Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken spännande bas! Kryddar du dem som icke vegetariska julköttbullar?

Nä inte alls. I dessa hade jag MYCKET chipotlepaste (ger lite rökt smak), färsk basilika, soja (mest för att få lite mörkare färg), vitlök, rödlök, tomatpuré, dijon, sambal.. och ägg och ströbröd för att binda ihop lite.
Tänkte först göra med sojafärs som bas men det kändes mycket krångligare, och de på jobbet är inte så kinkiga :p

Pankopanerad tortellini, lufttorkad skinka, pico de gallo, chipotlemarinerad fetaost, parmesangratinerad blomkål, rödlöksröra med pancetta och fräst grönkål, mojo rojo, vitt bröd med bregott och mjölk i glaset förstås.

Idag ska vi dinera hos föräldrarna och då blir det Africana enligt Glenn Strömbergs recept. :d Fast mest ser jag fram emot farmors lussekatter som kommer efter maten.

I kväll skall jag göra köttfärsbiffar. Bara köttfärs, salt och peppar.
Steker dem snabbt, och därefter låter jag dem koka i låglaktosgrädde:-( med buljongtärning.
Enbär som krydda.
På slutet innan servering en slatt cognac.
Kokt potatis och gelé.
Kan hända att jag tar en öl till detta :-p

Perfekt som matlåda och rester.

Ikväll blir det gulasch som puttrat sedan 11-tiden. Jag gillar min croc-pot men tycker det är svårt med kryddorna, jag är van vid att hutta i lite då och då när andan faller på, nu ska allt i från början.

Idag har jag julbakat hos föräldrarna. Ser ni vad de ska föreställa?

img_0244_548dac102a6b221c99040691.jpg

Det beror på om snuskfiltret är på eller ej ;) :D

Snuskfiltret VAR på. Sjukt övertrött och ja. Jag kan säga att Änglamarks pepparkaksdeg inte uppför sig som vanlig deg. Har bakat med de formarna förut och de har blivit perfekta...

Vad skulle det kunna vara förutom en fender stratocaster? :angel:

...stratocasters!

Påminn mig om att jag ska visa bilder på tårtan vi fixade när pappa fyllde 50 - en strata i samma färg som hans egen Lake Placid-blå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 644
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp