Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det indiska igår blev mycket lyckat:) vän hade fixat efterrätt, en magiskt god budapestrulle med hallon, passionsfrukt och clementiner och mörk choklad en masse ovanpå. Syrligt och sött, en fullträff!
Idag har vi varit på barnkalas, ikväll blir det pasta med kronärtskocka och vitlök.

Kylskåpsrensning med ägg som bas idag. Jag har lite sparris, tomater, bacon och ruccolasallad så det blir blandad äggröra med riven ost på.

Annars har jag frusit in en massa idag: svenska äpplen i bitar, rödbetor i klyftor och morötter i slantar. Jag tror alla affärer hade kampanj på svenskt frukt och grönt den här veckan! Särbons födelsedagspresent till mig fick jobba hårt, en vacuumpackare :up:

Lammgryta med mängder av kryddor, kikärtor och grönsaker blev dagens middag. Passade på att dra upp allt ur trädgården igår så en del av morötterna och zucchinin fick vara med i grytan.

Nu blir det strax fläderchampagne och choklad till sista avsnittet av Mammon :up:

Pastasås baserat på röda linser, rotselleri och morot. Till det tråkig spagetti. Det märks på min inspiration att det är måndag :D

Snabbt&gott idag, stekt fisk med citron och en gucka med dill, kräftstjärtar, tomat och rödlök. (Hade ingen kapris hemma, det hade nog varit pricken över i annars.) + Jättefina morötter och bönor från Generös Vän Med Trädgårdsland :bow:

Ugnsstekt lax, färskpotatis och sås på gröna ärtor, vin och wasabi fick bli kvällens middag.

Jag funderade dock på att göra något med mina polkabetor som ligger till sig i kylen i väntan på inspiration. Tyvärr kändes det rätt så oinspirerat idag så jag tänkte att jag kunde passa på att fråga här vad jag ska göra med dem?!

@Killaloe har någon annan rotfrukt eller squash, dela i bitar, ringla oliv eller rapsolja över och krydda med örtkryddor och havssalt och rosta i ugnen. Ett par omgångar med pepparkvarnen vid servering. Passar till det mesta.

Här blir det Ragu Bolognese med pasta och nyriven permesan.

Frusen och har varit ute i regnet i flera omgångar idag. Äter vintermat: linser med en massa kryddor, däribland lökfrön, chipotle, spiskummin och mynta. Lammkorv till och vatten i glaset. Underbart värmande!

@Killaloe jag är lite i samma sits! Har ett gäng rödbetor. Funderar dels på rödbetscarpaccio (mandolinen får jobba!) med fetaost, eller bara ugnsbakade (hela med skal), salt och smör. Eller beet bourguignon!
Men polkabetor är så vackra, tunnhyvlade skivor i en matig sallad tror jag bli fint med.

@Killaloe jag är lite i samma sits! Har ett gäng rödbetor. Funderar dels på rödbetscarpaccio (mandolinen får jobba!) med fetaost, eller bara ugnsbakade (hela med skal), salt och smör. Eller beet bourguignon!
Men polkabetor är så vackra, tunnhyvlade skivor i en matig sallad tror jag bli fint med.
Ja polkabetor är ju verkligen jättefina, så det känns trist att inte ta tillvara på det :( Men jättebra förslag från både dig och @Thomasine :up:

Det blir ju lätt att fastna insamla recept och hur mycket jag än älskar bet-paj och bet-tabbouleh så är det fint med inspiration :) Beet bourguignon verkar ju mycket spännande!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar