Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Squashplättar, bulgur, körsbärstomater, grekisk yoghurt med citron och svartpeppar.

Em76, vill du dela med dig receptet på Squashplättar? Det låter så godt. PFT!!!

Jag är med i en liten informell gourmetklubb som träffas ibland och äter himelsk mat och dito vin. Vi möts inte så ofta till gourmetmiddag för vi lägger en del pengar och möda när det är dags och vi hade middag i lördags.

Menyen bestod av
Brynta pilgrimsmussor, pocherade vaktelägg på en bädd av babyspenat och brynt franskt smör från Normandie till förrätt.
Sjötunga Veronique, pocherade sjötungsfileer i en vitvins- och smörsås och gröna vindruvor och pressad potatis till huvudrätt.
Päron Belle Helen till dessert.

Till det drack vi genomgående André Clouet Grande Réserve champagne och avslutade med kaffe och Boulard calvados och belgisk chokladtryffel.

Värdinnan har fransk bakgrund och det märks tydligt i matlagning. Allt smakade fantastiskt! Nästa gång är det min tur så det blir en utfordring att matcha.

Tung julimelankoli i regn och blåst. Jag köpte en liter fårmjölk för att ha något att roa mig med. Någon som vet något om vad man kan ta sig till med fårmjölk? Jag köpte den inte direkt från tackan alltså, utan i tetrapack på Ica. Fetthalten är som mellanmjölk, så jag antar att jag inte kan ysta den?

Funderar på att koka rabarbermarmelad med ingefära för att ha något att roa mig med.

Tung julimelankoli i regn och blåst. Jag köpte en liter fårmjölk för att ha något att roa mig med. Någon som vet något om vad man kan ta sig till med fårmjölk? Jag köpte den inte direkt från tackan alltså, utan i tetrapack på Ica. Fetthalten är som mellanmjölk, så jag antar att jag inte kan ysta den?

Funderar på att koka rabarbermarmelad med ingefära för att ha något att roa mig med.

Bra förslag, jag har ett knippe rabarber jag måste ta hand om. Har du något marmeladtips?

Bra förslag, jag har ett knippe rabarber jag måste ta hand om. Har du något marmeladtips?

Jag vet inte, men lutar åt att experimentera utifrån det här receptet, som jag tycker har en djärvt låg sockerhalt:

1 kilo rabarber
1 dl vatten
4 dl syltsocker
1 msk färsk, riven ingefära

1. Dela rabarberna i bitar och blanda med syltsockret.
2. Koka upp vattnet och lägg i rabarber/sockerblandningen samt den rivna ingefäran. Låt koka på medeltemperatur i ca 5-10 min.
3. När rabarberna blivit mjuka häll marmeladen på varma, rena burkar och skruva på locken.

Funderar på att kanske tillsätta lite citron eller vanilj eller båda. Rabarberpaj blir god med citron i, tro det eller ej.

Jag vet inte, men lutar åt att experimentera utifrån det här receptet, som jag tycker har en djärvt låg sockerhalt:

1 kilo rabarber
1 dl vatten
4 dl syltsocker
1 msk färsk, riven ingefära

1. Dela rabarberna i bitar och blanda med syltsockret.
2. Koka upp vattnet och lägg i rabarber/sockerblandningen samt den rivna ingefäran. Låt koka på medeltemperatur i ca 5-10 min.
3. När rabarberna blivit mjuka häll marmeladen på varma, rena burkar och skruva på locken.

Funderar på att kanske tillsätta lite citron eller vanilj eller båda. Rabarberpaj blir god med citron i, tro det eller ej.

Kul! Det måste jag prova. Helt enig ang rabarber och citron, de komplementerar varandra väl. Jag tar vanilj också, det är gott i det mesta. Gjorde blåbärssylt imorse med vanilj, citron och ingefära samt en skvätt Captain Morgan Spiced Gold. Blev grymt bra!!

Just nu står en hel kyckling i ugnen.
Insmord med smör och en hel massa vitlök, svartpeppar, chili, dijonsenap. I den hamnade en citron, en kruka dragon, vitlök och rödlök
Sen gottar sig även potatis, morötter och rödlök i formen.

Riktig höstmat så här i slutet av juli... :down:

Jag har blivit sa bortskamd hos sonen med allt fran grillad entrecote till grillad sockeye lax ... och kyckling, svardfisk och rakor daremellan.
Nu medan jag tuffar fram med husvagnen over landet blir det mest onyttig "snack" food. Gott ... men oh sa ohalsosamt.:p

Spontanbesök av en kompis som behövde sovplats igår, så det blev caféfrukost idag pga obefintligt frukostmaterial hemma. På vägen köpte jag 2 kg plommon så det blev marmeladkok idag! Plommon, vanilj och whiskey, gammalt beprövat VLMF-recept. Utmärkt till ostbricka. Ska skicka med kompisen en burk och är bortbjuden i helgen så där ger jag bort en med.

Jag har gjort lite rödvinbärssaft, slängde i en lime och en vaniljstång också. Och lite Rom. Kan man ha i allt har jag hört.
Nu står en rabarberpaj i ugnen, även den spetsad med lime och vanilj. Och lite Rom.
Det åskar och regnar så jag över på att vara husmoderlig. Rabarbermarmeladen enligt @Petruska -metoden ovan blev bra, den kryddades helt otippat med lime, vanilj och .....Rom. På slutet slängde jag även i en stor näve rostade hackade valnötter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar