Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pulled pork igår, med tortillas, vitlökssås, salsa, gurka, rödlök och grön paprika. Ett trevligt valpolicella (eller valpoli-goodness som vi brukade kalla det i ett kollektiv där jag bodde) till. Och trevligt sällskap!

Är förkyld och tycker lite synd om mig själv. Eftersom jag inte känner någon smak kan jag inte pigga upp mig med god mat så det blir väldigt mycket Varma Koppen kantarellsoppa.

Får övernattningsbesök till helgen (särbons kompis som köpt bil söderöver och har långt hem) så då måste jag fixa något gott. Hoppas några smaklökar vaknat till liv tills dess så jag kan provsmaka iaf :meh:

Pulled pork igår, med tortillas, vitlökssås, salsa, gurka, rödlök och grön paprika. Ett trevligt valpolicella (eller valpoli-goodness som vi brukade kalla det i ett kollektiv där jag bodde) till. Och trevligt sällskap!

Jag ljuger - det var pulled beef!

Ni som vet allt; var köper jag svagdricka i Stockholm? Jag bor på Södermalm, så helst inte i Farsta... Coop i närheten hade inte, och jag orkar inte leta.

Jo, här ska göras Dunderglögg. Världens enda drickbara glögg.

Ni som vet allt; var köper jag svagdricka i Stockholm? Jag bor på Södermalm, så helst inte i Farsta... Coop i närheten hade inte, och jag orkar inte leta.

Cajsa Warg?

Hur gör du den egna varianten av cole slaw? Jag har hamnat i ett litet cole slaw-träsk på sistone :o

Slumpmässig cole slaw, är nog en mer korrekt beskrivning än egen. :p

Jag skivad spetskål fint, skivad en gul lök. Blandade i rätt generöst med grekisk yoghurt (sån där i en liten spann), en liten klick majonnäs, lite vitvinsvinäger, lite pressad citron, kumminfrön (vanliga, inte spiskummin), salt och peppar.

Det blev gott. Man kan nog gott leva ut kryddningen lite mer vildsint, men nu skulle jag ju servera salladen till strömming, så det kändes inte som att det var dags just då.

Själva nyckeln för min del är att få ner mängden majonnäs. Jag gillar kål av alla de slag, men majonnäs känns inte som något jag vill äta stora mängder av till vardags.

Hyfsat säker på att Ica Aptiten har! Alltså den på Torkel Knutssonsgatan :)

Paj med rödlök, färsk spenat och trattkantarellstuvning. Hälften/hälften av ädelost och västerbottenost. En skvätt grädde över härligheten. Skippade liksom äggstanningen till förmån för mer ost :d

Och nu står nästa batch äppelmos på spisen. Har så underbara kollegor som förser mig med säsongsfrukt och -grönsaker! :love:

Hyfsat säker på att Ica Aptiten har! Alltså den på Torkel Knutssonsgatan :)

Nu var jag på Klippet idag, de hade inte, kan meddelas. Får besöka ica imorgon. Tröstade mig med att koka marmelad, gett bort nästan allt jag kokat.
Det blev äpple/fikon/apelsin/ingefära/saffran/kanel/lakrits/citron. Om det blev ätbart återstår att se. Den jag gjorde innan med päron/mango/ingefära/blablablablablablabla/kardemumma blev grym till ost.

Smörgås med jordnötssmör och yoghurt med torkad frukt och nötter till middag. Allt för att hinna gå och dricka kaffe hos en god vän om en stund.

Paj med rödlök, färsk spenat och trattkantarellstuvning. Hälften/hälften av ädelost och västerbottenost. En skvätt grädde över härligheten. Skippade liksom äggstanningen till förmån för mer ost :d

Och nu står nästa batch äppelmos på spisen. Har så underbara kollegor som förser mig med säsongsfrukt och -grönsaker! :love:

Låter :d Använder du någon speciell sorts ädelost eller fungerar det att klämma till på en Kvibille?
För övrigt är bara doften av äppelmos-på-spisen alldeles alldeles underbar. Mormors och morfars äppelmos och äppelkräm. Ack barndomsminnen :love:

I dag blev det en lååååång utelunch med kollegor. Det var trevligt. Asiatisk buffé, jag brukar vara mkt skeptiskt till sådant som är i en enda röra och ska försöka tillgodose alla smaker; thai/sushi/kinesiskt/vietnamesiskt och mongolisk buffé på ett och samma ställe. MEN det här var faktiskt riktigt fräscht, festade till det med sushi, vietnamesiska :love: och traditionella vårrullar + vietnamesisk sallad och wokade nudlar och grönsaker. Men som alltid med buffé är problemet att stoppa i tid så det besöket får räcka som mat för denna dag.

Klurar på att halstra rimmad oxbringa i morgon. Hur är kombon rödvinssky och pepparrot? Tänker att blanda pepparroten med gräddfil eller något annat för att få det lite mildare men ändå pepparrotssmaken. Fast då blir det kanske lite knepigt med syrligheten och rödvinet. Hmm.

Hjälp mig bukeoraklet :)

@Mixoman Jag som ÄLSKAR pepparrot brukar hålla den smaken ganska ren.

Idag: Jag gjorde risotto på trattkantareller och västerbottenost. Stekte svartkål med vitlök och hasselnötter till. Rött vin. Strax kaffe ich mörk choklad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
684
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 658
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
529
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar