Tittar in i ditt kök, del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här blev det snabbmat innan jag skulle iväg. Rödbetscarpaccio med parmesan, flingsalt och krossad peppar. Ugnsbakade en tjock skiva rotselleri, ett pocherat ägg på. Snabbt och gott!
Nu blir det konferens i två dagar med hotellfrukost, finfika och konferensmiddag.

Grek-kurdisk bonanza i köket ikväll. Ska jag fylla mina paprikor och bäbiszucchini med kokt, okokt eller halvkokt ris? Veggo, så ingen lammfärs. Ska ugnsbakas i 1,5 timme... Hilfe!

Grek-kurdisk bonanza i köket ikväll. Ska jag fylla mina paprikor och bäbiszucchini med kokt, okokt eller halvkokt ris? Veggo, så ingen lammfärs. Ska ugnsbakas i 1,5 timme... Hilfe!
Jag hade kört ungefär trekvartskokt. Diverse recept på dolmar och annat säger okokt, men jag har inte nerver till det.

Tar broccoli och/eller blomkål död på vitlökssmaken? Har använt sju stora vitlöksklyftor till ett litet blomkålshuvud och en normalstor broccoli - smakar inte vitlök alls. Eller är vitlöken jag har för tam? Matsällskapet är på intågande och jag vet inte hur jag ska rädda maten. Vad göra?

Jag hade kört ungefär trekvartskokt. Diverse recept på dolmar och annat säger okokt, men jag har inte nerver till det.

Tack! Jag gjorde så, det blev bra! Tog 1/3 belugalinser också, jag älskar dem verkligen (kokade ris och linser med lagerblad) . Kryddade med kanel, vitlök, salladslök, spiskummin, mynta, rejält med peppar, syrliga vindruvor och lite annat. Toppade med fetaost ihopkleggad med grekisk yoghurt. Sanslöst gott! Vid sidan av oliver, gurksallad, tzatziki och gyros.
Ett bra rödvin och bubblat vatten i glasen.

Efterrätt vaniljglass med lingon och salt kolasås, moscatel de setubal till efterrätten, en stor favorit.

Lunch: morotssoppa, turkisk yoghurt och bröd.
Eftermiddag: kanelbulle från Bernts konditori, fransk chokladtårta och vispgrädde. Jordgubbssaft.
Kväll: potatisgratäng, oliver, fetaost, gurka, tomater i olika färger, isbergssallat, baguette, apelsin- och chokladglass, apelsin- och chokladskorpa.

Lunch: Misosoppa och Sushi
Middag: Buffalo Chicken Wings, Blue Cheese dip, sallad på Romano sallad med färska aprikoser, persika, päron och muscat druvor. Prosecco
kaffe och belgisk chokladtryffel, calvados:d

Middag igår.
Förrätt: Rödbetscarpaccio med riven pepparrot, rostade hasselnötter, timjankvistar och brynt smör. En snäll lager från Dugges till.
Huvudrätt: Élan Bourguignone med pressad mandelpotatis och rårörda tranbär. Ett mycket gott rött vin som partner har fått hjälp av svärfar krögaren att köpa och sedan burit hem från Frankrike. (Men jag orkar inte gå ut i köket och kolla etiketten.)
Dessert: Tjinuskitårta med lingon. Min favorittårta alla kategorier. Kaffe.
Whiskysorter under resten av kvällen.

Mycket bra kväll!

Idag har jag ätit fika till lunch på Johan & Nyström, alltid lika värmande för själen. De är så rasande gulliga där.
Sen bio och popcorn, vi såg Havets Sång, jag grät minst tre gånger. Ikväll ska vi på middag, det vankas älgstek. Jag står för efterrätten, vi tar favorit i repris med lingon-glass och salt kolasås.

Sjuklingsmat: morots(och rotselleri-)soppa med persilja. Trist, lite smaklöst, men härligt att vara uppe och känna hunger efter ett par dagars sängläge.

Kylen ekar tom, men det får åtgärdas en annan dag.
Njuter tillsvidare av att läsa om era gastronomiska utsvävningar!

Middag på stan med familjen.
Friterade wonton-knyten till förrätt. Goda, god sötsur sås.
Pilgrimsmusslor i en mycket vitlöksstinn god sås med diverse grönsaker. Ris.
Enkel öl, Eriksberg till. Tycker det är svårt med asiatisk mat och europeisk dryckeskultur.
Kaffe och en mystisk efterrätt med tapiokakärnor i. Mer intressant än god, men rolig att prova.

I fredags åt jag färska räkor - 89:- kg!! - med hemvispad limeaioli, gorgonzola dolce och päron.

I lördags fick jag tacosug, och det blev rester till igår också.

Idag fick jag fjäsklunch på trevligt hotell, laxfärsbiff med potatispuré, skaldjurssås och dillsmörslungade sockerärter. Väldigt gott, var det. Det blir fjäskluncher på hotell imorgon och onsdag också och sedan drar jag till Paris - misstänker att jag får leva på gröna smoothies nästa vecka om kläderna ska passa...

Jag har en liten förpackning vispgrädde som går ut snart så står i valet och kvalet om det blir pannkakor eller våfflor till middag. Båda passar med lingongrädde nämligen (ja, de egenplockade lingonen!). Kanske hälften-hälften? :idea:

Idag blir det resterna av Élan Bourguignone. Helt ok en måndag! Funderar på om jag ska servera ris till eller någon form av potatis. Det finns även en bra rest av de rårörda tranbären.

Lunch från bästa och mysigaste asiatiska restaurangen i närområdet, currysamosas med chilisås, glasnudel-/grönsakswok med ris och en liten sötsak till kaffet bestående av kaka på mungbönor toppad med rostad lök (smakade inte alls så konstigt som det låter). Kvällsvard: Hemmaluad gryta med tomater, lök och snabbfräst svartkål + vita bönor och kvarngryn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 118
Senast: ullo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar