Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är magiskt! Gör en varm hallonsås till på 5-åringens önskemål. Ikväll var det glöggkväll, massa gott och supertrevligt. Vid hemkomst hummer thermidor, inte pjåkigt det heller:D

Igår åt vi en enkel men trevlig ostbricka bestående av brie, danablu och en fantastisk taleggio. Ett par färskostar också, och så päron och röda druvor (som jag inte hade ätit om jag hade läst Majgull Axelssons novell i GP imorse innan), oliver och feferonis som jag blev hysteriskt sugen på. Some Zin till. Ja, och några kex förstås.

Kidneybönor, röd spetspaprika, rödlök och fetaost med dressing. Bröd.

I kväll blir det nog korvgrillning.

En mycket god och lagom julmiddag fick på juldagen avrundas med en julcurry. Annars har vi ätit mycket goda ostar och druckit sanslöst bra viner. Nu är vi hemma och laddar batterierna inför nyår som kommer gå i skaldjurens tecken.

I jul har jag ätit mitt livs första Jansson och ris à la malta, en massa sorters sill, en hel del lax, lite karp och en himmelsk svampsoppa med sherry. Traditionell ostkaka, lika traditionell vallmofröpudding och perfekta kryddstarka mandelpepparkakor.

Nu är julen över och jag känner mig helt renons på matinspiration.

Nu är julen över och jag känner mig helt renons på matinspiration.

Tror det är den vanliga reaktionen på julmat. Efter dagens omgång hos mina föräldrar, känns det som att jag aldrig mer kommer att bli hungrig överhuvudtaget.

Men jag planerar att äta smörgåsar med labneh, granatäpple och valnötter på imorgon. Som lunch, tror jag.

Men jag planerar att äta smörgåsar med labneh, granatäpple och valnötter på imorgon. Som lunch, tror jag.

Det låter gott. Jag snodde ihop en grönsakscurry som jag åt med quinoa nyss. Gott efter allt flottigt, sött och tungt!

Något jag bjudits på som var riktigt gott i jul var en fin apelsinsallad med filéade apelsiner, granatäpplekärnor och en lag med stjärnanis och vaniljstång. Fick det som ett piggt tillbehör till ris à la maltan och det lyfte verkligen vad som annars skulle varit en oerhört stabbig rätt.

Det låter gott. Jag snodde ihop en grönsakscurry som jag åt med quinoa nyss. Gott efter allt flottigt, sött och tungt!

Något jag bjudits på som var riktigt gott i jul var en fin apelsinsallad med filéade apelsiner, granatäpplekärnor och en lag med stjärnanis och vaniljstång. Fick det som ett piggt tillbehör till ris à la maltan och det lyfte verkligen vad som annars skulle varit en oerhört stabbig rätt.

Den där apelsinsalladen hade vi också, kan det vara AlltOmMat som spökar? Väldigt god var den.

I gar kvall blev det dopp i gryta med tunnbrod igen. MUMS! Men nu har det varit sa mycket fet julmat att magen protesterar.
Jag har ocksa kvar en lagom bit av den gravade lam fileen, sa det far bli kvallens middag ... Kanske efter en snabb studs i stekpannan. Till den tankte jag gora sot potatis fries och snabb stekt spenat med pinjenotter. (vad jag rakar ha hemma:p)

@Hyacinth Apelsin salladen lat jatte spannande sa jag googlade. Det fanns flera varianter, men en fran "Jul med Ernst" maste jag nog gora.:d

Jag äter fortfarande glatt julmat, dock inte alla varianter samtidigt :) På juldagen fick jag en total tokcraving efter gubbröra, den smaken stämmer bra in med resten av julmaten tycker jag.

Älgfärsbullarna tog slut igår men då åt jag ingen skinka så ikväll får det nog bli rågsiktsbröd (hembakt, ett måste till skinkan enligt mig!) med skinka och gravad lax.

Den där apelsinsalladen hade vi också, kan det vara AlltOmMat som spökar? Väldigt god var den.

AlltOmMat kan säkert stämma. Meny i P1 var vad jag härledde den till. Ganska kul när halva Sveriges befolkning provar samma spännande "nya" saker samtidigt.:D

I Meny talade de även om roliga tillbehör till risgrynsgröt, bland annat en variant med dragonsocker, som hela panelen av reportrar hyllade. Det blev jag sugen på att prova. Får se om jag kommer ihåg det nästa gång det är aktuellt med julmat...

I Meny talade de även om roliga tillbehör till risgrynsgröt, bland annat en variant med dragonsocker, som hela panelen av reportrar hyllade. Det blev jag sugen på att prova.

Det hörde jag också! Känner att jag ska försöka vara lite innovativ med risgrynsgröt tex framåt Trettonhelgen.

Idag blir det matslarv pga flera inplanerade kafébesök med olika vänner, och imorgon hoppas jag att partner lagar traditionell Julcurry.

Arbetar för övrigt med nyårsmenyn, det blir danskt tema i år, vilket är en utmaning när nästan alla är vegetarianer.

Det har varit julmat högt och lågt nu, men igår kväll blev det annandagsmiddag på varmrökt lax, pressad potatis, romsås och rara små ärtor. Visserligen tycker jag att lax är ganska juligt, men det var lite gott att äta en "riktig", lite mer normal måltid. Ett riktigt gott vitt vin till, tror det är ett sauvignon blanc, som mor och far köpte för 99:- boxen i Danmark ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
655
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 637
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet