillgrådis att jag såg ditt inlägg som en anledning till att gnälla av mig. MEN jag sitter på jobbet första jobbdagen efter semestern och har till på köpet mensvärk.

Men alltså, är din upplevelse att du får tag i roliga råvaror på landet (förutom då möjlig egenskörd, plockad svamp och bär etc)? Jag har mitt sommarhus mitt i det mes brutala bondland, och jag är aldrig hänvisad till tristare matutbud än när jag är här. Jämför jag med grönsaksbutikerna och torgen hemma i Göteborg, är skillnaden att gråta över. Nu äter jag inte så mycket kött - och är knappt kompetent att avgöra kvalitetsskillnader när det kommer till köttråvaror, men de här gårdsbutikerna osv - jag ser inte mycket av dem? Jag kan köra ett par mil och då komma till en liten getostbonde. Det är gott, men getost är trots allt bara getost. En annan bonde har sk gårdsförsäljning, men det är endast undantagsvis egna produkter. Och så vidare.

För mig ser det snarare ut som att de goda livsmedlen inte finns där de odlas, utan i städerna.

Nu har jag läst alla inläggen. Är det alltså just Skåne som briljerar med lokal mat, då? Norra Halland imponerar som sagt inte på området. Är dock i full färd med att smaka mig igenom de två närmaste mikrobryggeriernas ölsortiment. (Inte att förvånas över säljer systembolaget hemma dock öl från betydligt fler mikrobryggerier (men inte dessa, det är här de är lokala).

En sommar som denna levererar inte heller mina egna odlingar nämnvärt, iofs. Jag har haft hallonfrossa ett par veckor, men nu är den i avtagande. Björnbärsfrossan startar väl om fjorton dagar eller tre veckor, hoppas jag. Men det finns inte lokala hallon i butikerna, och kommer högst troligt inte att finnas lokala björnbär heller.

Den lokala Tempo säljer pepparrot från Ungern, trots att just det är traktens särskilda gröda. På Hemköp hemma i stan, har man däremot den här traktens pepparrot.

Jag tycker att det är rätt deppigt, det hela. Mitt i livsmedelsproduktionen, men jag märker ingenting av den. (Att köpa kött från grannens grisfabrik är INTE ett alternativ.)

Men alltså, är din upplevelse att du får tag i roliga råvaror på landet (förutom då möjlig egenskörd, plockad svamp och bär etc)? Jag har mitt sommarhus mitt i det mes brutala bondland, och jag är aldrig hänvisad till tristare matutbud än när jag är här. Jämför jag med grönsaksbutikerna och torgen hemma i Göteborg, är skillnaden att gråta över. Nu äter jag inte så mycket kött - och är knappt kompetent att avgöra kvalitetsskillnader när det kommer till köttråvaror, men de här gårdsbutikerna osv - jag ser inte mycket av dem? Jag kan köra ett par mil och då komma till en liten getostbonde. Det är gott, men getost är trots allt bara getost. En annan bonde har sk gårdsförsäljning, men det är endast undantagsvis egna produkter. Och så vidare.

För mig ser det snarare ut som att de goda livsmedlen inte finns där de odlas, utan i städerna.

Landet och landet, normalstora städer i Skåne. Vi hänger också en del i Blekinge och där kör vi ofta förbi gårdsbutiker (egna grönsaker) och jordgubbsförsäljning med jättefina bär.
Men kanske inte att lilla Coop-butiken utanför Olofström i Blekinge har jättemycket roliga grönsaker.

I Stockholmsområdet känner jag till två gårdsbutiker, den ena 10 mil utanför stan och den andra ca 5 mil.

Jag kanske överdrev lite, idag på lunchen handlade jag svensk zuccini och den kostade inte 40 kr/kg. Som sagt, inne i city finns det väl bra grejer här och där, men jag är inte där så ofta, och det är dyrt.

Men jag får samma känsla varje år på semestern när jag är neråt landet och handlar i vanliga butiker; oj titta här, tomater från Helsingborg, en massa olika sorter, och här står ju fiskbilen, titta vilken härlig lax, och här vid vägkanten står de och säljer jordgubbar och sparris. Sen kommer jag hem och bara; nej ingen sparris idag, den var lite halvrutten, lite mögel på jordgubbarna, paprika för 49:90.

Senast ändrad av en moderator:
Handlar på en gårdsbutik utanför Lund med ett MYCKET fint sortiment. Ost, korv, närproducerat surdegsbröd, och fantastiska grönsaker. Dock inte enbart svenska, men fräscha. För mig är största problemet att hitta fräscha råvaror.

De svenska tomaterna kostar 40 kr/kg, de roligare sorterna kostar 60 kr/kg (också svenska). Som exempel.

Nu har jag läst alla inläggen. Är det alltså just Skåne som briljerar med lokal mat, då? Norra Halland imponerar som sagt inte på området. Är dock i full färd med att smaka mig igenom de två närmaste mikrobryggeriernas ölsortiment. (Inte att förvånas över säljer systembolaget hemma dock öl från betydligt fler mikrobryggerier (men inte dessa, det är här de är lokala).

En sommar som denna levererar inte heller mina egna odlingar nämnvärt, iofs. Jag har haft hallonfrossa ett par veckor, men nu är den i avtagande. Björnbärsfrossan startar väl om fjorton dagar eller tre veckor, hoppas jag. Men det finns inte lokala hallon i butikerna, och kommer högst troligt inte att finnas lokala björnbär heller.

Den lokala Tempo säljer pepparrot från Ungern, trots att just det är traktens särskilda gröda. På Hemköp hemma i stan, har man däremot den här traktens pepparrot.

Jag tycker att det är rätt deppigt, det hela. Mitt i livsmedelsproduktionen, men jag märker ingenting av den. (Att köpa kött från grannens grisfabrik är INTE ett alternativ.)

Ja, det är ganska deppigt på det stora hela. Att det är så här har säkert en massa olika orsaker som de enskilda butikernas kunskaper och inköpare och kundernas medvetenhet och efterfrågan. Sen tror jag att sånt som produceras lokalt fast i mindre mängder ofta säljs till restauranger.

Mina enchiladas gick hem så det skvätte om det i lördags. Gottgott.

Igår tagliatelle carbonara. Idag stekt lax med färskpotatis, bouchon muqueux verts och romsås. Längtar, gud så hungrig jag blev när jag läste ikapp mig nu :-)

Landet och landet, normalstora städer i Skåne. Vi hänger också en del i Blekinge och där kör vi ofta förbi gårdsbutiker (egna grönsaker) och jordgubbsförsäljning med jättefina bär.
Men kanske inte att lilla Coop-butiken utanför Olofström i Blekinge har jättemycket roliga grönsaker.

I Stockholmsområdet känner jag till två gårdsbutiker, den ena 10 mil utanför stan och den andra ca 5 mil.

Jag kanske överdrev lite, idag på lunchen handlade jag svensk zuccini och den kostade inte 40 kr/kg. Som sagt, inne i city finns det väl bra grejer här och där, men jag är inte där så ofta, och det är dyrt.

Men jag får samma känsla varje år på semestern när jag är neråt landet och handlar i vanliga butiker; oj titta här, tomater från Helsingborg, en massa olika sorter, och här står ju fiskbilen, titta vilken härlig lax, och här vid vägkanten står de och säljer jordgubbar och sparris. Sen kommer jag hem och bara; nej ingen sparris idag, den var lite halvrutten, lite mögel på jordgubbarna, paprika för 49:90.
Ja, när det gäller fisk är jag ju mer än nöjd med Göteborg. Där levererar inte heller min hallandskommun tillnärmelsevis på samma nivå. Men för övrigt: jag har i princip motsatt upplevelse mot din. Kom dock på att Ica på orten har lokalt odlade färska rödbetor. Vsnsinnigt dyra. Risken för peruansk sparris är betydligt större här än hemma.

Konstigt att vi har så olika erfarenhet, utom när det gäller fisken. Där är det väl inte så konstigt. Jag undviker i stort sett fisk helt när jag är i Stockholm och inlandet, faktiskt.

Ja, det är ganska deppigt på det stora hela. Att det är så här har säkert en massa olika orsaker som de enskilda butikernas kunskaper och inköpare och kundernas medvetenhet och efterfrågan. Sen tror jag att sånt som produceras lokalt fast i mindre mängder ofta säljs till restauranger.
Alltså, de här småstads- och landsbygdsrestaurangerna är eländiga med få - och då mycket dyra - undantag. Jag hoppas att det inte är lokala råvaror de misshandlar.

Alltså, de här småstads- och landsbygdsrestaurangerna är eländiga med få - och då mycket dyra - undantag. Jag hoppas att det inte är lokala råvaror de misshandlar.

Jag tänkte nog inte närmast restauranger enbart i det aktuella närområdet utan restauranger generellt. Men vad vet jag.

Jag tänkte nog inte närmast restauranger enbart i det aktuella närområdet utan restauranger generellt. Men vad vet jag.
Jag menar överhuvudtaget inte att polemisera. :) Jag tror som du att de här underligheterna vi ser, betyder att något är helt på tok i hela livsmedelssystemet - från jord till bord. Jag tror väl inte att det enbart handlar om tex ersättningen till bönderna, som man hör mycket om just nu, utan tänker mig att det är jättekomplexa systemfel.

För övrigt har jag skaffat mig en ny liten hobby här i semesterstiltjen: fårmjölk!

Det finns fårmjölk på laktosfria avdelningen på den lokala Ica. Importerad fårmjölk i tetrapack, men det är roligt ändå. Med hjälp av förpackningen lär man sig vad får heter på många europeiska språk. Ganska dyrt för att vara mjölk, ca 30 kronor/liter, men som hobby är det ju inte så farligt.

Jag har testat att ha den i kaffet, jag har gjort fårmjölkslatte (MYCKET mättande) och nu funderar jag på att testa att göra fårmjölksyoghurt. Dock med kultur från vanlig komjölksyoghurt.

Planerar även fårmjölkspannkakor.

Har någon här erfarenhet av fårmjölk?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar