Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir det ärtsoppa till middag, veckans kulinariska höjdpunkt enligt mig. Enklast möjliga recept: gula ärtor, lök, morötter, olivolja, timjan, lite grönsaksbuljong och vatten.

I gar snodde jag ihop en enkel Mac 'n Cheese. Jag fick plotsligt sadant sug efter det. Jag lyckades ocksa gora av med lite "overbliven" bacon jag knaperstekte och hade i. :)

I kvall kommer tva av sonerna, da blir det antingen flaskpankaka (det ar alltid pa onskelistan fran den ena) eller sa grillar vi ett par stekar. Vi far se. Grillning later sannorlikt om de inte kommer for sent.

Middag igår; plockbord; Pp, och tacofärs, libabröd, ruccola, jasminris, plommontomater, majs, pico de gallo, gräddfil, hickorysås, jalapenos, marinerad paprika, , friterad persilja, salta solros och pumpafrön, rödlök, syltad svamp.

Ikväll ska jag göra trattkantarellsoppa med baconkrisp. Och förmodligen någon typ av vitlöksbröd till.

Åh, aubergine och spiskummin!

Jag ska koka färska musslor i lite vitt vin och servera till tagliatelle med massor av persilja. Vitt vin att dricka till.

Funderar på att låta pulled pork laga sig självt i ugnen över natten och sedan äta riktigt stabila middagar sent på kvällen både lördag och söndag. Pulled pork, bönsallad, cole slaw, guacamole och massor av surdegsbröd och ännu mera öl. Känns helt ok att tänka på i decembermörkret (som dock liiite mer uthärdligt än novembermörkret).

Konferensdag på anrika söderköpings brunn. En småtrist fläsknoisette med stekt potatis och någon slags sallad med squash och broccoli och tomat samt någon slags tomatbaserad sås. Jag skulle egentligen fått brässerad bergtunga med kapris och pepparrot och pommes dischesse, men jag var inte sugen på kokt fisk så jag valde köttallriken servitören flaxade omkring ed. Nerköp möjligen, men ach så.

I kväll gör jag wraps på rester på förrårgårdagens pp och tacofärsen ska jag göra piroger av med filodeg och riven vitkål och majs med i fyllningen.

Lät asgott! Hur gör du den?
Börja med att steka grovt tärnad aubergine i olivolja. Ta ut ur pannan. Stek spiskummin, lök och övriga grönsaker (jag hade tärnad morot och något slags starkt paprika/chili-mellanting), lägg i linserna efter en stund och stek någon minut. Häll på vatten och tomatpuré eller chilisås (jag hade sriracha), riv i pepparrot och koka linserna mjuka (ca en kvart). Lägg i auberginen igen och låt det hela bli varmt.

Vi åt kikärtsbiffar kryddade med spiskummin och sambal. Till det serverades pärlcouscous, Lebne, fetaost och grönsaker.

Jag har bakat saffransbullar, tre paket till en sats bullar.
Fyllde dem med en saffrans/citrusmarmelad jag kokade förra veckan. Resultat: jag har mest ätit bullar idag. Helskotta vad gott det blev.

Som sen middag planerar jag lax med en god sallad till, har massa citrus och granatäpplen hemma som blir bra i salladen.

Köpte kött igår. Sällan jag tillagar och äter kött i bit, men ibland är det riktigt gott! Klyftpotatis och avocadogegg till. Och champinjoner (idag, igår glömde jag dem). Dessutom vin till! Jag hade inte druckit alkohol på drygt två månader innan jag drack ett par glas Verkliga Vargar igår. Gott!

Till lunch idag och imorgon blir det raviolisar med tomat och mozzarella. Världens bästa snabbmat!

Pulled pork med cole slaw, bönsallad, guacamole och surdegsbröd. En flaska Arbetarporter från Ocean till, vilket blev en uppmärksamhetskrävande smakkombination.

Ricottabiffar med tomatsås med oliver och sardeller och en zucchinisallad. Tvättäkta Jamie Oliver-recept rakt igenom.
Lättlagat och jättegott. Jag drack såklart mjölk och åt ett vitt bröd till.

Jag brukar teststeka en och se om de håller ihop helt enkelt. Om inte tillsätter jag mer ost, sojamjöl eller ägg tills det funkar. Man kan också steka dem på oljat bakplåtspapper i ugn så slipper man vändmomentet. Men då har jag gjort dem mer som bollar än biffar, och penslat med lite olja uppepå också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.