Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde jag rotfrukter i ugn med rosmarin, stekt grönkål med vitlök och flagad mandel samt kall soyghurtsås med pepparrot och ramslök.

Idag blev det oxrullader, rostade potatisslantar, en sås på glace, grädde, ädelost och lite konjager.
Sedan fick jag lite råmjölk av grannen så till efterrätt, kalvdans med hallonsylt.
phu ;)

Riktigt god lammkorv med massa timjan och rosmarin i. Fräst broccoli till, de andra åt ris. Vatten till, nu däremot en campari med grapefruktjuice. Kalasgott.

Ohhh Kalvdans. Jag ar rejalt avundsjuk ... det har jag inte fatt sedan jag var barn och mormor och morfar hade mjolk kor.

Tva av sonerna har varit har sedan i Torsdags och vi har smaskat pa BBQ, flaskpankaka och Indisk gryta. I kvall blev chimichurri pa Mexikansk restaurant. Mums. I morgon aker sonerna hem och jag borjar min trip norrut for att aka till Sverige ett tag igen. Det ar nog tur ... jag har atit aldeles for mycket pa sistone.:p

Gulasch på högrev med matlagningsyoghurt och bröd. Blev inte riktigt nöjd med gulaschen, lite tam trots mängder av paprikapulver, ajvar, anchochili, rökt paprika, tomatpuré, mejram, kummin och timjan. I övrigt lök, vitlök, linser, kött, vin och köttbuljong. Några tips?

Hoss oss blev det citrongräsade kycklingfiléer (inget vidare) med nudelsallad (god men något smaklös trots en hel chili och massor av ingefära)

Igår blev det "färdigmat" från frysen, jag gjorde en stor laddning viltgryta för ett tag sedan. Det var riktigt gott :d och jag hade lite bröd och kokta grönsaker till. En liten mugg saffransglögg (Luciaglögg) blev det till efterätt också.

Igår åt jag och Herrn färdig lasagne. Som faktiskt var väldigt god med lite extra mozzarella, parmesan, Tabasco och salt och peppar på.

Hoss oss blev det citrongräsade kycklingfiléer (inget vidare) med nudelsallad (god men något smaklös trots en hel chili och massor av ingefära)

Till nudelsallad brukar nån sorts saltsur dressing ge lite stuns. Typ pressad lime+fisksås eller risvinäger+ljus soja+sesamolja.

Till nudelsallad brukar nån sorts saltsur dressing ge lite stuns. Typ pressad lime+fisksås eller risvinäger+ljus soja+sesamolja.

Det var nog det där sura som saknades tror jag! Vi hade i soja och sesamolja, men missade något syrligt. Så om vi göt om det ska jag ha ditt tips i åtanke så blir det nog mycket bättre. :bow:

Min matsedel för imorgon:
frukost: havregrynsgröt
middag: hemlagad ärtsoppa med nybakt bröd (ikväll)
kvällsmat: stekt ungnötslever med lök och kokt potatis

Jag har varit på kurs, och ta i trä: det var sanslöst bra! 2 dagar och jag är så himla glad och har lärt mig massor. Bonus: inte en enda PowerPoint.

Ikväll blir det Nobelfest (jag gillar det på nåt sätt) med ostbricka till middag, ett bra vin och till efterrätt har jag knåpat ihop två pyttesmå glassbakelser med mycket pistage/choklad. Moscatel de setubal (favorit) till glassen.

Planen var att göra potatis- och palsternacksgratäng men tiden flög iväg så det blir spaghetti med trattkantarellsås istället.

123b6kp.jpg

Massa vegetariska köttbullar till jul-lunch-knytisen med jobbet på fredag! Är borta hela kvällen imorgon så var tvungen att göra dem idag. Tog en jäkla tid, stekte alla i stekpanna men de fick eftergräddas lite i ugnen. Mycket god smak dock! Blev såklart några till middag.

Tomatsoppa med mozzarella, pesto och nybakade morotsfrallor blev det för mig idag. Gjorde misstaget att hälla i för mycket pasta i soppan, så det blev snarare tomatgryta men det smakade iaf bra trots att jag behövde späda ut såsen en del. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 644
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross