Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blev det sen lunch - kåljox - och sen middag - varma smörgåsar med rökt bog och gorgonzola intenso, min nya last. Grapefruktsjuice med bubbelvatten till. Nu läggdags.

En till Ya-Ya-diggare:D här @Hyacinth @Anna

Efter att ha flängt en massa såväl utanför som inom landet har jag nu landat i stan igen.

Igår grillat hos granne - aubergine, små gula lökar, lamm(eh, vilken del har jag inte en susning om, köttet är aldrig mitt ansvar), myntayoghurt och mandelsås med hetta. Och just det, en massa gröna blad.

Lunchen blev pasta med tunt hyvlad, råstekt rödbeta, rödbetsblast, lök, svarta bönor, fetaost och valnötter.

Hemkommen till köket - på landet, inte i stan - lagade jag igår lite av varje: färskpotatis, några jordärtskockor som låg i botten av kylskåpet, en liten sallad på köpta rädisor och fönsterodlade små gurkor, ugnsrostade färsklökar och rödbetor, morotssallad med mycket ingefära, enligt inspiration från en av måltiderna i USA. Vatten till maten, orkar inte riktigt med vin innan kroppen känns normal efter tidsomställningen.

Idag får jag en kär gäst, medan partnern släpar för brödfödan inne i stan, och funderar på att laga något gott med mycket aubergine. Börjar även känna mig mogen för vin.

Så kompisar, nu har jag spontanbokat en resa till Kungliga Hufvudstaden i nästa vecka - onsdag förmiddag till lördag tidig kväll. Vem vill träffa mig? ;)

BARNET fick matkris vid Arnäs, gode Gud vilken misär. Undvik hela Arnäs rekommenderar jag. Kryddor och konsistens var bristvara, har nu smällt i mig godisbit i ren desperation efter att ha ätit den sämsta bolognese sedan Eldkvarn brann. Giv mig styrka. Smakfullt, hette inrättningen, därom råda delade meningar.

Så kompisar, nu har jag spontanbokat en resa till Kungliga Hufvudstaden i nästa vecka - onsdag förmiddag till lördag tidig kväll. Vem vill träffa mig? ;)

Alltså, tänk inte på mig och mina känslor. Insåg precis att du planerar alla resor så jag ska vara borta. Men sushi på Ljunggrens eller Samba rekommenderas varmt!

Alltså, tänk inte på mig och mina känslor. Insåg precis att du planerar alla resor så jag ska vara borta. Men sushi på Ljunggrens eller Samba rekommenderas varmt!

Fan, du har kommit på mig! Jag som tyckte att jag skötte det så bra.

Tack för sushitips! Jag upptäckte idag när jag vandrade runt i Göteborg att jag var oerhört sugen på sushi och / eller dumplings, det var hemskt längesen sist. Som jag åt det, alltså.

Grubblar på menyn inför årets firande av Eid al-Fitr. Högtiden lär vara imorgon, men vi skjuter upp det en vecka av praktiska skäl. (Den viktigaste gästen är i Spanien.)

Jag brukar laga diverse mellanösterninspirerade rätter, men nu är det ju mitt i sommaren och jag är på landet. Detta gör att utbudet i livsmedelsaffärerna minst sagt skiljer sig från utbudet hemma i stan. Samtidigt är det ju en kall sommar, så någon skördefest är INTE aktuell. I så fall blir middagen mer som en förlängning av fastan.

Rolig mat som inte direkt innehåller några kryddor, förutom de egenodlade örtkryddorna? Hjälp!

Grubblar på menyn inför årets firande av Eid al-Fitr. Högtiden lär vara imorgon, men vi skjuter upp det en vecka av praktiska skäl. (Den viktigaste gästen är i Spanien.)

Jag brukar laga diverse mellanösterninspirerade rätter, men nu är det ju mitt i sommaren och jag är på landet. Detta gör att utbudet i livsmedelsaffärerna minst sagt skiljer sig från utbudet hemma i stan. Samtidigt är det ju en kall sommar, så någon skördefest är INTE aktuell. I så fall blir middagen mer som en förlängning av fastan.

Rolig mat som inte direkt innehåller några kryddor, förutom de egenodlade örtkryddorna? Hjälp!

Goda små piroger?

Ja! Har du förslag på god liten fyllning?

Jag leker även med tanken på "svenska vinbladsdolmar". Jag har ett par vinrankor. Funderar på svenskinspirerad fyllning av något slag?

vinblads dolmar skulle val bli typiskt Svenska om man fyllde dem med kantareller, och kanske andra typiskt Svenska smaker

Ja! Har du förslag på god liten fyllning?

Jag leker även med tanken på "svenska vinbladsdolmar". Jag har ett par vinrankor. Funderar på svenskinspirerad fyllning av något slag?

Allt med getost är ju gott, likaså Västerbotten.

Kantareller, lingon, västerbotten

Lammfärs, enbär (smörfräs dem) rosmarin

Kantareller/champinjoner, bacon (blir det för oortodoxt månne?) halloumi, timjan, purjo

Morot, rödbeta, vitkål, ruccola, mandlar och sesamfrön

Jag kan trösta dig med att jag är värdelös på att hitta kantareller men jag har en mycket god vän på landet som insett att ingen tar över efter henne så hon skänker alla sina ställen till mig. Idag plockade jag 8,5 liter gula rackare.

Allt med getost är ju gott

03-01.gif
:banghead:
gladnej.gif
App app! Getost är OÄTLIGT, fast alla vet inte om det bara. (fast petruska gillart har jag som för mig.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar