Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår bakade jag lussebullar och frossade så det sprutade saffran ur öronen. Som motvikt åt jag idag ett berg av wokad broccoli (lite sojastrimlor och såklart en hel del kryddor). Har kokat chokladfudge också men den åker raka vägen in i frysen i väntan på julafton.

fattigsomfan.com Jasminris, och nånting jag fräste ihop i pannan av lök, pp, riven morot, HP barbecue, grädde, buljongtärning, salt & peppar och till det riven tomat & rödlök med lite pumpafrökärnor och ett halvt granatäpple iblandat. Vatten i glaset, vatten. Fatta fattigdomen!

Soupe au Pistou, stod på bordet då jag kom hem, jämte ett gott bröd. Underbart med lite grönsaker efter att ha levat på omväxlande smörgås och julbord. Två julbord, men mättnaden gör att de känns som minst ett dussin.

Jag gjorde en coloscopy i gar sa jag har inte atit ordentligt pa en vecka innan ... I gar blev det en "riktig" clam chowder New England style. I kvall ater vi resterna. Supergott i alla handelser. :d
Jag har nu inforskaffat den lamfile som ska gravas for inmundigande pa julafton. I morgon hamtas den pytte lilla julskinkan som ska vara till tunnbrods dopp dagen fore julafton ... (mer jul mat an sa blir det inte) och mackor i mellan dagarna.:cool: Ska ocksa forsoka klamma in falukorv med senapssas nagon av de narmaste dagarna.:p

I fredags hemgjord pizza med bland annat stark korv och god lagrad ost. Igår pyttipanna med sådär perfekt stekta ägg och ättiksgurka. Idag fiskgratäng!

Tack hörni! Jag vill göra något för vår nyaste familjemedlem, som kan funka bland småplock på julafton.
Det är mest får och lök vad jag förstår som gäller, och te och marmelad. Vad tror ni om att göra små bollar av torkad frukt och nötter och ev doppa i choklad? Eller något med gojibär? Var svårare än jag trodde, dessutom är hen Uzbekistans enda vegetarian tror jag.

Det är mest får och lök vad jag förstår som gäller, och te och marmelad. Vad tror ni om att göra små bollar av torkad frukt och nötter och ev doppa i choklad? Eller något med gojibär? Var svårare än jag trodde, dessutom är hen Uzbekistans enda vegetarian tror jag.

Det är ju ett grannland till bland annat Afghanistan. En av mina positiva associationer när det gäller Afghanistan är saffran.

Choklad gör mig mer osäker, kan inte minnas särskilt mycket av den varan i all mat från Mellanöstern som jag har ätit, även om Uzbekistan inte är Mellanöstern. Kakao vill ha tropiskt klimat, tror jag.

Tack hörni! Jag vill göra något för vår nyaste familjemedlem, som kan funka bland småplock på julafton.

Jag har en kaukasisk kokbok som jag konsulterade, hoppas på att det är tillräckligt nära, och där är efterrätterna utöver baklava halva, munkar, olika varianter på sockerkaka med mandel/valnötter, och kompott på kvitten eller torkad frukt. Gojibär och choklad tror jag skulle framstå som väldigt exotiskt.

Jag har en kaukasisk kokbok som jag konsulterade, hoppas på att det är tillräckligt nära, och där är efterrätterna utöver baklava halva, munkar, olika varianter på sockerkaka med mandel/valnötter, och kompott på kvitten eller torkad frukt. Gojibär och choklad tror jag skulle framstå som väldigt exotiskt.

Tack! Min tanke med goji är att de har gojiträd:). Jag gör en sockerkaka med torkad frukt och halva tror jag.
Och en saffransglass.

Tusen tack för att ni engagerar er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
658
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 639
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar