Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Mixoman Jag som ÄLSKAR pepparrot brukar hålla den smaken ganska ren.

Idag: Jag gjorde risotto på trattkantareller och västerbottenost. Stekte svartkål med vitlök och hasselnötter till. Rött vin. Strax kaffe ich mörk choklad.
Jag älskar också pepparrot men sugen på något som är lite utanför det traditionella med oxbringa. Rödvinssky och lite riven pepparrot vid sidan av? För den som vill. Typ.

Fast pepparrot i skyn, var tanken? Det hade jag varit för feg för.
Nej. Rödvinssky och till det pepparrot men mildrat av något annat, t ex gräddfil. Men då tänkte jag på syran kontra rödvinet.

Pepparrot i sky eller gryta med massa annat, så kräjzi kan jag inte vara ens i min vildaste fantasi :nailbiting:

Aha! Då hade jag nog av estetiska skäl serverat pepparroten som den är, förutom att det är gott. Blandad/mildrad med tex grekisk yoghurt blir fult ihop med sky på tallriken.

Aha! Då hade jag nog av estetiska skäl serverat pepparroten som den är, förutom att det är gott. Blandad/mildrad med tex grekisk yoghurt blir fult ihop med sky på tallriken.
Håller med. Går inte att servera blandat, då ser det osmakligt ut, och risken att någon inte gillar det. Jag har übersmå skålar för såna tillfällen. T ex aioli när det är fisk och skaldjursgryta/soppa. Får folk själva ta och smaka bäst de vill. Finns så många kulinariska barbarer så det känns trevligt att göra det enkelt för dem att låta bli nån ingrediens.
Så pepparroten hamnar i små skålar till ifall jag nu tar det stora beslutet att göra som jag tänkt.

Låter jättegott, @Lillgrådis.

Här är sorgen för färsk ännu för att få ta del av en mysig kväll. Snarare umgås vi som ett sätt att hantera den genom kringgående rörelse. Ikväll med hjälp av partners goda masala dosas med potatiscurry och hemgjord kokoschutney. Galet gott, men tyvärr lite svårt med dryckesvalet till indisk mat. Lutar åt folköl pga systembolaget stängt.

Lite kyckling, avokado, gurka, salladsblad och en ceasardressing. 18kr inkl bestick på ICAs salladsbar.

:d

Så gott med lite grönsaker.

Jag angstar. Mat-suck-lagning eller pizzerian 250 meter från mitt kök? Äh vad fasen. Klart det blir pizza. Men vad onödigt, egentligen. Sjuttio spänn för klet och klegg, när jag kan fixa mat hemma för bara några kronor. Fast klet och klegg unnar jag mig sällan. Och gott är det. Men onödigt. Men vad har jag för mat hemma? Bah - det blir pizza. Men jag är ju sugen på...jag vet inte vad jag är sugen på. :( Då kan jag lika gärna springa ner och hämta en pizza. Meneee...suck. Pizza it is. Med mjölk till.

Senast ändrad:
Hädanefter hoppas jag kunna presentera mer mat lagad till mig här.

Ikväll lagade jag, och åt(:D), laxfilé, purjolök, morot och potatis, alltsammans ugnsbakat med olivolja, flingsalt och svartpeppar, tillsammans med en grön ärtpesto. Vatten till. Nu päron och te, sen Carlettis skumbananer:d.

Grillad lyxgriskotlett i , tillsammans med stekt gul lök och röd paprika. Och förra veckans överblivna crepes-trattkantarellstuvning. Till det en utmärkt ale med Indisk flagga på etiketten.

Förra gången jag åt kött var det Draget Vildsvin, som räckte en bit in i förra veckan.

Här blev det dumplings från frysen. Kom på att jag hade dem där när jag stod i frysdisken på ica och fingrade på ett paket vegetariska vårrullar. Helt ok bukfylla, nu ska jag nog prova lite Hägendaz tiramisu som klängde sig fast vid mig i affären och vägrade släppa taget.

Jag gick fran att sitta pa altanen med 29*C och solsken i gar kvall vid 6 tiden till sno i morse :confused: :crazy: Jag handlade harliga gronsaker till sallad i gar ... men det ar aldeles for kallt (6*C pa namnda altan just nu) for sallad sa i kvall aker en lasagne ur frysen och till den oppnar jag en flaska vin. Det har jag fortjanat efter att ha "winterized" stallet i dag och lyft och burit ho balar och span sackar.

Det blev en snabb andring pa menyn nar jag tittade ner i frysen. Det forsta jag sag var kyckling lever ... och jag glomde totalt bort lasagnen och gjorde "Louisiana dirty rice" istallet. Super gott. Och dast ... och nojd passar bra har ocksa. :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
684
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 652
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
526
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?