Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter en helg med middagsgäster både lördag och söndag blev det restmiddag idag. Överbliven kyckling blev en sallad med päron, vindruvor, små gula tomater, avocado och granatäpplekärnor med en dressing på olivolja, äppelcidervinäger och tomatsalladkrydda. Två skivor surdegsbröd och lite gorgonzola avnjöts med det sista i chardonnayflaskan. Det blev :d:d!
e

Jag har påbörjat min semester, och den inleddes med några dagar i sommarstugan (norra Bohuslän). Dåligt med internet = buke-frånvaro :D
Matmässigt har jag blivit förhäxad av mina föräldrars muurikka! Vi har wokat på öppen eld, lagat pannkakor, omelett, stekt halloumi… den passar till allt! Funderar på att köpa mig en egen, och helt sonika slänga den på gasspisen och täna alla plattor som den täcker :angel:
Annars blev det en skaldjurskväll (räkor, rökt makrill, havskräftor, aioli, bröd, nypotatis..) och en grillkväll (älgburgare) och en rester-kväll.

Jag har påbörjat min semester, och den inleddes med några dagar i sommarstugan (norra Bohuslän). Dåligt med internet = buke-frånvaro :D
Matmässigt har jag blivit förhäxad av mina föräldrars muurikka! Vi har wokat på öppen eld, lagat pannkakor, omelett, stekt halloumi… den passar till allt! Funderar på att köpa mig en egen, och helt sonika slänga den på gasspisen och täna alla plattor som den täcker :angel:
Annars blev det en skaldjurskväll (räkor, rökt makrill, havskräftor, aioli, bröd, nypotatis..) och en grillkväll (älgburgare) och en rester-kväll.
Insåg just hur länge sen det var jag åt rökt makrill :d Det får definitivt bli till middag snart.

Har frossat i pinfärska godsaker från havet de senaste dagarna och känner mig väldigt ovillig till matlagning, så det får bli favorit-i-ständig-repris; fetaost- och spenatomelett med tomatsallad. Förhoppningsvis något riktigt gott bröd till också.

Lunch: Spenat och chèvrepaj
Middagen står på spisen och puttrar. Än så länge bådar den gott. Är en svamp- och rotsakssås, tänkt att ätas med tagliatelle :d

Behöver lite inspiration...
Kom över ca 1kg köttfärs med kort datum idag (utöver de 800g lövbiff också med kort datum, ibland har man tur ;) )
Såg nu efter en inventering av frysen att jag har ca 2kg köttfärs liggandes totalt...

Jag har tidigare gjort biffar och järpar i alla dess former, med och utan ost/oliver/tomater etc
Köttfärssås går alltid ann men ja...

Köttfärsinspiration mottages tacksamt! ;)
Gärna som passar i matlådor....

Förutom tidigare nämnda:
Piroger
Fyllda grejer (paprika eller vad som nu lockar)
Lasagne

Lättsaltade potatischips, kokt potatis i smör, persilja och gräslök, grillad grilloumi, majskolv och lök, körsbärstomater, sallat, lantbröd och sweet chili-sås.
Mazarinkaka.

Får se om jag orkar börja äta av mitt kattvaktsgodis i kväll.
11800267_979422062110276_5907288113602189022_n.jpg

microvärmd pasta och köttbullar med ketchup. Har å andra sidan plockat 25 liter gula kantareller med BARNET idag så energin var slut. Kan meddela att det var sådär gott som det bara kan vara när man är helt slut och vrålhungrig. Nu är allt rensat och fryst och det ska sovas.

Jag gjorde en väldigt god gryta av ländfilé häromdagen när det var regn och rusk och jag bara ätit ute i några dagar då jag var i Stockholm. Rosépeppar, grönpeppar, färska champinjoner (!), grön paprika, chili, lite matlagningsgrädde, lök, vitlök...ja, alla goda grejer jag kunde hitta. Mycket gott till ris. (För övrigt Garants basmatiris som var mycket gott och lätthanterligt.)

microvärmd pasta och köttbullar med ketchup. Har å andra sidan plockat 25 liter gula kantareller med BARNET idag så energin var slut. Kan meddela att det var sådär gott som det bara kan vara när man är helt slut och vrålhungrig. Nu är allt rensat och fryst och det ska sovas.
Oj jag som blev glad för mina 3 liter jag äntligen hittade.

Igår blev det friterat med min närmaste släkting på pappas sida och hennes två söner som gäster :up: Partnern skötte friteringen: kycklingfilé i bitar, kycklinglår, räkor och älgkött. Det sistnämnda var lite annorlunda som friterat men väldigt gott. Han gjorde också sådana där tapiokaräkchips :d

Ris och två olika sweet chilisåser till, en grön med mer chilisting och en röd som var lite sötare med mindre sting. Vi vuxna fick en riesling till, Ruppertsberger Nussbien Riesling Kabinett 2014. Allt var jättegott och ingen orkade med efterrätt. Grabbarna (11 år) tyckte jag och partnern skulle starta restaurang ihop (de var hit tidigare i sommar och grillade med mig också) så jag tror nog vår matlagning fick MVG av dem :D

Jag har varit i London några dagar, i matens tecken verkligen. Sa på förhand till min kompis som bor där att jag var mer för mat än shopping på denna resan :D Vi var bland annat på olika matmarknader och åt fantastisk mat från jordens alla hörn, tillagades medan man såg på. Hann med en mängd caféer, the Breakfast Club (överhajpat, förutom smoothien), mezze-restaurang och lite barer. Mums!

Väl hemma nu ska jag till grönsakshandeln på torget och raida, tror ratatouille passar bra i ruskvädret!

Linguine med nyplockad svamp gulliga grannen kom med lagom när vi hade korkat upp en flaska La Tense Sassella från 2001 ( vi har som projekt att rensa i samlingarna i den något dyra vinkällaren vi hyr plats i). Således fick även grannen linguine med gula kantareller, Karl-Johan samt olika typer av soppar. Fräste svampen i smör med vitlök, hackad ingefära och svartpeppar. En skvätt grädde på slutet och rejält med färska kryddor (timjan osv) knaprig lufttorkad skinka till, stoppade skivorna i ugnen och lät dem bli knapriga. Fabulöst bra.

Här råder allmänt förfall, i min ensamhet på landet. Idag andra dagen i rad som jag åt pasta med diverse egenhändigt skördade blad (spenat, basilika, rucola, oregano), hackade valnötter och riven parmesan. Gott och enkelt. Rött vin till. Funderar på att tända en värmande julibrasa, men drar mig lite för det ändå.

Luncherna består av yoghurt, hallon och granola. Hallonextas råder! Mina fullständigt vanskötta hallonplantor ger mig långt utöver vad jag förtjänar.

Här råder allmänt förfall, i min ensamhet på landet. Idag andra dagen i rad som jag åt pasta med diverse egenhändigt skördade blad (spenat, basilika, rucola, oregano), hackade valnötter och riven parmesan. Gott och enkelt. Rött vin till. Funderar på att tända en värmande julibrasa, men drar mig lite för det ändå.

Luncherna består av yoghurt, hallon och granola. Hallonextas råder! Mina fullständigt vanskötta hallonplantor ger mig långt utöver vad jag förtjänar.
Vi kör stenhårt på julibrasa. Ty annars frysa vi om tårna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar