Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dagens lunch blev fullkornspasta med tomatbaserad linssås, parmesan och morotssallad med en våldsam massa bladpersilja.

Just nu grejar jag med middagen, ärtbiffar, kokt potatis och nåt mer. Nån sorts sås? En sallad? Får se.

Hädanefter hoppas jag kunna presentera mer mat lagad till mig här.

Ikväll lagade jag, och åt(:D), laxfilé, purjolök, morot och potatis, alltsammans ugnsbakat med olivolja, flingsalt och svartpeppar, tillsammans med en grön ärtpesto. Vatten till. Nu päron och te, sen Carlettis skumbananer:d.

Hur gör du ärtpeston?

Hur gör du ärtpeston?
Det varierar lite. Igår rostade jag solrosfrön och mixade dem med gröna ärtor, olivolja, citronsaft och salt. Ibland har jag någon ost i, tex parmesan, ibland inga frön eller nötter alls, ibland mandel, ibland färsk basilika, ibland chili någon form... Mixade gröna ärtor är basen och möjligheterna är oän...många:D

Ugnsrostad mandelpotatis, ugnsrostade blandade rotfrukter, massor av trattkantareller, stekt grönkål med lite hasselnötter och så hjortfärsbiffar plus rårörda lingon med lite konjak i. Vaniljglass och blåbär till dessert.

Rött vin. Vatten

Kaffe.

De sista av saltåkvarnpastan, några tomater från uteplatsen+olivolja, salt och peppar samt en röra som jag gjorde på mixade gröna soyaslemmisar, vitlök, prästost, olivolja, salt och en skvätt äppelcidervinäger.

Ärtbiffarna igår blev ett totalt fiasko! Kanske var jag för otålig och försökte vända dem för fort, hursom blev det mest bara gröt. Nästa gång måste jag nog panera dem i något och inte försöka steka dem som de är. Och använda mer olja.

Dagens lunch blev en nödlösning; mitt livs första(obs, ej pga av snobbism, främst pga knäpp hjärna) färdigrätt. Findus "Smak" såldes billigt och eftersom jag hade många timmar sen frukost och lång väg att cykla hem slog jag till!

Jag köpte varianten med torskryggfilé, linguine, grönsaker och grön ärtgremolata och det smakade(efter lite grönsakskomplettering) ganska bra. Fisken klarade sig riktigt fint i mikron, men som väntat klarade pastan sig sämre. Smakerna var nätta och fina med en aning citron och vitlök i bakgrunden. Innehållsförteckningen består av enbart riktiga saker, inge t glutamat eller E-ämne. En aning flottigt, men helt ok näringsinnehåll. Klart värt en tjuga!

Hallon och keso till frukost, finn crisp som igår till mellanmål.

Bara fyra gånger kvar att äta idag :rofl:

Middag blir något med köttfärs, potatis och morötter.

Lunch antingen fisk eller barnmat.

En kiwi till mellanmål och sen blir det nog lite hallon och yoghurt.

Det är för övrigt skumt att bli så mätt på en finn crisp att jag nästan känner den i halsen.

Jag ska testa att göra chili av högrev någon dag, hur gör jag för bästa smak? Det finns en uppsjö av recept men bukes samlade smaklökar känns säkrare ;)

Det blev gör om gör rätt på ärtbiffarna ikväll. Jag mosade i en kall kokt potatis i det som var kvar av smeten, formade biffar och vände dem i skorpmjöl. Sänkte värmen något och höll stekspaden i styr lite längre innan jag vände dem denna gång. Nu höll de ihop! Hejade i lite mer spiskummin och chili i smeten också och tillsammans med quinoa och bladspenat med citronvinägrett blev det riktigt gott.

Röd slemproppscurry i vilken jag vände färsk spenat sista sekunderna. Råris, purjo- och champinjonfräs, rostade salta solrosfrön(som i curryn smakade som jordnötter) och för att konsistensen blev alldeles för grötig utan något tuggigt - hyvlad morot på toppen.

Trodde inte det skulle bli så bra, men det blev riktigt mustigt och gott!

Jag hade egentligen tänkt göra lasagne med svamp och spenat, men alla recept innehåller en massa grädde och eller ostsås och den kursen har jag inte gått. Än...:)

Jag hade egentligen tänkt göra lasagne med svamp och spenat, men alla recept innehåller en massa grädde och eller ostsås och den kursen har jag inte gått. Än...:)

Min partner gör lasagne med svamp och spenat utan grädde (jag har aldrig ens hört talas om att man skulle ha grädde i lasagne, låter helt absurt) och utan ostsås. Han häller lite lagom med vin i svampen, och reder det med lite mjöl så att det inte är tunt som vatten. Det händer också att han blandar spenaten med keso, för att göra det hela lite mer närande utan att det blir fett.

Riven parmesan eller annan ost kan man ha ovanpå om man vill. Partner har det. Man kan även servera lasagnen med riven parmesan.

Gårkvällens konferensmiddag blev svampsoppa på kantarell och karljohan (?) med ankterrine och tunnhyvlad rödbeta till förrätt. Varmrätt var lamm med smörstekt svamp, putternutpumpa, någon potatiskreation och en fantastiskt fin rödvinsreduktion.
Dessert: Rocky road-inspirerad grej med vaniljglass, hallon och stekt vit choklad (!!!) :d. Mineralvatten till för jag voluntärade att köra en av bilarna tillbaka till Malmö sen. Ångrade det lite ;)

Igår var jag så otroligt trött efter två helt hysteriska jobbdagar så jag åt gorgonzolapizza på hörnan. Det fungerar alldeles utmärkt ibland. De gör verkligen fantastiskt goda pizzor, supertunna och inte sådär flottiga och tråkiga. Tyvärr använder de sig av färska champinjoner :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
684
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 652
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
526
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?