Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde daal igen, för det var så sjukt gott! Kanske inte riktigt lika god denna gången, men verkligen nåt jag kan äta flera gånger om dagen (vilket jag lär få göra, med tanke på hur mycket det blir :D)

Sen bakade jag macarons för första gången. De blev inte perfekta, men helt ok. Goda men inte riktigt så snygga som jag hade önskat.

Jag tycker att du är helt fantastiskt duktig och jag är jätteimpad av att du håller så hög kvalité på ditt intag av mat! Jag tror du äter bättre mat än många andra! Och du inspirerar! :bow:

Tack!:love: Jag tycker också att jag är duktig.:)

Jag instämmer med föregående talare. Sneglar jämt lite lätt avundsjukt - men inspirerad! - på dina matlådor och middagar, @Koltrast :) Du tillför så mycket spännande saker i denna tråd, inte minst för en som själv är restriktiv med eller utesluter köttprodukter. Men viktigast är ju att med den bakgrunden så ska du vara alldeles särskilt stolt för egen del, och känna dig duktig med all rätt!

PS. Nu blev jag sugen på creme ninon. :d

Tack! Vad roligt att min mat är inspirerande, det trodde jag inte(har sett mig som trådens gråa mus matmässigt). Jag äter ju relativt enkel och framförallt billig mat och ofta bygger jag vidare på rester från dagen innan så själva matlagningen tar sällan särskilt lång tid.

Det är ett jättearbete jag gör med mig själv, så själva matlagandet är verkligen det lilla.;)

Jag är imponerad av att din strategi är så kulinarisk. Riktig matlagning och riktig mat. Mat som kräver att du tänker, förhåller dig och planerar. Och äter. Och maten är kreativ och inspirerande.

Vi ser ju inte alls allting här, men för mig låter det som att du har kommit väldigt långt ändå efter dippen för en tid sedan.

Eftersom jag nu bestämt mig på riktigt för att verkligen få bukt med anorexin går jag in helhjärtat för att äta fullvärdiga måltider på fasta tider. Då blir matlagandet något roligt i allt det jobbiga(för det är verkligen inte lätt och nära på ett heltidsarbete att bli frisk, åtminstone såhär inledningsvis) och ett sätt för mig att få utlopp för lite kreativitet. Jag planerar sällan exakt vad jag ska äta på förhand utan låter utbudet i kylen/butiken styra. Däremot är jag apstrikt med att äta regelbundet, tillräckligt och allsidigt och planerar alltid att jag ska äta.

Du har rätt i att jag kommit en lång väg sen i somras, men det är först sen två veckor jag varit såhär fast besluten. Det är första gången någonsin jag känner sån här motivation att bli frisk. Det är STORT.

Senast ändrad:
...Och efter den utläggningen i utkanten av trådens ämne, åter till ordningen:

Lunch idag soppa på ugnsrostad butternut och lök, chili, spiskummin och citron, toppad med bladpersilja, ett kokt ägg, potatistärningar, citronzest och lite pressad apelsin. Rågbröd med keso till. Väldigt gott och perfekt efter promenad i blåsten.

Jag rodnar lite här.:o Tack för fina komplimanger, @honung .

@Koltrast Mat med smak, samvete och alltid något med textur.

Det är just så jag försöker tänka! Mustigt, salt, syrligt och sött och så varierade konsistenser(fast ibland är jämn gröt gott det med:D). Det går ofta utmärkt att uppnå med de enklaste ingredienser. Sen har jag ju fördelen just nu att ha lite mer tid än vanligt att lägga på matlagning, så mina förutsättningar att tänka och laga mat är lite andra än de tex en heltidsarbetande ensamstående mamma har...

är först sen två veckor jag varit såhär fast besluten. Det är första gången någonsin jag känner sån här motivation att bli frisk. Det är STORT.

