Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flera ackumulerade skäl att skåla i skumpa ledde till följande(ej så genomtänkta) meny igår:

Först rotfruktschips och pistagenötter med Veuve Clicquot.

Sedan grillad lax, fänkålsgratäng(fänkål, olivolja, citronzest- och saft, färsk timjan, parmesan), citronsås(jättegod, varm sås - ej mitt verk så inte en susning om innehållet utöver mkt citron), färskpotatis och Moët & Chandon.

Efterrätt vid brasan(det var en riktigt kall kväll här igår, men det fanns envisa krafter i sällskapet som prompt ville sitta kvar ute): jordgubbar, annat orkades ej med.

Vi har varit på resande fot i veckan (har jag skrivit det?) och maten har varit minst sagt blandad. Bästa middagen åts i Borås ( :eek: ) i form av fin torsk med bacon och kantareller. Resten av middagarna har varit rätt mediokra (någon obehagligt lik skolmat). Dock hittade vi fantastisk glass i Linköping, citronsorbeten kommer jag drömma om.

Hemma igen så nu frossar jag i jordgubbar från trädgården och hemmagjord fläderchampagne :love:

Idag var det kris så vi svängde förbi bypizzerian och köpte deg, sen blev det pizza med kantareller och blek taggsvamp, samt diverse kryddor från rabatten ex timjan och gräslök. Lite Västerbotten på toppen, ingen tomatsås. Färsk ruccola och pistageolja på när den var klar samt lite rostade hackade hasselnötter. Som en god smörgås, alla nöjda och glada. Som dryck Penfolds Bin 389 Cabernet-Shiraz 1998. Rena rama himmelriket, prisar min vinroade partner som dessutom orkar lagra flaskan tills vinet är moget. Topp 10 som vinupplevelse.

Smuttade på rött vin och knaprade på oliver och dadlar (det är ju Eid al-fitr idag), medan vi kokade varsin kronärtskocka, ugnsbakade varsin färsk majskolv, samt gjorde en sallad på några överblivna kalla, kokta potatisar, lite dito jordärtskocka, ett par råa morötter, lite lök, två minimala egenodlade gurkor (stora som min tumme) och lite egenodlad spenat.

Mycket enkelt, riktigt gott.

Tilläggas kan att bemötandet är fabulöst, en tjej tolkade samtligt så jag skulle veta vad maten innehöll, förklarade hur det tillagas och en annan tjej tog med BARNET till pysselbord och gav en ansiktsmålning som inte går av för hackor. Partnern blev milt itvingad grillat lamm till sin stora förtjusning.

Dagens (i ensamhet tillagad och inmundigat) middags-/kvällsmål blir:
Ugnsstekt entrecote kryddat med lite salt, peppar, färsk mynta och lite cayennepeppar, hemmagjord pommes på mjölig potatis och bearnaisesås samt några burkar öl hemtagna från England efter förförra veckans utflykt...

Kom över ett större paket lövbiff på Coop med kort datum.
Av detta blev det Rullader fyllda med Philadelphiaost m pepparrot, vitlök och svartpeppar. Dessa las i en ugnsform, hälde gräddsås och timjan över.

Serverades med ris och sockerärtor .

Är nog en av de bättre middagar jag lagat på under 30 min. Nu har jag matkoma och magknip ;)

Behöver lite inspiration...
Kom över ca 1kg köttfärs med kort datum idag (utöver de 800g lövbiff också med kort datum, ibland har man tur ;) )
Såg nu efter en inventering av frysen att jag har ca 2kg köttfärs liggandes totalt...

Jag har tidigare gjort biffar och järpar i alla dess former, med och utan ost/oliver/tomater etc
Köttfärssås går alltid ann men ja...

Köttfärsinspiration mottages tacksamt! ;)
Gärna som passar i matlådor....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar