Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten så kommer jag att baka en tårta till nästa helg. Tar gärna emot tårttips! Jag har inga planer alls än så länge men gör gärna något höstigt eller vintrigt (även juligt), både smak- och dekorationsmässigt.

Mjuk pepparkaka som botten, glöggtryffel och lingongrädde som fyllning och sengöra tårtan som en tomteluva eller en julklapp :) (Eller som en snöflinga kanske?)

Middagsgäster, och jag lagade lamm i ugnen enligt ett recept på nätet som påstods vara kurdiskt. Fan tro't, men det var gott. Jag lagade även basmatiris med bondbönor, kryddor och valnötter, blomkål i sardellmarinad och tabouleh. Partner gjorde spanakopita. Svarta oliver och rött vin till de som ville ha, Red Oktober-öl till de som föredrog det.

Desserten var frukt som hastigt tillagats i ugnen under mörk choklad, med vaniljglass till.

Särskilt den nyblivna 18-åringen bland gästerna jublade över desserten. (Den var till för att hon skulle bli glad.)

Jag kor ner till Florida i morgon for en Thanksgiving fest med familjen :D och tankte ta med mig nagra godsaker.
I dag skulle jag gora kola pretzels, brande en sats kola och forstorde kastrullen:angel: innan jag tog fram en ny kastrull och gjorde klart elandet. Jag gjorde ocksa den godaste cranberry (tranbar?) sas i varlden ... jag skulle kunna ata det med sked:d och en radiokaka da vi inte firar jul tilsammans i ar och det ar en standard pa julbordet for det hade alltid mormor.:p
Jag har plockat i mig godis hela dagen och nagongang pa eftermiddagen blev jag hungrig och at "kylskapsrens" sa middagen bestod av en grapefrukt. lol.

Helgen blev mat-trevlig för den spenderades i Paris.. bland annat pain au chocolat och kaffe sittandes i höstsolen vid Seine (det är VARMT i Paris! Och alla löv är kvar på träden!). En av kvällarna blev det burgare på ett kreddigt hipsterställe som fått utmärkelse för Europas bästa burgare (gott! Rauchbier till. Oväntat gott). Den obligatoriska nutelle-crepen till nattamat :d

I fredags, räkor och rökt makrill och rostat bröd och den godaste aïolin jag någonsin gjort. Kanske inte den godaste jag har ätit, men den godaste jag själv åstadkommit. Misstänker att jag överdoserade dijonsenap och citron (jämfört med ett standardrecept) och det är ju två smaker som går hem hos mig.

I lördags gjorde vi en bit hel benfri kotlett i stekgryta i några timmar, mycket enkelt kryddad. Potatisgratäng och bouchons muqueux verts till.

Och igår köttfärssås förstås. Jag använde en del av spadet från kotletten i lördags nedkokt som fond och det gjorde då verkligen susen, oj så mustigt och gott det blev. Girandolepasta till, den är väldigt trevlig.

Långkokt köttgryta med nötkött, potatis, morot, gul lök, vitlök, tomatkross, oregano, lagerblad, hela svartpepparkorn, basilika och fond med smak av oxe och rött vin.

Väldigt basic. Och gott, första "hela" köttet jag äter sen operationen :D

Rotfruktssoppa och rågbrödsmacka med makrill i tomatsås till lunch igår.

Gårdagens middag blev crème ninon med små bitar pizza bianco med pecorino, pinjenötter och lök till. För mig okänt vitt i glasen(obs, @honung , det var inte mjölk!). Festligt!

Rotfruktssopprester med avokado-tomat-pecorinomacka fick bli middagen idag.

Jag längtar efter bläckfisk med shichimikryddning , så jag ska ställa mig och fritera sådan ikväll. Blir en dip med chili, citron och lite annat till. Tillägg: vitlök och koriander i dippen. Enda gången det är gott:D

Jag ar i Florida och vi forbereder en nagot tidig (vi firar i dag, alla andra pa Torsdag) Thanksgiving. Kalkonen ar redo att friteras, spenat gratangen ar redo for ugnen, "stuffingen" till Kalkonen nastan klar for sista fasen, grona bonor gratangen nastan klar och just nu 'fixar' min svardotter sin magiskt goda "mac and cheese" ... Vi kommer aterigen att ata ihjal oss!

Idag blev det fiskgryta med saffran, vitt vin, grädde räkor och fänkål (och fisk såklart!). Till det blev det Aioli och så var jag ju tvungen att dricka av den öppnade flaskan med vin (matlagningsvin är ju tråkigt), riktigt trevlig tisdagsmiddag :d

Igår gjorde jag en sorts fiskgratäng. Torsk, purjolök, färska champinjoner, crème fraîche franska örter, citron, dragon, körsbärstomater, lite potatismos uppepå och så riven ost. Grönt vin till.

Yup, friterad kalkon ar super gott. Vi sprutar in en "marinad" av kryddor och smor i de kottigaste delarna, rubbar pa cajun kryddor utanpa och sanker ner den i jordnots olja. Mums!

8 1/2 kg turkey som precis har blivit preparerad. Den sitter pa ett stod speciellt for andamalet, inga kedjor behovs.
15883032162_68e816b63a_o.jpg

Har pagar friteringen. 60 minuter for den har storleken av fagel.
15696168608_86757e8a9c_o.jpg

Har ar den fardiga produkten
15695846688_4370f4692c_o.jpg

och sa har sag min tallrik med allt godis ut. Traditionella ratter pa Thanksgiving bordet; creamed farsk majs, spenat gratang, caramelized morotter, mac 'n cheese (makaroner och flera sorters ost i en gudomligt mjuk och smakrik rora), cranberry sas med portvin, "stuffing" som bakas separat i ugnen (det gor man i alla handelser da stuffingen gor fageln torrare), en brod pudding av nagot slag, sotpotatis gratang, stekta radissor, och en majs muffin pa hornet. Och sa sjalva fageln forstass, jag hade bade ljust och morkt kott pa tallriken men avstod fran bade sas och potatismos. Och nej, jag at inte upp alltihop. ;)
15261095534_2641855422_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
665
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30