Det där blir jag glad att läsa! Jag vet ju rätt väl vad du går igenom, som jag väl har nämnt. Vill du älta med mig eller fråga mer personliga saker så finns jag här.

Tack!:love: Jag tycker också att jag är duktig.:)

Tack! Vad roligt att min mat är inspirerande, det trodde jag inte(har sett mig som trådens gråa mus matmässigt). Jag äter ju relativt enkel och framförallt billig mat och ofta bygger jag vidare på rester från dagen innan så själva matlagningen tar sällan särskilt lång tid.

Det är ett jättearbete jag gör med mig själv, så själva matlagandet är verkligen det lilla.;)

Eftersom jag nu bestämt mig på riktigt för att verkligen få bukt med anorexin går jag in helhjärtat för att äta fullvärdiga måltider på fasta tider. Då blir matlagandet något roligt i allt det jobbiga(för det är verkligen inte lätt och nära på ett heltidsarbete att bli frisk, åtminstone såhär inledningsvis) och ett sätt för mig att få utlopp för lite kreativitet. Jag planerar sällan exakt vad jag ska äta på förhand utan låter utbudet i kylen/butiken styra. Däremot är jag apstrikt med att äta regelbundet, tillräckligt och allsidigt och planerar alltid att jag ska äta.

Du har rätt i att jag kommit en lång väg sen i somras, men det är först sen två veckor jag varit såhär fast besluten. Det är första gången någonsin jag känner sån här motivation att bli frisk. Det är STORT.

Vad duktig du är! Jag är en ex bulimiker/anorektiker, så jag vet på ett ungefär vad du går igenom. Jag är friskförklarad sedan 10 år, men hetsätandet (minus kräkande) återkommer då och då. Jag har inget naturligt stopp. Jag är en av de som är imponerad av din matlagning, det låter alltid väldigt gott.

Idag har jag tillagat och mumsat på munkar eller som jag på senare tid fått lära mig att de heter, danska aebleskiver. Med rårörda lingon till. :d Det måste vara minst femton år sedan jag gjorde sådana senast, men nu ska jag komma ihåg att använda mitt järn betydligt oftare!

Idag lagade sambon middag. Omelett med cheddar och gul lök i. Åt lite gurka och tomat till. Går lättare att äta om jag har någon grönsak att "spä" ut proteinerna med. Skönt att slippa tänka själv :)

Går lättare att äta om jag har någon grönsak att "spä" ut proteinerna med.
Jag ser inte på grönsaker som att de spär ut proteinerna, men det är väl helt självklart att omelett och grönsaker är en trevligare, godare och mer lättäten måltid än omelett utan grönsaker?

Bra ett litet tips om vad man kan göra med de tidigare i tråden omtalade bladpersiljekvistar som man tycker är för grova. Här ett recept på ett fröknäcke som man mixar ingredienserna, då man kan använda i princip vilka grönsaksrester som helst. Det här knäcket har mycket smak, eller tja...det blir vad man gör det till. Det fröknäcke jag tidigare lagt in i sån här tråd som många uppskattade är ju völdigt vanligt nu, med lite variationer, det här kan ses som fröknäcke ver 2.0
http://foodmatters.tv/content/raw-v...10152854755157128&fb_action_types=og.comments
juic-pulp-crackers.jpg

Jag gjorde igår en batch med ruccola, det blec sisådär, ganska så besk smak. Idag har jag gjort en på spenat och en lite mindre chili än jag hade igår. Jag har också lagt till ½dl kokosolja för det blev bra torrt utan igår, samt att jag flingsaltar ovanpå.

Mixade svarta oliver, blandade ned riven vitlök, lammfärs, salt och peppar. Formade biffar, som jag stekte. Ris och tzatziki, samt tomat i balsamvinäger och olja.
Alla nöjda i hushållet

Det blev en spännande mathelg. Var inbjuden på ett Ålagille och var väldigt tveksam om jag skulle gå. Har aldrig ätit ål så var inte ens säker på att jag skulle gilla det, och dels är ålen rödlistad och mitt miljösamvete stort… och för det tredje en fet fisk, full med miljögifter, och som man som fertil kvinna får äta max en gång per år efter Livsmedelsverkets rekommendationer. Men nyfikenheten tog överhanden så jag gick. Nu behöver jag inte äta ål nånsin mer! Gott var det men smaken var väldigt lik rökt makrill så då kan jag hellre äta det hädanefter. Lite mer köttigt i och för sig. Men kulturellt var det väldigt spännande, och den licensierade ålafiskaren och hans fru tillagade ål på fem olika sätt och berättade massa historier. Rökt (det var godast), kokt (senapssåsen var fantastiskt god!), stekt, fläkt och luad. Och äppelkauga till efterrätt.

Nu ska jag ägna söndagskvällen att leta efter organisationer/föreningar där man kan köpa utsättning av ålyngel för att kompensera de jag åt upp :o

@VLMF: Tack för att du offrade dig, nu känner jag att jag inte behöver! :p Ål är en av de saker jag alltid varit tveksam till och på din beskrivning känns det som om mina smaklökar inte skulle klicka med den.

Jag är väl inte helt miljövänlig jämt i mina matval men kan jag välja bort något tveksamt av smakskäl gör jag det gärna :) Det är dock synd att kulturen runt rödlistade arter försvinner allt mer, det kan jag hålla med om (historienörd som man är).

Jag ser inte på grönsaker som att de spär ut proteinerna, men det är väl helt självklart att omelett och grönsaker är en trevligare, godare och mer lättäten måltid än omelett utan grönsaker?

För mig är det lättare att äta när jag har grönsakerna till men jag äter så lite fortfarande att jag får onda ögat när jag "tar upp plats" i magen med mat som inte tillför någon egentlig näring. Jag äter alltså typ gurka och tomat till, mer kompakta grönsaker eller rotfrukter gör bara att det tar stopp ännu tidigare.

(Det är en skitknepig situation rent mentalt, att hela tiden behöva tänka på att jag måste äta mer och att jag inte får hoppa över mat. Samtidigt som jag är livrädd för att tänja ut den "nya" magsäcken och förstöra allt. Och nästan all hunger och allt sug är borta, om jag inte ställde mobilen skulle jag glömma bort ätandet. Det är en oreda i min skalle utan dess like för tillfället).

For mig ar den har traden just nu livsviktig. Jag har problem med att ata och ar inte sugen pa mat over huvud taget.
Min chrons har varit jobbig ett tag ... och jag har jobbat langa dagar ute med att fixa staket, "winterize" da vi har kallare an normalt och far frys grader vissa natter. Har i ett sub-tropiskt klimat innebar det att vatten och annat maste ses over ... vi ar inte vana vid minusgrader. Jag har inte lagat en ordentlig middag pa over en manad ...

Anyway, mellan den har traden och er inspiration och det factum att vi nu narmar oss Thanksgiving har jag (antligen) borjat titta pa recept igen. Inget markvardigt, men en ny cranberry sas att ta med till familjen i Florida ... och kanske lite kola ... :)

Veckans mat smygstartade igårkväll; jag lade massa mungbönor i blöt över natten och kokade dem imorse innan jobbet (tar bara tio minuter). Ska ha middagsgäster både ikväll och imorgon och planerar mungbönsbiffar med rödbetshummus en av middagarna (dock blir receptet lite VLMF-ifierat, bland annat med koriander och dijon istället för curry som i receptet) och quezadillas med mungböns"mos" och lite smaskiga tillbehör som den andra middagen.

Tar gärna emot tips på smårätter/tillbehör man kan göra av zuccini och aubergine! Gjorde parmesangratinerad zuccini förra veckan och det var ok men gör gärna något nytt. Inte röror helst utan något annat :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
675
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar