Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Senaste dagarna har det blivit halloumisallad, vietnamesiska vårrullar (hittade typ 5000 bortglömda rispapper i olika storlekar i skafferiet! Det är så gott att jag kan äta det varje vecka fram till påsk typ :laugh: ) och en soppa på potatis, jordärtsskocka och morot. Fick en hel påse skockor av en kompis men jag tröttnar lätt på smaken. Vad mer kan man göra än soppa och mos/puré?

Yup, friterad kalkon ar super gott. Vi sprutar in en "marinad" av kryddor och smor i de kottigaste delarna, rubbar pa cajun kryddor utanpa och sanker ner den i jordnots olja. Mums!

8 1/2 kg turkey som precis har blivit preparerad. Den sitter pa ett stod speciellt for andamalet, inga kedjor behovs.
15883032162_68e816b63a_o.jpg

Har pagar friteringen. 60 minuter for den har storleken av fagel.
15696168608_86757e8a9c_o.jpg

Har ar den fardiga produkten
15695846688_4370f4692c_o.jpg

och sa har sag min tallrik med allt godis ut. Traditionella ratter pa Thanksgiving bordet; creamed farsk majs, spenat gratang, caramelized morotter, mac 'n cheese (makaroner och flera sorters ost i en gudomligt mjuk och smakrik rora), cranberry sas med portvin, "stuffing" som bakas separat i ugnen (det gor man i alla handelser da stuffingen gor fageln torrare), en brod pudding av nagot slag, sotpotatis gratang, stekta radissor, och en majs muffin pa hornet. Och sa sjalva fageln forstass, jag hade bade ljust och morkt kott pa tallriken men avstod fran bade sas och potatismos. Och nej, jag at inte upp alltihop. ;)
15261095534_2641855422_o.jpg

Åh, du kan inte dela med dig av recepten på tranbärssåsen och ev. mac and cheese?

Tranbars sas:

2 dl portvin
tunna "stavar" av ytter skalet av en halv till en apelsin (jag anvande potatisskalare och strimlade apelsin skalet tunnt)
1 och en halv deciliter socker
340 gram farska (det borde fungera lika bra med frusna tranbar) eller ungefar 6 deciliter.

Koka upp portvin och apelsin skal, hall i socker och tranbar. Koka i ungefar 25 minuter pa medel varme tills tranbaren "poppar" (farska i alla fall, frusna vet jag inte om de gjor det) tills det blir en "syltig" konsistence. Gillar man kanel kan man bryta ett par kanel stanger och lagga med i kokningen. (jag foredrar utan kanel)

Mac 'n Cheese aterkommer jag med. Jag tror inte att Velveeta ost finns i Sverige, men jag har ett recept med creme cheese istallet for Velveeta ...

Vi har ätit köttgryta gjord på nöt grädde och annat tjafs med morötter och broccoli i. Till det ris och bubbelvatten (av smaken jordgubb-fläder från coop, något jag aldrig mer ska köpa m. Urk)

Idag blev det sista biten av en lasagne jag gjorde i helgen. Grönkål och grovrivna rotfrukter i. Pasta och grönkål är så jäkla gott ihop!

Sonens födelsedag. Han valde skogssvampsoppa till förrätt. Jag gjorde den på torkad karljohan och färska trattkantareller, troligen säsongens sista. Rostade parmaskinka lite i ugnen som tillbehör, samt timjanskvistar.

Till huvudrätt valde han älgfärsbiffar med enbär i, skysås med lingon i, och potatismos på sötpotatis och vanlig potatis blandat. Jag rostade även lite svartkål och serverade svartvinbärsgelé. Blandade lokala ölsorter till.

Chokladmoussetårta med hallon till dessert. Och kaffe.

en lite annorlunda Mac 'n Cheese. Vanligen anvander man Velveteea som mjukost, det ar mer cheddar smak, men den har ar jatte god. Kanske godare om nagot mer involverad att gora.

1 box (340 gram) "elbow" makaroner
1/2 dl smor
1 dl fin hackad lok (gjarna vit (silver?), den har en sotare smak)
1 1/2 msk finhackad vit lok
1/2 dl mjol
1 dl matlagnings gradde (tror jag, half-and-half ... halva visp gradde halva mjolk)
3 dl mjolk
1/2 tesked senaps pulver
1/2 tesked liquid smoke om man gillar den smaken
2 dl riven parmesan ost
1 paket (226 gram) philadelphia creem chease
2 dl riven shweitzisk ost
4 dl riven Monterey Jack cheese (eller vilken som helst 'hard' ost man gillar om MJ inte finns i Sverige)
1 dl lagrad cheddar
salt, peppar efter smak
1 dl brod smulor
1 dl riven parmesan

'Preheat' ugnen till 190 grader. Smorj en form (23 cm X 33 cm)
koka makaronerna tills de ar 'al dente'.
smalt smoret i en kastrull ror i loken och koka pa medel varme tills den borjar mjukna, addera vitlok och fortsatt koka tills loken ar genomskinlig. Ror i mjolet och koka under omrorning i 5 minuter.
Ror i gradde och mjolk och lat det sjuda pa svag/medel varme.
Ror i senaps pulver och liquid smoke, sjud i 10 minuter. Ror da och da.
Addera 2 dl Parmesan cheese tillsammans med cream cheese, Shweitzisk, Monterey Jack och Cheddar. ror tills de smalt.
Salta och Peppra efter smak.
Ror i makaronerna
Hall i den smorda ugnsformen och "sprinkla" 1 dl Parmesan och brodsmulor pa toppen.
Baka i ugnen i ungefar 30 minuter tills det ar bubbligt och harligt brun pa toppen.
Lat sta i 5 - 10 minuter innan servering.

Igår åt jag ost och salta kex och någon pepparkaka till middag - Bavaria Blu, brie och Icas egen färskost med pepparrot. En Marabou Oreo-kaka hade jag också med mig men den åt värdinnan egenmundigt upp ;) Vitt Fair & Square till, hade jag valt själv hade jag tagit det röda.

Vi åt ostöverbakad torsk med tomatröra och potatismos till middag. Dessutom hade jag bakat rågkrosslimpa så det blev några skivor sådant till också eftersom jag inte kunde låta bli brödet (seriöst, det är helt omöjligt med bröd som ska vila över natten! Jag vill ju provsmaka när det är sådär ljummet att smöret smälter)

Jag har varit sugen på hemgjort potatismos i flera dagar. Idag kom jag hem skapligt i tid och tänkte att nu attan, ska jag koka potatis. Först en liten vörtbrödsmacka bara. Oh, jag hade visst en brie i kylskåpet såg jag när jag tog fram smöret. Bara ett par bitar...
Fyra vörtbröd med mortadella och keso och tapenade & tomater på senare, och en halv tårtbit brie var jag inte alls sugen på potatismos längre.
Så...kvällen gick. Halv tolv var jag aphungrig. Fram med potatisen...då hittar jag ingen potatisskalare. Wadda-f liksom.
Men jorå, ett par svordomar och ett par tömda kökslådor senare skalade jag potatis, och en falukorvsbit skars och matades med lökskivor och sattes i ugn med en slatt grädde och okristligt mycket barbecue-HP och smulades med ädelost och tjoff in i ugnen. Och massa brysselkål kokades i en kastrull, stektes sen tillsammans med lök och avnjöts till med smör. Mjölk till.
Så nu halv två på natten har jag just ätit en delikat husman-ish-middag. Så kan en helt vanlig tisdagkväll se ut i mitt kulinariska liv.

Igår var jag hemma hos Herrn och lagade pizza quattro formaggio. Färdig deg och tomatsås, och så på med parmesan, mozzarella, gorgonzola och någon fransk ost som hette St. någonting och var som typ en mild kittost, om det ens är möjligt. Jag gjorde pizzasallad per Kryddburkens recept (får inte länka bloggar men googla Extra god pizzasallad) - saknade oregano och drog till med dragon istället. Det fungerade bra :)

Idag blev det rester av en vegetarisk rotfruktslasagne direkt från frysen :D Så himla bra lasagne som håller sig god och bra även efter frysning.

Igår åt jag pizzeriapizza till middag. Det fanns inte ork till så mycket mer - jag är så trött för tillfället att jag blir tokig. Pizzan var visserligen god, lök, färska champinjoner (tyvärr :( :( :(), köttfärs och gorgonzola.

Igår blev det lax i ugn med sweet chilisås och riven ingefära, jasminris och wokade grönsaker.

Tips på vad man kan krydda grönsakswok med emottages tacksamt. Börjar tröttna på bara soja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.