Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vidbrända varma mackor med god skinka och ost. Fast vidbränd då. Riktigt bra rödvin till.

(Min partner lagade och glömde maten. Men jag är glad ändå)

Jag har tänkt laga köttgryta idag, en hederlig vanlig jäkla husmanskostgryta utan choklad och kanel och allt som nu kommer upp när man googlar.
Men, hur gör man?

Min tanke är att fräsa nötkött i smör och pudra över mjöl. Sen i med vatten och Buljong och låta det puttra länge, länge. I med morötter och lök efter ett tag.
Bör man ha grädde i? Lagerblad? Svartpeppar?
Hjälp!

Jag har tänkt laga köttgryta idag, en hederlig vanlig jäkla husmanskostgryta utan choklad och kanel och allt som nu kommer upp när man googlar.
Men, hur gör man?

Min tanke är att fräsa nötkött i smör och pudra över mjöl. Sen i med vatten och Buljong och låta det puttra länge, länge. I med morötter och lök efter ett tag.
Bör man ha grädde i? Lagerblad? Svartpeppar?
Hjälp!
Jag har ett fantastiskt recept utan massa krusiduller som är ett bra grundrecept! Ska jag skicka det till dig? :)

Annars är det här en bra bas http://www.arla.se/recept/grundrecept-gryta/

Och så kan du ha i grädde eller vad du nu vill sen :)

Jag har ett fantastiskt recept utan massa krusiduller som är ett bra grundrecept! Ska jag skicka det till dig? :)

Annars är det här en bra bas http://www.arla.se/recept/grundrecept-gryta/

Och så kan du ha i grädde eller vad du nu vill sen :)

Gärna! Nu står skiten redan på spisen, men vi får väl se vad det blir av det. Haha.
Har ingen grädde hemma, så jag hoppas det såsar till sig ändå. /Orkar inte gå de femhundra metrarna till Ica

BARNET har beställt tacos, och BARNETS ord är min lag. Alltså vankas detta i vegetarisk form till middag. Just nu bakas det, jag ska på efterlängtad middag på lördag och då värdinnan gör en makalös insats beträffande för- och huvudrätt står jag för desserten. Det blir mandelkolatårta, vilken har fördelen att passa både gluten- och laktosintolleranta. Nötallergiker stryker dock med, ev även diabetiker.
Botten bakas idag eftersom den inte lider av att stå.

Korvgryta på bratwurst, lök, gul paprika, buljongtärning, sambal oelek, hp, grädde, och ris, samt råa sockerätror klippta över. Knäcke med pepparrotsost och mjölk till maten.

Min partner gör lasagne med svamp och spenat utan grädde (jag har aldrig ens hört talas om att man skulle ha grädde i lasagne, låter helt absurt) och utan ostsås. Han häller lite lagom med vin i svampen, och reder det med lite mjöl så att det inte är tunt som vatten. Det händer också att han blandar spenaten med keso, för att göra det hela lite mer närande utan att det blir fett.

Riven parmesan eller annan ost kan man ha ovanpå om man vill. Partner har det. Man kan även servera lasagnen med riven parmesan.

Jag brukar sällan följa recept, men för tillfället är jag mån om att hålla portionsstorlekarna(och näringsinnehållet) vettiga och har därför blivit mer receptberoende än jag vanligtvis är. I lasagne på svamp och spenat hade jag spontant velat ha keso eller feta i spenaten(nu snackar vi om jag hade lagat åt någon annan dårå...) och parmesan eller annan smakrik ost på toppen, precis som din partner har, men när alla recept jag hittade innehöll antingen grädde, ostsås eller bechamel fegade jag lite...

Sånt som jag tidigare lagat till mig själv efter eget huvud(läs kalorisnålt som tusan) behöver jag nu ta reda på hur man egentligen lagar och hur mycket som är rimligt att äta. Därför blir det mycket sånt som är enkelt att bedöma vad som är en lagom portion; mat av typen en bit laxfilé, en portion pasta, grönsaker och någon typ av fett. Inte så spännande och ganska lustlöst sätt att förhålla sig till mat, men det kommer inte vara såhär för alltid.

Utöver ovan nämnda laxlunch har jag idag käkat ugnsgrönsaker, biffar på svarta slemproppar, yoghurtsås med citronzest och -saft och ruccola med picklad rödlök och lite rostade valnötter. Nu efter middagen en skumbanan i mörk choklad och en kopp te.

Och just det, @honung , jag har köpt hem paltbrödet...:p Nu ska det bli ordning på värdena!
:up: Jag har också köpt hem det, har bara ätit ett par bitar av det och är väl inte jätteförtjust men det funkar med en bit ost och faktiskt var det ganska så ok med messmör på och är toppen för mig att ha som komplement!

Pannkakor; några med keso, rårivet äpple, mandlar och kanel, några med keso och granatäpple och ett par med grädde och egen lingonsylt :d Minislurk soppa till förrätt (rester) som motiverade pannkaksstekandet.

Tidig middag med köttsoppa direkt efter jobb. Min köttsoppa är magisk. Sen kom hungern ifatt senare på kvällen så det blev oliver, ostar, salami och vitlöks- persiljestekta champinjoner. Ett glas ripasso till. Fin inledning på helgen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
679
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar