Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis, @Anna ! :) Här festas det på årets skörder, idag ugnsbakade rödbetor med fetaost (nej, den har jag inte odlat) timjan och honung + snabbfräst mangold och lite kvarngryn. Och en näve amerikanska blåbär till dessert.

Då skulle jag vilja be om smoothierecept (gärna goda, nyttiga och mättande;) ). Behöver frukost/mellanmålsinspiration!

Jag har börjat göra "havrebomber" till frukost. Två ägg, typ 1½ dl havregryn, en banan, mjölk eller annan vätska, lite fryst frukt eller bär (jag gillar mango, och Ica har en god bärmix med bland annat tranbär, björnbär, gojibär, röda vinbär och havtorn tror jag) och så har jag duttat i lite Fun Light wild strawberry watermelon för jag trodde att det skulle bli läskigt och smaka rått ägg - men det gör det inte utan saft heller. Kanonbra efter morgonträningen, jag har den och sippar på hela förmiddagarna. En dag testade jag att smaksätta med kaffe, och det blev också gott men lite underligt beskt och inte på ett bra besk-sätt...

Sedan är jag förtjust i gröna smoothies - avokado, babyspenat eller andra blad, kiwi, limesaft, ingefära, naturell yoghurt, lite vatten om det blir för tjockt, och så fryst mango där med. Och gärna rå broccoli. Jättegott och superfräscht. Och jag tar ju inte i alla grejer alla gånger, men just kiwi, ingefära och lime- eller citronsaft blir väldigt bra.

Häromdagen gjorde jag en på banan och paraguayos med naturell yoghurt som var som GODIS. Jesus vad god den var.

Har just suttit och stirrat utan att fatta. Vilka grönsaker är särskilt "inne" på jul? Och varför har man sådana i augusti?!

julinnegronsaker_55d2e8d0ddf2b334d865b472.png

Sedan trillade polletten ner och jag fattade att det saknades ett "e"...

Det blev inte jul-inne-grönsaker till lunch, men det blev en utsökt fiskfärsbiff, med citron- och chilimarinerade räkor, dill- och kräftsås och färskpotatis. Verkligen fantastiskt gott med en väldigt trevlig sallad på rädisor, blekselleri och alfalfagroddar. Och ljuvligt sällskap av en av mina äldsta väninnor, som numera bor i LA. Kul att det är så enkelt för henne att hoppa på gratisfärjan på fem minuter och komma och luncha med mig som sitter på jobbet och inte riktigt hinner åka in till stan och tillbaks på den där timmen!

Det blev en god middag med nötfärsbiffar kryddade med spiskummin, kanel, salt, peppar, anbar, paprika och lite mineralvatten. Stekt pepprad lök med gott bortglömt rödvin och små färskpotatisar stekta i ugn vända i sesamolja. Hummus och grönsallad till. Samt det bortglömda vinet. Efterrätt jordgubbar med passerade hallon och hemlagad vaniljglass. Sån där snäll trösterik mat. Imorgon blir det middag med partnerns hemmavarande släkt, jag funderar på ginger udon noodles. Eller en saffransfisksoppa. Vi får se.

Jag har inte riktigt kommit igång med matlagningen här på landet i år. Jag skyller på den bristfälliga sommaren.

Idag blev det penne med rostad vitlök, valnötter och röd pepparfrukt, stekt lök, spenat, stora mängder färsk basilika och rucola. Dessutom en halv halloumi stekt i strimlor. Det serverades med flitigt använd pepparkvarn på bordet. Gott, för all del, men väldigt enkelt. Vatten till, semestern är över.

Här blir det nudelsallad igen! Med färsk mango istället för kiwi, och mer chili denna gången. Drivor med koriander. Funkar bra som matlåda med :up:

Udonnudlar med pak choi, vitkål, röd paprika, broccoli, rödlök och GRÖNA BÖNOR. Massor av ingefära, chili och limeblad. Strösslade över rikligt med kalonjifrön och nötter samt lite sesamolja på slutet. Mycket gott!

I förrgår åt jag en väldigt god kycklinganrättning, med bacon och purjolök bland annat. Igår köttfärssås och spaghetti, trots att det inte var söndag. Tiden äro ur led. Men det var väldigt gott med en driva parmesan.

Tröstäter mig genom sista semesterdagen med rökta räkor, baguette och aioli. Har det funnits sådana käcka förpackningar med rökta räkor + aioli länge på Ica? Krav- och MSC-märkta dessutom! Första gången jag hittar det i min butik i alla fall. Ok att det kanske inte är superdeluxeräkorna och att det skulle vara coolare med en egen rök - men den lätta tillgängligheten ska ju inte underskattas i sammanhanget. Stor chans/risk att denna produkt kommer att hamna på min lista över "varor du brukar köpa". :d

Strax fortsatt tröstätning, nu: salta mandlar-choklad till sändningarna från Aachen! :)

Tröstäter mig genom sista semesterdagen med rökta räkor, baguette och aioli. Har det funnits sådana käcka förpackningar med rökta räkor + aioli länge på Ica? Krav- och MSC-märkta dessutom! Första gången jag hittar det i min butik i alla fall. Ok att det kanske inte är superdeluxeräkorna och att det skulle vara coolare med en egen rök - men den lätta tillgängligheten ska ju inte underskattas i sammanhanget. Stor chans/risk att denna produkt kommer att hamna på min lista över "varor du brukar köpa". :d

Strax fortsatt tröstätning, nu: salta mandlar-choklad till sändningarna från Aachen! :)

Det finns ju somliga som har en rök, snart två :angel: :p

Här blir det marinerad ryggbiff, baconsparris och fyllda champinjoner som hamnar på grillen (lokala ICA hade ingen färsk majs :mad:). Till det blir det ugnsrostade färskpotatisar :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar