Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tar gärna emot tips på smårätter/tillbehör man kan göra av zuccini och aubergine! Gjorde parmesangratinerad zuccini förra veckan och det var ok men gör gärna något nytt. Inte röror helst utan något annat :)

Zucchiniplättar med fetaost samt ugnsgratierade skivor (dubbla) av aubergine med mozzarella mellan tycker jag är bra smårätter

Linspurjokikärtssoppa med hysterisk blandning kryddor står och puttrar.
Aptiten fortfarande dålig vilket är konstigt för någon som varit hungrig sen födseln ungefär. Soppan troligen godast imorgon, så ev blir det något annat ikväll. Har massor av lax i frysen, fick tag på så fin och mycket att vi inte kunde göra av med allt.

Det blev stekt brysselkål med mandlar och salt. Soppan får vila till en annan dag. Sen har jag gravat en bit lax, det är så galet gott.

@Hyacinth: Gravad lax är mums och äntligen har Citygross extrapris på en hel sida så jag ska bunkra upp till jullaxen :d Jag gör enbär/gin för det gillar både jag och särbon sedan brukar jag göra en mindre omgång rosépeppar/konjak för det tycker han om.

Blev lite kasst med mat igår (moster räddade lunchen med några ost/skinkgifflar :up:) och sedan restrensning i kylen till middag.

Idag funderar jag på en köttbit, det var faktiskt länge sedan jag åt det. Det finns färdig rödvinssås i frysen och jag har St Agur hemma så det blir nog en kombination av det.

Är det helgerån att göra Pico de gallo utan koriander? Jag har nu gjort en omgång enligt konstens alla regler och jag avskyr denna tvålsmakande ört :yuck: :yuck: Nästa gång får det bli utan.

*är också tacksam för tips vad man kan göra åt läppar som svider pga jalapeño, det blev lite mycket :o*

Två delikatessknäcke med massor av leverpastej och smörgåsgurka.

Två gånger två hemrullade köttbullar med tomatkross, potatis och morötter.

En kopp te med mjölk.

Och en kiwi!

Så nästan tillräckligt många gånger men inte tillräckligt med ffa protein.

Absolut inte, koriander och kryddpeppar är Blä och får alltid uteslutas.

Koriander är BLÄ och det tycker Leif Mannerström också, alltså är det äckligt på riktigt ;)

Ok, då kan jag utesluta koriander nästa gång med gott samvete, Buke har talat! ;) Jag försöker verkligen ta till mig alla typer av smaker men den här funkar bara inte med mina smaklökar.

Ni är märkliga ;)
Här har vi just ätit en fiskgryta med KORIANDER, chili, lime, kokosmjölk, tomater, salladslök, den fisk som fanns i frysen samt handskalade räkor. :d utesluta koriandern ur det hade ju varit dumt med tanke på vilken bra kombination av smaker som maten var :)

Ni är märkliga ;)
Här har vi just ätit en fiskgryta med KORIANDER, chili, lime, kokosmjölk, tomater, salladslök, den fisk som fanns i frysen samt handskalade räkor. :d utesluta koriandern ur det hade ju varit dumt med tanke på vilken bra kombination av smaker som maten var :)

Jag har bara en sak att säga: Blörk :yuck:

Er mat var säkert god osv men koriander är bara inte min grej, det smakar tvål. Jag kanske är avvikande men det står jag för! :up:

;) Förresten, för de som är intresserade kan jag tala om att jalapeño-svidet är borta nu och jag räknar med att Pico de gallon är mumsig imorgon när den gottat till sig (och ja, jag kollade med en kompis som ville förbarma sig över koriander-eländet så jag gjorde en till sats :up:).

Orkar inte laga mat men har precis bakat saffrans- och lingonkaka så det blir nog ett par bitar till middag :angel: (Sned bild!)

6qci9u.jpg

Er mat var säkert god osv men koriander är bara inte min grej, det smakar tvål. Jag kanske är avvikande men det står jag för! :up:

Jag har också svårt för färsk koriander. Jag har lärt mig att snabbt svälja det, om jag får ett blad i munnen, utan att det ödelägger resten av matens smaker för mig.

Torkad koriander, tycker jag kan vara användbart ibland och jag gillar korianderfrön.

Jag gillar inte att jag ogillar koriander, för jag vill kunna äta allting. (Och jag kan, men slipper gärna.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
675
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar