Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Spenatblad med sesamfrön och tofu, alltsammans stekt i sesamolja. Risnudlar med mängder av chili, vitlök och ingefära. Kaffe och en vit chokladpralin efteråt.

Till lunch åt jag raggmunk, stekt fläsk och lingon i sällskap av en synnerligen trevlig femåring och några till.

Har också haft en dekadent måndag! Kickoff med jobbet som bjöd på lunch caterad från Möllans ost ( :up: ) och sen trerätters middag på Malmö muséer. En ganska trist toast skagen som förrätt, dock en himla trevlig ekologisk cava som vägde upp. Varmrätt var en enorm bit röding, typ halva fisken, med perfekt ångade haricot verdes, morötter, fänkålssås och en potatishistoria. Vitt ekologiskt till. Chokladfondant med halloncoulis, vaniljglass och valnötter till dessert. Bra måndag!

Potatisgnocchi (färdigköpta, färska) med kantareller, lök och vitlök. Ugnsrostad färsk broccoli med citronzest och torkade tomatflagor (jag hittade en oemotståndlig påse i en kryddbod) samt små färska korvar, kanske salziccia, eller något ditåt. Goda, i alla fall. Vatten till. Kaffe och rituell pralin efteråt.

Inspirerad av Petruska ovan gjorde jag raggmunk med bräckt vedrökt fläsk och apfelkrän (äppelmos smaksatt med lite pepparrot. Avslutade med kaffe och två cognacstryfflar.

Jag är något så osvenskt som en inbiten lingonhatare, har alltid varit och kommer antaligen att så förbli.

Måste nog ta en tryffel till.

Igår var det kalas då BARNET fyllde år. Vi åt enligt BARNETS önskemål ost och chark, så idag fiser jag tryffel efter att ha överdoserat tryffelsalami igår. Massa goda ostar och ett trevligt vin till.

Bäst av allt, min mamma tog ledigt och kom farandes med tåget för att fira.

Det blev även tårta med hallon och blåbär, samt fiskedamm. 1 BARN och sex entusiastiska vuxna. Vi hoppar barnkalas, firade med goda vänner och Gröna Lund-besök i lördags.

Kickstartade 1 september och hösten med fiskgryta! Massa goda grönsaker (a.k.a kylskåpsrens), färsk torskrygg, lax och saffran. Surdegsbröd och ostbuffé (rester från helgens kräftmiddag), en halv flaska rött som också var kvarglömt till. Levande ljus och trevligt sällskap, jag gillar höst :up:

[QUOTE="Thomasine, post: 17115147, member: 52311"
Jag är något så osvenskt som en inbiten lingonhatare, har alltid varit och kommer antaligen att så förbli.
[/QUOTE]

Min invandrarmamma indoktrinerade mig i att ogilla lingon, men jag har tagit mig över det. Nu gillar jag lingon, i rätt sammanhang. :)

[QUOTE="Thomasine, post: 17115147, member: 52311"

Min invandrarmamma indoktrinerade mig i att ogilla lingon, men jag har tagit mig över det. Nu gillar jag lingon, i rätt sammanhang. :)[/QUOTE]

Jag behövde inte ens indoktrineras, jag lär ha spottat och fräst ut lingon redan första gången jag smakade (enligt mamma). Jag har genom åren försökt att vänja mig men det går inte i något sammanhang så numera lämnar jag bären åt sitt öde :down:

Jag letar förgäves efter belugalinser, de har försvunnit från min vanliga butik. Tips i Stockholm någon?

Lagar chicken tikka butter masala, vilket meck. Men det är det värt. Varvar med att gråta över att min hund blivit gammal och att jag bokat tid hos veterinären för sista gången. 2015 kunde ha varit bättre än så här.

*kram* @Hyacinth :( vilket skitår du haft rent ut sagt.

---
Här blev det kylskåpsrensning: Lite varmrökt regnbåge, gräddfilssås, ugnsbakade fyllda champinjoner (några med St Agur och några med Philadelphiaost blandat med riven cheddar och chinese bullet chili), en halv färsk majskolv samt en liten bit bake-off surdegsbaguette.

Matlagningen förfaller, och ersätts med mat på stan. Igår moussaka, på enkelt grekiskt hak, till middag. Idag god lunch från södra Indien på stan. Linserna var kryddade å det mest fantastiska! Ekologiskt och vegetariskt och mycket rimligt pris.

Är iväg och får maten på köpet.
Lunch: lax med potatis, picklade betor och någon sås. Laxen var riktigt bra, resten rätt mediokert.

Middag: majskyckling med långvandring morötter, vitlökssås (?) och blomkåls/potatispuré. Tråkig kyckling, halvråa morötter men mycket gott mos. Till efterrätt där var världens minsta pannacotta med biscottismulor (det såg ut som det som är kvar när en ätit upp allt annat i påsen). Helt okej men njä. Jag är fortfarande hungrig och tänker därför fira med efterrätt nr 2; en påse gott och blandat i brist på annat :up:

Öl och mat på polsk restaurang. Min gamla favoriträtt på haket ifråga, hade till sist anammat moderna värderingar, och ändrat namn på det som tidigare hette Zigenarplätt till Bohemplätt. Jag beställde den rätten, men hade gärna sett att den inte hetat något med bohem. Jag har stora problem med det ordet.

Öl till och trevligt prat i flera timmar med god vän som äntligen dumpar sin tröttsamma karl!

Idag firar vi en viktig 30-årsdag. Det blir sån där saltkokt kanarisk potatis med mojo rojo (tror jag det stavas), spanska köttbullar i mandelsås, även kända som albóndigas con salsa de almendras, ugsnrostade grönsaker och så små ungsrostade snittar med getost, valnöt och honung på.

Prinsesstårta efteråt, plastBARNBARNET ska få pynta den, partner har köpt mycket fint tårtpynt för ändamålet.

Mycket kaffe kommer att krävas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel