Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åt lunch på mitt nya favoritställe idag, En deli Haga. Vegetarisk meze, typ - man får välja 4 olika för 89:- inkl bröd och kaffe. Idag åt jag linsbollar, stora goda oliver, hummus och sallad med rödkål och spenat. Väninnan valde tzatziki och sallad på matvete, spenat och aubergine istället för mina två förstnämnda.

Och så gör de en så ruskigt god lemonad, på lime, ingefära och mynta. Vrålsyrlig och ingalunda billig men jayzus vad god den är!

Lunch på lokalt kafé här på landet - det finns inte så många - bestod av pepparrotssoppa. Riktigt gott!

Supé senare på kvällen på sallad på egen skörd av spenat, rucola, hallon och basilika samt köpt vattenmelon, lök och squash. Halloumi. Och rött vin.

Hallonextasen fortsätter. Semesterstämningen infinner sig sakta och en smula motvilligt, det tar emot, liksom.

Zucchiniplättar från boken Det goda enkla. Jag kan fotografera och skicka till dig.

Nu blev jag tvungen att beställa den boken, sedan också en kollega nämnt den i positiva ordalag denna vecka. Jag är dålig på att köpa kokböcker, men alltså den där verkar vara helt enligt min matlagningsfilosofi och i min smak. Grönsaksodlingarna som jag jobbat hårt med börjar nu på flera håll nå fram till ljuvliga skördetider, idag resulterade detta i rödbetshoummus med matvete, broccoli, lätt kokta morotsprimörer och fetaost. :d

I torsdags grillade vi tunna kotletter, som avnjöts med "krossade" färskpotatisar med flingsalt och... något mer. Sallad, antar jag? Står still!

Igår, räkor, rökt makrill och goda röror samt rostat bröd och sånt.

Idag gör jag enchiladas!

Ikväll blev det trist mat, så den nämner jag inte. Nu däremot dricker jag Bombay Sapppppppphire med bubbelvatten, hemkokt rödvinbärssaft med vanilj och en ordentlig bit lime och massa is. Det rekommenderas.

Igår hade vi skaldjursfrossa med min granne (äldre änka som jag känt hela mitt liv :)) som gäst. Kräftor, rökta räkor, grillade jätteräkor och musslor i vin till de som tål det (dvs inte jag). Bröd, ost och smör till samt vitt vin från box (KWV Chenin Blanc Muscat d'Alexandrie). Vi och sällskapet hade jättetrevligt och maten var mycket god. Ingen orkade med någon efterrätt.

Quesadillas med ruccola, fetaost, soltorkade tomater, rostade mandelspån och färskost. Till det guacamole och sallad från trädgården som blandats med rädisor, äpple och zucchini. Det är väl det vettigaste jag ätit på länge och i det stora hela råder fortfarande matmisär :down: Käkar bröd och godis till förbannelse..

Kippers (vilket är salt rökt sill, mycket gott), potatissallad utan vitt klegg och så riven pepparrot. Stigbergets IPA. Kaffe och partners hembakade hallongrottor.

Nu blev jag tvungen att beställa den boken, sedan också en kollega nämnt den i positiva ordalag denna vecka. Jag är dålig på att köpa kokböcker, men alltså den där verkar vara helt enligt min matlagningsfilosofi och i min smak. Grönsaksodlingarna som jag jobbat hårt med börjar nu på flera håll nå fram till ljuvliga skördetider, idag resulterade detta i rödbetshoummus med matvete, broccoli, lätt kokta morotsprimörer och fetaost. :d

Den boken har jag också och den gör mig så otroligt irriterad på sakernas tillstånd. :mad:

Visst, allt ser jättegott och enkelt ut, men det bygger ju på att man har tillgång fantastiska råvaror vilket jag inte har eftersom jag bor i lägenhet i Stockholm utan trädgård, kolonilott eller sommarställe.

Här är det absolut inte självklart att hitta fina grönsaker även om man handlar i de större affärerna. Självklart hittar man i saluhallarna och bondens marknad men det är dyrt och jag har inte möjlighet att åka dit så ofta.

Jag tillbringade sommaren i NV-Skåne och där är det ju helt annorlunda. Lokalt odlade tomater och potatis i varje lite större affär, svensk frukt och grönsaker i säsong, gårdsbutiker överallt och jag säger bara JORDGUBBARNA. Var man än köper här uppe så är de kylskåpskalla och i princip alltid mögliga eller halvruttna i botten. I Skåne är de solvarma och dagfärska. Ibland hittade jag gårdagens för 20/litern och då var det verkligen gårdagens, dvs nästan lika goda och fina som dagens.

Mvh
/Lantis i storstan som tvingas köpa utländsk zuccini för 40 kr/kg.

ps. För att inte tala om fisken dårå. Från Göteborg är det närmre till NV-Skåne än till Stockholm. Just saying.
ps 2. Förlåt Lillgrådis att jag såg ditt inlägg som en anledning till att gnälla av mig. MEN jag sitter på jobbet första jobbdagen efter semestern och har till på köpet mensvärk.

Spinner traditionsenligt (brukar komma några sådana här liknande inlägg från mig varje augusti) vidare på råvaruutbrottet.

Bjöd några kompisar på middag i Skåne under semestern. Varmrökt lax från fiskbilen, nypotatis från typ en mil bort, tomatsallad på tomater från typ en mil bort, stekt svensk sparris. De bara Wow vad gott! Jag bara Ja? Svårt att laga god mat på fantastiska råvaror. Not so much.

Lever lajf med sommarmat!
Jorgubbar i yoghurten varje morgon, vegetarisk picknickmat till lunch och middag, inmundigas oftast på en filt i en park eller som senare idag: på en brygga. Kall ratatouille (lika god kall som varm :d), surdegsbröd med hommous och ärt/sojabönsröra, melon/fetaostsallad och något kokt ägg. Kaffe och hemmagjorda hallongrottor till det (såg att @Petruska också äter sådana, gotte).

Lever lajf med sommarmat!
Jorgubbar i yoghurten varje morgon, vegetarisk picknickmat till lunch och middag, inmundigas oftast på en filt i en park eller som senare idag: på en brygga. Kall ratatouille (lika god kall som varm :d), surdegsbröd med hommous och ärt/sojabönsröra, melon/fetaostsallad och något kokt ägg. Kaffe och hemmagjorda hallongrottor till det (såg att @Petruska också äter sådana, gotte).

Skånska jordgubbar då alltså? Kul för dig.:arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar