Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kommer vara lite internationella och äta tacos ikväll:laugh:

Förklaring av tacos:
Du har ett tunt bröd som du lägger på kött/köttsubstitut + grönsaker + ost + banan + vitlökscreme fraîche. Vik brödet och ÄT. klart.

Linguini/linguine (vad är rätt?) med köttfärssås innehållande bland annat mungbönor och röda linser utöver det vanliga joxet. Är trött, har pms och ser smått gravid ut på grund av svullen mage. Livet leker;) ska lägga mig tidigt tror jag. Jo, har googlat barnvagnar av diverse olika anledningar och antingen kostar de 15000 eller så är de asfula. Vi har så smal ytterdörr (gamla pardörrar) och pyttehiss så breda vagnar går bort. 15000?!?! Rena rama skämtet!

tacobröd med smör/ost/skinka + godis + te till kvällsmat. Är så när man är solo hemma o inte har ngn lust o laga mat. :)

Hamnade i bilkön från helvetet på väg hem från Orust. Bestämde oss helt enkelt för att vi inte ställer upp, och så tog vi en fulpizza i Stenungssund, och när vi hade ätit upp hade köerna lättat betydligt. Pizzerian var för övrigt som en svensk film, tex Änglagård eller Masdjävlar. Jösses, vilken kulturkrock!

Vad ÄR det med Stenungsund och pizza? Det känns som om varenda människa som någonsin frekventerat södra Bohuslän har ätit pizza i Stenungsund (utom jag). Mina föräldrar åt för övrigt sin allra första pizza på Stenungstorg, har jag hört.

Välartat BARN. Min unge kallade sådana anrättningar för "plock" när hen var liten, och ville ofta ha det vid festliga tillfällen.

Det gör jag fortfarande. Jag är 33. (Fast startade dagen med att få debattera den saken då en ny kollega av någon anledning frågade hur gammal jag är, endast för att nästan svimma när jag berättade. Hon trodde att jag var max 25. Jag blev rätt nöjd då jag inte kände mig så spänstig klockan 8 en måndagmorgon efter ett träningspass.)

@Hyacinth - kära du. Jag tänker så på dig och familjen. Vilket jefvla skitår du / ni har haft. Stora kramar!

Själv har jag ätit på sista tiden men inget sådär överdrivet inspirerat. Tills igår, då en söt kollega bjöd hem vårt lilla team på autentisk kinesisk hotpot!

2015-09-07-1038_55ed4ceb2a6b2237306ee499.jpg

Det var spännande vill jag lova, även om jag föredrar dim sum och annat när det gäller kinesisk mat. Detta smakade liksom ingenting i sig själv, men den goda japanska dressingen som man blandade med soja och sesamolja och doppade sina små bitar i var ruggigt god. I hotpoten hamnade köttbullar av fläsk och nöt (som var som små gummibollar), jätteräkor (schyssta sådana), någon sorts strimlad skinka från burk, tofu, knyten med tofu i, potatis, risnudlar, gojibär, torkad svamp - och det bästa, lotusrot! Det har jag aldrig ätit förut men det var riktigt gott.

Vad ÄR det med Stenungsund och pizza? Det känns som om varenda människa som någonsin frekventerat södra Bohuslän har ätit pizza i Stenungsund (utom jag). Mina föräldrar åt för övrigt sin allra första pizza på Stenungstorg, har jag hört.

Jag har inte heller ätit pizza i Stenungsund! Har ändå varit där och gjort andra suspekta saker ;)

Marinerad portobello med vitlöksstekt spenat (jag kommer inte väga andas på någon imorgon), ugnsgratierade med mozzarella ovanpå. Fina grejer :up: Till det sallad och stekt pitabröd. Kan vara sämre på en måndag alltså. :)

Lagar mat till matlådor, det är skönt att ha något att bara ta fram när man inte orkar laga mat. Det blir wok på både älgkött och nötkött (japp, jag har lite frysrensning :D), svamp och Findus original wokblandning förstärkt med det som finns i trädgården. Kryddningen blir oystersauce, Burmese amber nectar chili, svartpeppar, kycklingfond, ingefära, färsk gurkmeja och thaibasilika från trädgården.

Lagar mat till matlådor, det är skönt att ha något att bara ta fram när man inte orkar laga mat. Det blir wok på både älgkött och nötkött (japp, jag har lite frysrensning :D), svamp och Findus original wokblandning förstärkt med det som finns i trädgården. Kryddningen blir oystersauce, Burmese amber nectar chili, svartpeppar, kycklingfond, ingefära, färsk gurkmeja och thaibasilika från trädgården.
Det där kallar jag cross over! :D

Utelunch: rostad blomkål med blomkålspuré, puylinser, äpple och grönkål. Middag: AW med öl och vegetarisk plocktallrik på Tempo, ett favorithak här. Höstkänsla och helglängtan!

Vi kommer vara lite internationella och äta tacos ikväll:laugh:

Förklaring av tacos:
Du har ett tunt bröd som du lägger på kött/köttsubstitut + grönsaker + ost + banan + vitlökscreme fraîche. Vik brödet och ÄT. klart.

Banan med vitlökscremefraiche? :cautious::nailbiting:

Har lagat inspirerad av recept som var i DN i helgen i veckan, bra vardagsrecept som var upplagda som tvåstegsmiddagar, så man fick en middag till av resterna. Smart!

Första dagen var det potatisgratäng (där man kokade potatisen i mjölk först, och sen gratinerar på slutet. Supersmidigt!), till det bondbönssallad (inte färska tyvärr, men Picard har frysta som är helt ok) och kallrökt skinka.

Idag blev det potatismos på gratängen som var kvar, förstärkt med några ytterligare kokta potatisar, Till det paprika, körsbärstomater och rödlök i vinägrett, blandat med oliver och bröd vänt i olivolja och vitlök, i ugnen 200 grader tills brödet var knaprigt. Det blev oväntat gott, kommer nog göra det fler gånger. Hade jag inte haft potatisgratängsresten hade man kunnat ha bönkräm istället.

Senast ändrad:
Vi åt udonnudlar med blomkål, broccoli, morot, salladslök, mandelmjöl, lime en masse, vitlök, chili, broccoli mm
Bubbelvatten till, nu funderar jag på vad som är bäst- ett glas rött eller sängen. Suttit i en hörsal 7-17 och är rätt mör.

Äter ni inget längre??

Jag har ätit choklad till lunch och kantarelltoast till middag. Har plockat superfina gula kantareller, taggsvamp och fårticka, blev en full icakasse. Sen blev det 12 liter lingon, har gjort sylt och saft. Vi vinterbonar landet, och jag vill stanna kvar:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel