Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bilen startade inte i kylan sa i kvall blev det lite hopplock. Inte helt fel, faktiskt. Tagliatelle med svarta bonor, korsbars tomater, ett par skedar soltorkade tomat pesto, water chestnuts, hot sauce, en skvatt liquid smoke, och ovriga kryddor. Det blev faktiskt gott pa riktigt.:p

Ytterligare en kvall med hopplock. I kvall gjorde jag en "Manhattan style chowder". Det vill saga en hel massa gronsaker, en burk musslor, och ett par bitar lax ... en massa kryddor men ingen gradde eller mjolk produkt. Super gott!

En bit lax, gröna ärtor, örtagårdssås (galen i det) och bubbelvatten. Övriga åt potatismos, jag ett halt kilo ärtor istället.

Idag blev det pasta och vegetarisk pastasås baserat på rotselleri, morötter och röda linser. Väldigt bra mat att bara slänga ihop när en inte har någon inspiration.

Couscoussallad med persilja, soltorkade tomater och pesto baserad på de två senare. Till det biffar på cashewnötter, kidneybönor och palsternacka.

Till nyår ska jag göra kantarellpaj. Brukar göra det på bara kantareller, lök och veg. matlagningsgrädde (som ost- och äggstanning). Men vill göra den lite intressantare. Tips? Förutom rena ostar. Pesto? Chili? Någon annan rolig grönsak som passar till?

@Trani Jag har nästan alltid lite grönmögelost i mina svamppajer :) Passar mycket bra! Men det kanske räknas till "rena ostar"? Annars är smaker som passar bra med svamp färsk timjan, västerbottenost och lingon. Inte allt samtidigt kanske ;)

@Trani Jag har nästan alltid lite grönmögelost i mina svamppajer :) Passar mycket bra! Men det kanske räknas till "rena ostar"? Annars är smaker som passar bra med svamp färsk timjan, västerbottenost och lingon. Inte allt samtidigt kanske ;)
Jag menar att jag inte äter ost men gärna tar emot tips på grejer som innehåller ost. t ex pesto,som jag gör utan ost. Bara "västerbottennost" går inte att göra någon variant på så att säga. :p

Lingon gillar jag inte. (Ursäkta min kräsenhet. :o) Kanske skulle jag gilla det så i en paj men då måste jag provlaga det först.

Timjan var ett bra tips som jag kan spinna vidare på. Tack!

Lunch idag; pasta med långkokt tomatbaserad linssås, parmesan, tapenade och färsk timjan(räddade in den från balkongen för ett par dagar sedan och plantan trivs inte inomhus). Till middag grön ärtsoppa med kokt torskrygg, bulgur och citronyoghurt(och så timjan, förstås).

Linssåsen har jag sedan kompletterat med en spenat- och kesoröra i en lasagne. Kanske lite obetänksamt av mig att göra en massa matlådor såhär i helgtider. Får se om jag hinner äta upp dem mellan alla middagar och festligheter...

@Trani jag kommer ihåg ett recept från hemköps (tror jag) kundtidning på västerbottenpaj med rödlökschutney. Rödlökschutney kanske är gott till kantarellpaj också? Du hittar nog receptet om du googlar.

Jag är slut som artist idag. Vi ska vara i obygden över nyår och framåt, så jag har lagat mat... Och handlar typ tre gånger hittills idag. Jag har gjort blinier, gulasch, rödlökspannacotta, älgfärssås med vitlök/timjan/smörfrästa enbär, crème brûlée, bakat bröd och småkakor. Då vill man verkligen börja fundera på middagsmat. Funderar på hämtmat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
655
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 637
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar