Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hastflicka Det både låter och ser fantastiskt ut! Jag hade mer än gärna bytt ut ett traditionellt julbord mot en sådan festmåltid... :d

Dagens middag blev ugnsstekt lax, ris, kokta morötter + broccoli samt rikligt med fänkålssås.

Onsdagslyx idag -var hemma hos en vän för att se fotboll några stycken (förlust :down:). Vi gjorde älgfärsburgare medium rare med massa smarriga tillbehör: svampröra på mina plockade trattisar, påhittad pepparrotsdressing och så rörde jag ihop en lingonchutney (egna lingon, rödlök, mycket chili, ingefära, vitlök, balsamvinäger, socker, timjan). Västerbottenost på burgaren och så ihop mellan friscobröd med lite tomat också. Ekologiskt rött vin till. MUMS!

Igår åt jag på en av mina favoritrestauranger, en vietnamesisk. Hade inte varit där på tre år. Tyvärr var det inte alls lika gott som jag mindes det.

Bok- och vincirkelkväll hos god vän denna gång. Jag bjöd på linssoppa, megafabulösa veggorullar från Kalf & Hansen, lite röror och gott bröd.
Grönmögelost och pepparkakor till efterrätt, och chokladbriocher. Jag bara älskar de här kvällarna.

Jag lagade köttfri lasagne med spenat, morötter och tre olika sorters ost. Fast det slutade med att jag åt en tallrik yoghurt och några skumtomtar istället :grin:

Jag har nu kommit hem igen fran ett regnigt Florida dar jag at Thanksgiving mat tills den holl pa att komma ut genom oronen ... Nu har jag just atit en portion av godsaker som Svardottern skickade med. Det finns tillrackligt for i morgon ocksa. :)

Igår blev det särbons specialsaffranssoppa, det är så råkallt här att jag behövde något värmande (inte många minus men extremt fuktigt :yuck:). Det blir den soppan idag också, den blir inte bra om man bara gör en portion. Jag tillagade den på vedspisen i köket, lite meckigt att springa fram och tillbaka med det man behöver men det gör inget. Det är så trevligt att tillaga maten på vedspis :love:

Igår blev det särbons specialsaffranssoppa, det är så råkallt här att jag behövde något värmande (inte många minus men extremt fuktigt :yuck:). Det blir den soppan idag också, den blir inte bra om man bara gör en portion. Jag tillagade den på vedspisen i köket, lite meckigt att springa fram och tillbaka med det man behöver men det gör inget. Det är så trevligt att tillaga maten på vedspis :love:

Recept?

Har lagt in det tidigare ;)

Väldigt okomplicerat faktiskt. Vi hade råa jätteräkor (inte etiskt korrekt osv, jag vet men det är för en annan tråd) men det går säkert lika bra med stora vanliga räkor. Han marinerade räkorna i vitt vin, saffran, piri-piri, kycklingfond (det var det eller kalvfond!) och konjak. Ta upp räkorna ur marinaden/såsbasen och koka upp den ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med fond, salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem när man är nöjd med smaken på soppan och låter de bli genomkokta, annars toppar man bara med räkorna. Servera med bröd och klickar av creme fraiche. Det är också jättegott att ha med vattenkastanjer.

Jag tror säkert man kan byta ut räkorna mot andra skaldjur eller fisk.

Lite allmänt och inte bara till @Hyacinth ;) så vore det kul om någon provat saffranssoppan och kommit på något tillägg som passar till. Det är alltid kul att få nya idéer :) Särbon och jag gillar att experimentera i köket :D

Hm, kanske pepparkaksbotten och mandelgrädde i det ena lagret, glöggtryffel i det andra. Bra tips hörni! :up:
Jag gjorde en pepparkaksbotten som tyvärr blev lätt misslyckad (jag som trodde att jag kunde mjuka kakor :mad:) men glöggtryffeln räddade det hela! Tack för tipset @Killaloe! Hade ett lager glöggtryffel, mandelgrädde och ännu mer tryffel ovanpå.

Jag gjorde en pepparkaksbotten som tyvärr blev lätt misslyckad (jag som trodde att jag kunde mjuka kakor :mad:) men glöggtryffeln räddade det hela! Tack för tipset @Killaloe! Hade ett lager glöggtryffel, mandelgrädde och ännu mer tryffel ovanpå.
Åh vad fint att det blev bra trots att kakan bråkade med dig! :) Glöggtryffel är verkligen ett bra påfund :D

Grillade lammspjäll med råstekt potatis. Mycket överblivet fett blev det trots att jag fick tag i ett relativt magert lamm, är det bara att kasta eller kan man använda fettet till något?

Grillade lammspjäll med råstekt potatis. Mycket överblivet fett blev det trots att jag fick tag i ett relativt magert lamm, är det bara att kasta eller kan man använda fettet till något?

:d Spara det och rastek potatis/rotsaker i det tillsammans med lite farsk hackad rosmarin, lok och kanske svamp ocksa.

Tomatsoppa och gratinerat bröd till lunch.
På eftermiddagen bjöd mamma på glögg (äpple och kanel till mig) och bl a stekta mandlar, spenatpiroger, brieost, physalis, mjuk pepparkaka, pepparkakor och kolapaj med lingon.
Grillad sojakorv med ketchup och bröd i kväll.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
665
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
498
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar