Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde det skulle regna ikväll så jag valde bort att grilla (ja, jag vet att jag är en vekling :p). Givetvis är det uppehåll nu :meh:

Det blir iaf wokad älg: Findus wokblandning klassisk, någon fryst svampblandning jag hade i frysen, lök, Burmese amber nectar chili, ingefära, färsk thaibasilika, mörkblå! sockerärtor från landet, vitlök, färskfryst gurkmeja och ostronsås.

Idag blir det fransk potatissallad med en dödpigg kyckling från Söderhallarna. Imorgon ska vi på begravning igen, så jag låtsas det är fredag.

Idag blir det fransk potatissallad med en dödpigg kyckling från Söderhallarna. Imorgon ska vi på begravning igen, så jag låtsas det är fredag.

På väg till begravningen ringde en nära anhörig till min partner och berättade att partnerns far säckat ihop. Vi fick styra om kosan till akuten där det visade sig att loppet var kört. Efter en dag i känslomässig bergochdalbana blev det räkor och krabba och gott vitt för att fira av en gammal sjöman. Vilket skitår!

På väg till begravningen ringde en nära anhörig till min partner och berättade att partnerns far säckat ihop. Vi fick styra om kosan till akuten där det visade sig att loppet var kört. Efter en dag i känslomässig bergochdalbana blev det räkor och krabba och gott vitt för att fira av en gammal sjöman. Vilket skitår!

Men så fruktansvärt! Skickar varma tankar till dig och din familj och beklagar förlusten. Se till att ta hand om varandra *stor styrkekram*

Men fy :(! Verkligen ett väldigt olycksdrabbat år för er.

Grillning igen ikväll, hel fläskfilé (eller en halv då, är ju själv) som är marinerad i lite av varje. Till blir det majs, fyllda champinjoner (färska @Anna :p :D), tzatziki och de stackars sista två sparrisarna jag hade kvar.

Funderar på att dra en repa i hallonbuskarna och göra något med hallon till efterrätt :d jag har kopiösa mängder hallon just nu så imorgon blir det att ge sig in i djungeln och plocka till vintern.

Jag vann en liten mixer förra helgen som har revolutionerat mitt liv! En sån här. Har dessutom kommit igång ordentligt med träningen, så det är så himla käckt att kunna göra smoothies direkt i "muggen" och ta med till frukost om jag tränar före jobbet, eller till eftermiddagen om jag ska träna efter jobbet och inte vill äta något tungt. Så mycket frukt och grönsaker som jag fått i mig denna veckan har jag nog inte fått i mig det senaste halvåret. Gör t.ex en "havrebomb" på morgonen och en grön drink till eftermiddagen... und so weiter. Så bra!

Fast jag äter fast föda också ;) Denna veckan har salladsbaren vägg i vägg med jobbet varit välbesökt, mycket i och med värmen och att det är så trevligt att ta med sin lilla låda ut på bryggan och käka. Jag har ätit lax flera gånger, med grönkålssallad, paprika, rödlök, marinerade sojabönor och pico de gallo som "bas" samt lite annat gott beroende på lust och tillgång. Häromdagen provade jag en sallad på bovete och belugalinser som var vrålgod!

Till middag har det blivit stekt nötbiff med kokt broccoli till, ett par dagar, någon dag kycklingsallad. Igår blev det pizza på Trattoria da Pasquale, ruskigt gott men jag fick lite paltkoma på bion efteråt. Idag blir det rökt makrill med äggröra och lite västkustsallad tror jag.

@Anna: Särbon befinner sig i Sveriges framsida ett tag för jobb, var är det bäst att köpa färska räkor? Jag vet inte hur mycket han hinner/orkar handla men det vore trevligt att kunna tipsa honom om det.

Och vilket sushiställe är bäst? Han jobbar inne i stan såvitt jag förstått det hela.

Sedan en fråga av stor betydelse för mig ;) är pralinerna på NK bra? Har de NK-mint? Kan finnas risk för att han blir tvingad att handla :angel:

@Anna: Särbon befinner sig i Sveriges framsida ett tag för jobb, var är det bäst att köpa färska räkor? Jag vet inte hur mycket han hinner/orkar handla men det vore trevligt att kunna tipsa honom om det.

Och vilket sushiställe är bäst? Han jobbar inne i stan såvitt jag förstått det hela.

Sedan en fråga av stor betydelse för mig ;) är pralinerna på NK bra? Har de NK-mint? Kan finnas risk för att han blir tvingad att handla :angel:

Jadu - jag vet faktiskt inte om det finns bättre eller sämre ställen till kvalité sett, så länge man ser till att handla där de inte varit frysta först (det ser man på om de har ordentliga spröt kvar). Visserligen kan båtfrysta räkor vara fullt tillräckliga till t.ex sallad, smörgåsar, i mat och så, men ska man äta dem rätt upp och ner (vilket jag tycker att man ska) så ska de vara icke-förfrysta. Jag tittar mest på priset i ärlighetens namn - visst är det trevligt att köpa räkor i Feskekôrka, men det är sällan särskilt ekonomiskt... jag brukar handla i min lokala Ica Nära-butik och de är finemang. Fiskbilen utanför Hemköp på Linnégatan är också bra, ibland lite väl saltade priser kan jag tycka. Och Fiskhuset i Backa och handlaren på Landala Torg är bra!

Coop brukar ha bra räkor, jag har nog bara köpt på Coop Forum och en Konsum på Hisingen men det är säkert samma leverantör till alla - jobbar han i stan kan Konsum på Avenyn vara lämpligt, eller Fiskarbröderna i Nordstan. Idag hade jag tänkt köpa i fiskbilen på Backaplan men de hade stängt när jag kom dit - det är samma som har ståndet eller vad man ska kalla det i Kville Saluhall.

Jag är inte speciellt bra på sushi ska jag erkänna, men jag har ätit på Sushi Yama flera gånger (vid Kungsportsplatsen) och har varit nöjd!

Pralinerna på NK kan jag tyvärr inte uttala mig om, men jag kan inte tänka mig annat än att de är jättegoda :)

@Anna: Tack! :up: Särbon tjänar rätt bra med pengar och kan han lägga händerna på fina räkor tror jag nog han struntar i priset ;)

Jag får vrida om armen på honom (alternativt köra med emotionell utpressning, jag fyller år snart) vad gäller NK :p

@Anna: Tack! :up: Särbon tjänar rätt bra med pengar och kan han lägga händerna på fina räkor tror jag nog han struntar i priset ;)

Jag får vrida om armen på honom (alternativt köra med emotionell utpressning, jag fyller år snart) vad gäller NK :p

Isåfall kan han gå lite vart som helst i stan skulle jag säga. De enda räkorna jag inte tycker är "bra" är sådana som är dåligt salta, och det kan ju variera lite hur som helst även hos "bättre" handlare och är omöjligt att veta i förväg. Dock låter alla bra fiskhandlare dig smaka på en räka innan du köper, och då vet man ju förstås! :)

Jag har varit på Way Out West, druckit massa öl och ätit veggiemat. Provade Oumph för första gången, ett köttsubstitut. Gott men skulle nog inte köpa det själv, jag gör hellre grönsaks/bön/linsbaserade grejer från grunden.
Semestern är slut nu så nu jäklar ska det bli lite rutiner igen! Fast… först är det Malmöfestivalen med mer spännande mat. Men sen! ;)

Jag vann en liten mixer förra helgen som har revolutionerat mitt liv! En sån här. Har dessutom kommit igång ordentligt med träningen, så det är så himla käckt att kunna göra smoothies direkt i "muggen" och ta med till frukost om jag tränar före jobbet, eller till eftermiddagen om jag ska träna efter jobbet och inte vill äta något tungt. Så mycket frukt och grönsaker som jag fått i mig denna veckan har jag nog inte fått i mig det senaste halvåret. Gör t.ex en "havrebomb" på morgonen och en grön drink till eftermiddagen... und so weiter. Så bra!

Då skulle jag vilja be om smoothierecept (gärna goda, nyttiga och mättande;) ). Behöver frukost/mellanmålsinspiration!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 120
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar