Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tre bratwurst skurna i bitar tillsammans med en hackad gul lök, som fått fräsa ihop i pannan tillsammans med generösa mängder svartpeppar och dragon, och när allt fått färg tillsatte jag någon deciliter HP, och en tesked sambal oelek, hystade i en tvåa grädde, och en halv grönsaksbuljongtärning, så fick det puttra ihop medan riset kokade klart. Till detta kokt broccoli, en näve alfaalfa, och ett par klippta färska råa sockerärtor.
Så lagar man mat för två på max 20 minuter.

Bibimbamb från Sushi Yama, med kyckling, för ett tag sedan. Anledningen till att jag skriver det här är att det var så otroligt gott, trots att de inte använde traditionella syrade grönsaker :up:

Jag började laga mat med en tanke om att göra salladen med rostad blomkål, dadlar och linser, som Green Kitchen Stories lagade i Meny, men jag tappade bort mig lite på vägen... Istället blev det mandel- och morotsbiffar med spiskummin och chili osv, ugnsrostad blomkål, rödlök och rödbeta, rödkålssallad(som stått och blivit bättre och bättre dag för dag i kylen) uppiffad med en massa hackad bladpersilja. Gott. Biffarna blev faktiskt ganska bra och jag blev helt klart sugen på att experimentera vidare med nötter i biffar.

Igår(och till lunch idag) linsgryta med en väldig massa finhackade persiljestjälkar(över från helgens tabbouleh) i tomatbasen. Bästa linsgrytan ever! Slår daalen jag gjorde häromdagen med hästlängder. Råris, rödkålssallad och hackad pladpersilja till.

@Koltrast Du hackade stjälkarna och använde dem i princip som persilja, eller som en persiljegrönsak, så att säga?

Det var en bra idé! Jag har alltid bekymmer med vad jag ska göra med stjälkarna. Medan sonen hade marsvin och kaniner, gav jag stjälkarna till dem, därefter har jag försökt frysa dem för att ha till buljongen till fiskoppan, men jag gör inte fisksoppa så ofta, och det känns lite väl världskrigspräktigt att fylla frysen med stjälkarna.

@Koltrast Du hackade stjälkarna och använde dem i princip som persilja, eller som en persiljegrönsak, så att säga?

Det var en bra idé! Jag har alltid bekymmer med vad jag ska göra med stjälkarna. Medan sonen hade marsvin och kaniner, gav jag stjälkarna till dem, därefter har jag försökt frysa dem för att ha till buljongen till fiskoppan, men jag gör inte fisksoppa så ofta, och det känns lite väl världskrigspräktigt att fylla frysen med stjälkarna.
Som en persiljegrönsak! För att inte riskera trådighet hackade jag ganska fint och sen fick hacket svettas med löken. Jag hade en ganska stadig bunt stjälkar(kanske var de ovanligt späda och fina) och använde rubbet med gott resultat. Grytan fick puttra i kanske fyrtiofem minuter eller så. Stjälkstumparna blev mjuka och fina och smaken på grytan blev fantastisk(eller också var jag väldigt hungrig:p).

Gött när allt går åt och inte bara hamnar som dåligt samvete i frysen:D . Nos till svans grönsaksstyle.

Bekymmer med stjälkar? Va? Jag använder dem, skulle inte falla mig in att bara använda enbart bladkronorna! Finfinhackade på samma ställe bladen hamnat, eller stråna som i dillkvistar då.

Bekymmer med stjälkar? Va? Jag använder dem, skulle inte falla mig in att bara använda enbart bladkronorna! Finfinhackade på samma ställe bladen hamnat, eller stråna som i dillkvistar då.
Jag menar de ganska grova stjälkar bladbersiljan jag köper i bunt har, inte de i den övre halvan av bunten, de stjälkarna skulle kunna kvala in som kryddgrönt.:) De här är mer som stammar och blev finfina som grönsak, stekta och kokta. Men inget nytt under solen...:D

Ja, jag tänkte också på den rätt grova slätbladiga sallad som säljs i lösvikt eller rejält stora buntar. Sådan som blivit vanlig tack vare invandring från Mellanöstern. De små fåniga persiljebuntarna eller -krukorna förslår ju inte när man ska göra tex tabouleh.

Ja, jag tänkte också på den rätt grova slätbladiga sallad som säljs i lösvikt eller rejält stora buntar. Sådan som blivit vanlig tack vare invandring från Mellanöstern. De små fåniga persiljebuntarna eller -krukorna förslår ju inte när man ska göra tex tabouleh.
Fast vem gör tabouleh på krusbladig persilja?

De riktigt träiga stammarna på bladpersiljan kan man mixa och blanda med mixade oliver, rester på röd paprika, solroskärnor och lite kryddor som chili, och torrt buljongpulver och mixar allt till en pasta så här man egen god buljongpasta.

Vad har jag ätit då... i lördags fick jag spaghetti carbonara efter att ha sett Gardells underbara föreställning. I söndags lövbiffrulader med kapris och Dijonsenap i jordens godaste sås, typ. I måndags ugnsstekt falukorv med ost, potatismos och morotsstavar. Igår åkte jag hem till unge herrn och fick hämtpizza :D

Jag har tappat aptiten en smula, lever på pålägg i små mängder. Så inget kul här, lite mozzarella till lunch och det blir några skivor lufttorkad skinka till middag. Vatten till.

Ris, currysås och en ugnsfärdig låda med två kycklingfiléer som var fyllda med färskost och sambal oelek - lådan hade kort datum och var nedsatt i pris till 25:-. Tomatsallad med lök, persilja och klippta sockerärtor till. Mjölk till såklart.

Havregrynsgröt och choklad i äppelmos och vipsgrädde, dränkt i en blandning av sirap, honung och banan. Ovanpå strösslar jag pärlsocker och garnerar med ett rått ägg. Eller två. Eller tre.
Och kanel, hur kunde jag glömma kanelen?

Nej fan. Jag fegar ur.
Gör en ny portion plain havregrynsgröt. Och en deciliter mjölk.

Tack vare @Koltrast har jag fastnat i ärtträsket. Det är så himla gott! Idag hade jag tänkt sitta och sura i soffan och inte äta alls, men tog mig samman och fixade lite pasta med ärtmos med lime och timjan. Och lite fetaost. Asgott!
Vad roligt! Ärtor räddade livet på mig i somras...:o Grön ärtsoppa, ärtor som pastasås med feta eller keso och örter, eller solo, mosade med olivolja, citronsaft och -zest, flingsalt och svartpeppar. Snacka om snabbmat!

Restlunch idag och som vanligt i gryttider är maten bättre dagen efter. Lite roligare med matlåda då.

Middagen bestod av rotfruktssoppa med en klick svart slempropps- och valnötsröra, en massa bladpersilja och lite av särimner-rödkålen på en rågbrödsmacka med keso. Alltihop mycket gott och jag njuter fortfarande av att få lov att äta(ni här är ju mitt crew, ni har kanske fattat att jag flyttat fram trupperna och går i närstrid med en ätstörning) och känner mig så jäkla duktig som jobbar på.

Alltihop mycket gott och jag njuter fortfarande av att få lov att äta(ni här är ju mitt crew, ni har kanske fattat att jag flyttat fram trupperna och går i närstrid med en ätstörning) och känner mig så jäkla duktig som jobbar på.

Jag tycker att du är helt fantastiskt duktig och jag är jätteimpad av att du håller så hög kvalité på ditt intag av mat! Jag tror du äter bättre mat än många andra! Och du inspirerar! :bow:

Jag instämmer med föregående talare. Sneglar jämt lite lätt avundsjukt - men inspirerad! - på dina matlådor och middagar, @Koltrast :) Du tillför så mycket spännande saker i denna tråd, inte minst för en som själv är restriktiv med eller utesluter köttprodukter. Men viktigast är ju att med den bakgrunden så ska du vara alldeles särskilt stolt för egen del, och känna dig duktig med all rätt!

PS. Nu blev jag sugen på creme ninon. :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
678
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar