Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag har jag lagat mat till min bridgekväll i mogon, Fyra gamla väninnor från bridgeklubb för länge sedan skall återses. Jag satsar på lite plockmat och har gjort zucchiniplättar med citrusdressing, deviled eggs med fyll av äggulorna, hackade räkor, majonäs och chilisås, orientaliska kycklingvingar och pankopanerad friterad fisk (köpte koljafile på tillbud), sallad och rostad baguette.

Någon som har förslag på en enkel dessert eller skall jag köpa en liten chokoladtårta? PFT!

Nu behöver jag hjälp av Bukes gourmeter (sp?). Jag har fått erbjudande om att köpa vaktelägg (närproducerade, de bor mindre än 5 min från mig :p) men vad 17 gör man med dem?! :confused:

Tror ju inte de smakar så annorlunda jämfört med vanliga hönsägg men det känns ju lite dekadent :D och det kan ju vara så att en viss födelsedag närmar sig :angel:

@athena_arabians När jag var liten fick vi världens gulligaste vaktelägg serverade som i ett fågelbo. Gissar att det var alfalfagroddar som var format som ett litet fågelbo och pytteäggen i mitten. Till det var det en röra, kanske crème fraiche, med finhackad rödlök och rysk kaviar (det minns jag bestämt!) och säkert något annat också.

Det smakade väl som vanliga ägg såvitt jag minns, så det var mer att det var så fiiint och litet :up:

@athena_arabians När jag var liten fick vi världens gulligaste vaktelägg serverade som i ett fågelbo. Gissar att det var alfalfagroddar som var format som ett litet fågelbo och pytteäggen i mitten. Till det var det en röra, kanske crème fraiche, med finhackad rödlök och rysk kaviar (det minns jag bestämt!) och säkert något annat också.

Det smakade väl som vanliga ägg såvitt jag minns, så det var mer att det var så fiiint och litet :up:

Hm, det låter som en bra idé att utgå ifrån :up: Grejen är ju att de ska vara lite lyxigt och det råkar ju finnas löjrom i frysen :angel:

Nu behöver jag hjälp av Bukes gourmeter (sp?). Jag har fått erbjudande om att köpa vaktelägg (närproducerade, de bor mindre än 5 min från mig :p) men vad 17 gör man med dem?! :confused:

Tror ju inte de smakar så annorlunda jämfört med vanliga hönsägg men det känns ju lite dekadent :D och det kan ju vara så att en viss födelsedag närmar sig :angel:

Jag har haft vaktlar. Fantastiskt goda ägg! Förstås är det inte jätteskillnad från hönsägg men en annorlunda smak är det. En del känner ingen skillnad, fast det gör en del inte heller mellan oxfilé och ryggbiff, eller mellan en ljus ale och en ljus lager.

Kokta vaktelägg med hackad lök, creme fraiche alternativt gräddfil och rom är fina grejer! En perfekt förrätt. Det sägs också att sockerkaka på vaktelägg ska vara nåt alldeles extra men det har jag inte provat.

Köp, köp, köp!

Jag har haft vaktlar. Fantastiskt goda ägg! Förstås är det inte jätteskillnad från hönsägg men en annorlunda smak är det. En del känner ingen skillnad, fast det gör en del inte heller mellan oxfilé och ryggbiff, eller mellan en ljus ale och en ljus lager.

Kokta vaktelägg med hackad lök, creme fraiche alternativt gräddfil och rom är fina grejer! En perfekt förrätt. Det sägs också att sockerkaka på vaktelägg ska vara nåt alldeles extra men det har jag inte provat.

Köp, köp, köp!

Yess, precis vad jag ville höra! :up:

Jag brukar servera kokta vaktelägg till nässelsoppan varje vår. De smakar lite annorlunda än hönsägg, och de är så mycket vackrare.

Jag har även fått förlorat vaktelägg på någon sorts smörrebröd en gång, ihop med lite lax och liknande. Jag tror att löjrom till blir en succé!

Jag har gjort lättstekta vaktelägg med pilgrimsmusslor, snyggt och lätt, lite gräslök och rom på toppen blir ju makalöst.

Tyvärr går ju som sagt musslorna bort men det får bli löjrom, lök, gräddfil/creme fraiche och trevliga grönsaker till (@aprilmaj s förslag om fågelbo av groddar lät väldigt trevligt).

Tack så mycket @Mixoman, @aprilmaj, @Petruska och @Hyacinth för hjälpen att göra tillvaron lite lyxigare! :up:

Jag lagade min årliga "tian" idag. Det brukar kallas för "provencalsk grönsaksgratäng" i svenska recept. Jag gör alltid med mycket bönor, egenskördade vaxbönor och purpurbönor idag. Har tyvärr inte odlat bondbönor i år, utan fyllde på med köpta.

Sallad till, och vatten i glasen.

Igår blev det kräftor. Inte som kräftskiva, utan mer middag där vi råkade äta kräftor. Bubbel i glasen, gott bröd, aioli, flera goda ostar, kex och min hemlagade plommonmarmelad. Räkorna glömde vi i kylen så de "måste" jag äta upp idag :p

Köttgryta med rödvin och kantareller ihop med puré på rotselleri var dagens middag.

Och igår åt vi fiskgryta baserat på saffran, tomat och creme fraiche med räkor, lax och fänkål i. Dessutom hade sambon bakat fantastiskt surdegsbröd som passade väldigt bra ihop. Jag älskar bröd! :love:

Födelsedagsmiddag :up: min planering funkade inte så bra idag så ingen champagne (jag hann bara inte) och inget fågelbo så vakteläggen fick bli kamouflerade av trädgårdens skörd: tomater, machésallad, sockerärtor och den enda! sparrisärten som mognat :D Vinet blev Ruppertsberger Riesling som är riktigt god. Rökta räkor och löjrom samt bröd också.

Helt tillräckligt dekadent på en måndag! :p

Edit: Vi behöver INTE gå in på hur kass jag är på att göra pocherade ägg, det vet jag redan... :cautious:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar