Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tyckte för övrigt att färsk koriander var jätteskumt och smakade mest tvål den första eller möjligen de två första gångerna jag åt det, sedan var jag såld och nu älskar jag det förbehållslöst. Jag minns att det fanns en pizzeria/restaurang i Visby där en av pizzorna hade färsk koriander som ingrediens (för 15 år sedan), det var nog faktiskt precis där det vände. :love:

Jag har också svårt för färsk koriander. Jag har lärt mig att snabbt svälja det, om jag får ett blad i munnen, utan att det ödelägger resten av matens smaker för mig.

Torkad koriander, tycker jag kan vara användbart ibland och jag gillar korianderfrön.

Jag gillar inte att jag ogillar koriander, för jag vill kunna äta allting. (Och jag kan, men slipper gärna.)

Ja, jag blir också irriterad för jag försöker verkligen äta allt men just koriander förstör resten av smakerna för mig.

Andra omgången Pico de gallo blev iaf jättegod :up: så den kommer att göras igen.

Jag tyckte för övrigt att färsk koriander var jätteskumt och smakade mest tvål den första eller möjligen de två första gångerna jag åt det, sedan var jag såld och nu älskar jag det förbehållslöst. Jag minns att det fanns en pizzeria/restaurang i Visby där en av pizzorna hade färsk koriander som ingrediens (för 15 år sedan), det var nog faktiskt precis där det vände. :love:

Jag är ledsen men du är avvikande :(

;) :D

Har det inte studerats om att det är någon gen som bestämmer om du gillar koriander eller inte? Har ett svagt minne att jag läst det någonstans. Själv tycker jag att koriander är bland det äckligast som finns. Försökt några gånger, men nej, urrrk :yuck:

Då har jag blivit genmanipulerad under mina besök på Nya Effes i Visby! :eek: Alltså både en massa indiska och asiatiska maträtter tappar ju en hel dimension utan dessa fantastiska gröna blad. Vietnamesiska vårrullar, bland det godaste man kan äta: HUR skulle de fungera utan kombinationen färsk koriander och mynta?! Åh, nu blev jag djävulskt sugen bara av att tänka på sådana.

Ni som inte gillar koriander kan testa korianderfrön eller färska korianderrötter. Tycker de har lite annan smak mot de färska bladen.

Jag höjer mina ögonbryn lite över ogillandet av färsk koriander här? Hallå, det är ju en väldigt användbar kombinationskrydda som tar fram smakerna i vitlök, chili, ingefära - liksom hallå....Använder man färsk koriander som ensam framträdande krydda så tycker jag också att det smakar tvål och apa men smakar det tvål och apa har man nog missat någon annan krydda som tar koriandern till en annan smakupplevelse. Så tror jag. Koriandern är en missförstådd krydda helt enkelt.

Jag gor mycket salsa och dar ar koriander absolut essential for att "gifta" chili smaken med alla andra ingredienser. Jag forstar dock tval liknelsen ... har ar koriandern "vassare" i smaken an i Sverige vilket gor att det atminstone inte smakar tval, men hittade tval smakande koriander nar jag var i Sverige sist. :p

Jag missförstår uppenbarligen koriander, men tror att förklaringen ligger hos mina smaklökar. Jag tror inte att alla som serverat mig något med koriander i har gjort fel. Chili, lime etc hjälper inte, inte heller hjälper det att äta i andra länder.

Koriander är nästan det enda jag verkligen inte tycker om oavsett vad man gör med det, och det stör mig.

Jag vet givetvis att ingen rätt som "ska" innehålla koriander blir detsamma utan, men det spelar ju ingen roll när man inte gillar koriander.

Jag höjer mina ögonbryn lite över ogillandet av färsk koriander här? Hallå, det är ju en väldigt användbar kombinationskrydda som tar fram smakerna i vitlök, chili, ingefära - liksom hallå....Använder man färsk koriander som ensam framträdande krydda så tycker jag också att det smakar tvål och apa men smakar det tvål och apa har man nog missat någon annan krydda som tar koriandern till en annan smakupplevelse. Så tror jag. Koriandern är en missförstådd krydda helt enkelt.

Nepp. Hjälper inte om det är jag el proffs som lagat, smakar tvål ändå.

Kom på: kryddpeppar klarar jag inte heller. Nästan lika illa som koriander.

Ikväll blir det gravad lax (om den blev ätlig). Med....nåt.

koriander har jag faktiskt lärt mig uppskatta, men precis som @Hyacinth kan jag inte med kryddpeppar.:yuck:

Ikväll behövde jag pyssla lite(och så behövde jag lite mer energitätt käk!), så det blev pilaffris med spiskummin-chili-vitlök-gurkmeja-gojibär-lök och på slutet rostad hackad mandel och apelsinskal. Till det biffar på hummusrester, lite linser, riven morot, vitlök, finhackade rostade mandlar, spiskummin, mera chili och så picklad rödlök och en enkel sallad på hyvlad morot och dito squash med rikligt med bladpersilja, citronsaft och -zest. Jäklar i min lilla låda så gott det blev, men fasen så trist det är att äta solo.

Annars mycket ratatouille med bulgur, linser och rödkålssallad på sistone och så blev det faktiskt en lasagne till slut trots allt. Gjorde en långputtrad tomat- och linssås, stekte tunna skivor aubergine och varvade detta med färska lasagneplattor och lite smulad feta. Riven parmesan på toppen. Mycket lyckat även det.

Det blev mannagrynsgröt med saffran och kanel, pepparkaksskorpor, kryddigt te och varm äppelbryggd :d :d :d
(det tillsammans med en massa tända ljus och OnePiece...skyhög mysfaktor! :love: )

Stort fiasko, ville lyxa till det lite i november mörkret. Tog ut en lammstek ur frysen, späckade med vitlök, flingsalt, rosmarin och honung. Långsamt stekt i ugn. Under tiden kokar jag ris, gör sallad och världens godaste sås. Tar ut lammsteken låter den vila enligt konstens alla regler. Skär upp, smakar och urrrrk! :yuck: smakade riktigt riktigt ruttet. Ingen aning om hur det hänt, slut datum om tio dagar + legat i frysen sedan jag köpte den. Nu ser köket ut som ett bombnedslag, jag har ätit ris, sallad och sås till middag och motivationen för att diska är på noll. :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
668
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
504
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar