Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äter ni inget längre??

Jag har ätit choklad till lunch och kantarelltoast till middag. Har plockat superfina gula kantareller, taggsvamp och fårticka, blev en full icakasse. Sen blev det 12 liter lingon, har gjort sylt och saft. Vi vinterbonar landet, och jag vill stanna kvar:(

Jag laddar inför imorgon. Särbon studsar här som hastigast för jobb längre söderut så pga @tornblommas dåliga inflytande ska jag göra sushi till middag åt honom (och mig). Särbon är väldigt glad :D

Vi åt klassisk tournedo (rare) med bearnaise, klyftpotatis med timjan och rosmarin och en sallad och delade en flaska rose, tyvärr kan jag inte dricka rödvin, det hade varit perfekt med en bourgogne till.

I dag blir det pasta med räk- och spenat sås.

Jag åt middag på en restaurang med koreansk/mexikans fusion i fredags. Friterad rispapperrulle fylld med svarta bönor och majsdeg till förrätt, och bibimbap till varmrätt, margeritas till detta. Mycket gott!
Ikväll blir det att laga någon veg-gryta, har köpt blomkål, ingefära och sånt på torget, tänker mig linser, kokosmjölk och gul curry.

Igår blev det pasta med kantareller, valnötter, ricotta mm. Gott och snabbt. Idag åt jag yoghurt med nötter till lunch (min standardlunch jag sällan skriver hem om) och tänkte att PARTNERN ska få laga middag. Annars blir det en rotfruktssoppa tror jag, fick massa fina rotfrukter av en granne som hade odlat på sitt sommarviste.

Jag har lite varmrökt lax till övers i kylen. Funderar på en tomatsås med laxen i, pasta och riven parmesan. Skulle ju även funka som lunchlåda imorgon.

Igår åt jag en fläskfilégryta med chorizo och svamp från frysen. Ris till det.

I söndags tacos - eller, tortillabröd med köttfärs, gurka, tomat, salsa och lök. Och feferonis vid sidan om.

Jag köpte på måfå en glasburk vad jag tror är ätfärdiga lupinbönor, men de är ganska hårda. Någon som har erfarenhet(sådär i allmänhet erfarenhet, liksom...)? Vad har jag dem till? Har aldrig tidigare stött på dylika.

Jag köpte på måfå en glasburk vad jag tror är ätfärdiga lupinbönor, men de är ganska hårda. Någon som har erfarenhet(sådär i allmänhet erfarenhet, liksom...)? Vad har jag dem till? Har aldrig tidigare stött på dylika.

Jag hade ställt dem längst in i skafferiet i händelse av krig.

Ramlade in för blixtvisit hon vän efter misärmat (snabbnudlar) till mig, penne med tomatsås till övriga. Fick perfekt kokta ägg, sill med dill och pepparrot och citronsill, en kopp te och en pannacotta som kronan på verket. En usel dag blev plötsligt bra.

Det är väl såna där ljusgula bönor som ligger i stora kar när man är på matmarknad utomlands? (Jag tänker på sydeuropa.)

Jag vet inte vad man gör med dem, tyvärr, men skulle gärna lära mig.

Lupin kan vara allergiframkallande så var försiktig!

Här blev det kinesiskt på torget till middag med en vän, han åt fyra små rätter och jag anka. Oväntat vällagat. Efter det mötte vi upp lite fler folk för fotboll och öl :up:

Igår åt jag macka till middag... Två gånger. Haha. Skulle iväg på en grej direkt efter jobbet och var så hungrig att jag var yrslig, så sladdade in på Espresso House och fick i mig en grillad bagel med lufttorkad skinka, spenat och mozzarella. Den är jättegod faktiskt.

En bit kanellängd på fikapausen i aktiviteten.

Sedan blev det två högst ordinära skivor lingongrova med god prästost på till sen kvällsmat. Ett glas mjölk till. Och några jellybeans. Förrädiskt goda de där små rackarna.

Igår hade jag ännu en sådan där dag med aktivitet efter jobbet och brinnande hunger klockan 17. Så det blev en sväng in på Burger King. Och vet ni vad, det var jättegott!

Sådan där är jag med snabbmat av typen McDonald's, Burger King, Subway... jag kan bli jättesugen, njuta fullt ut och sedan inte bli sugen på flera månader igen.

När jag kom hem, sent, åt jag tre prinskorvar och lite potatismos också. Man får ju inte gå och lägga sig hungrig ;)

Middagen igår blev "färdigmat" från frysen dvs min egen cajungryta med kyckling och sötpotatisstomp till :up: idag vet jag inte men med tanke på vädret :down: kommer det att bli något värmande.

Tack för varningen, @VLMF och för uppmuntran, @Petruska :) Tror att det är samma som går att finna i baljor i sydeuropa, ja. Bönorna(får vi skriva så nu?) ska blötläggas i sju svåra år i olika saltade vatten innan de kan ätas, tydligen.

Var JÄTTENOGA med hur de blötläggs och kokas korrekt! Det var en här i Malmö som blev matförgiftad efter att ha ätit lupinbönor som inte tillagats korrekt, hade det varit ett barn hade det inneburit en dödlig mängd :( Myndigheterna satte förbud på de förpackningarna för att instruktionerna inte var tillräckligt tydliga.

Var JÄTTENOGA med hur de blötläggs och kokas korrekt! Det var en här i Malmö som blev matförgiftad efter att ha ätit lupinbönor som inte tillagats korrekt, hade det varit ett barn hade det inneburit en dödlig mängd :( Myndigheterna satte förbud på de förpackningarna för att instruktionerna inte var tillräckligt tydliga.
Oj då.:(
Jag köpte på burk och tror att de var färdiga att ätas. Igår åt jag en mindre mängd och har inte mått konstigt, som tur är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar