Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blir ett litet garden party här ikväll, för att fira att trädgården är lite mer rensad än tidigare. Några av grannarna och en nära vän till familjen kommer. Särbon kommer att helgrilla fläskfilé och tillbehören blir baconlindad sparris, grillad tomat, grönsallad, potatissallad och tzatziki (mest för min skull, jag är inte så förtjust i potatissallad).

Förrätten blir någon form av lax plus att vi sätter igång röken så de som vill får nyrökta räkor. Efterrätten blir en chokladkaffekaka och en äppelpaj.

Både i förrgår och igår åt jag hamburgare till middag... men Icas färska som bara består av nötkött och kryddor (och just nu blir billigare än att köpa färs och göra själv!), i frallor istället för hamburgerbröd och med tomat, lök och mozzarella i. Rena lyxen faktiskt.

Till lunch igår åt jag en färdig ost- och skinkpaj och sallad. Alla i lunchrummet var jätteimponerade ;) Idag längtar jag efter min lunchlåda... färsk spenatfettuccine med kyckling och pesto. Låter tråkigt men kommer att bli enormt gott för jag är döhungrig redan nu.

Soppmiddag hos vän till sambon, mycket lyckat och minst två nya supertrrevliga bekantskaper. Att vännen är toppkock gör det inte sämre.

Jag har i ungefär tre månaders tid levt på ceasarsallad och varma mackor med fetaost, tomat och oregano. Så blir det när livet är kaos. Ikväll tar jag i alla fall ett glas rött till min sallad, och kycklingen är lagad i ugn och inte färdiggrillad från affären. Man får ta det i små steg, tänker jag.

@ananya Det låter inget vidare ... med kaos alltså. Hoppas det reder upp sig.

KL

Vill bara påpeka att barnkockmaja nog köpte sin fisk på min Ica i onsdags? (Jag var inte hindra koncentrerad just då men jag tror det). Så nu måste jag ju hålla på henne :D. Hon är i och för sig så urduktig så det blir inget problem.

Men rätten de lagade - panerad fisk med potatiskaka - GÅR det att laga det utan att det blir väldigt flottigt?

Idag blir det panerad kyckling som tipsades om i panera-fisk-tråden. Först kokosmjöl, sen ägg, sen kokosflingor. Gör jordnötssås och ris till. Stod och stirrade på grönsakerna i affären, men kunde inte bestämma mig för vad som skulle passa till...

Partyt igår blev fantastiskt trevligt, både vi och grannarna/vännerna var mycket nöjda. Idag blir det nog inte en jätteansträngning matmässigt, vi gick ju ut hårt igår. Kanske lite grönsallad med det som är kvar av den grillade fläskfilén.

@Petruska: Hoppas det blivit bättre för er dotter och barnbarn och att det fortsätter åt rätt håll.

@ananya Men rätten de lagade - panerad fisk med potatiskaka - GÅR det att laga det utan att det blir väldigt flottigt?

Det där är ungefär vad jag fick till middag här i Polen igår, och att döma av den erfarenheten går det inte att laga på ett oflottigt vis.

Jag har för mig att man bör äta lokal och gärna traditionell mat på resor, och jag känner något slags mysäckel inför alla flottiga anrättningar med fläskkött och potatis i de mest stabbiga former som jag kontinuerligt konfronteras med. Jag är så ovan vid att mat är så kompakt att man blir mätt på små mängder, att jag har lite svårt att fatta att den känslan är mättnad. Jag blir dock inte serverad små mängder, utan portionerna är mycket generöst tilltagna.

Det där är ungefär vad jag fick till middag här i Polen igår, och att döma av den erfarenheten går det inte att laga på ett oflottigt vis.

Jag har för mig att man bör äta lokal och gärna traditionell mat på resor, och jag känner något slags mysäckel inför alla flottiga anrättningar med fläskkött och potatis i de mest stabbiga former som jag kontinuerligt konfronteras med. Jag är så ovan vid att mat är så kompakt att man blir mätt på små mängder, att jag har lite svårt att fatta att den känslan är mättnad. Jag blir dock inte serverad små mängder, utan portionerna är mycket generöst tilltagna.
Urrk. Det låter verkligen inget vidare :o

@mandalaki Jag föredrar att kalla det exotiskt. :)

Det finns gott om man från världens alla hörn på restaurangerna, men det gör det ju hemma också, så nu äter jag tappert polskt.

Heh Anna, Jag fick tag pa billig 'sirloin' fars och gjorde mina egna burgare med stekt portabello, lok, tomat, och farsk spenat da jag inte hade nagon sallad hemma allt det klamdes in i ett mycket tunnt (tunnare an ett vanligt pita brod) hamburgar brod. Till det blev det sot potatis fries (de koper jag vanligen frusna da jag inte kan fa dem lika bra fran scratch).

@mandalaki, det är det vidrigaste jag någonsin gått igenom. En separation är nog fruktansvärd oavsett omständigheterna, men när den man separerar från är någon man fortfarande håller väldigt kär och månar om... ja, då är det snudd på outhärdligt. Men det går ju, därför att det måste. Tur att jag verkligen gillar ceasarsallad. Och fil.

Idag blir det panerad kyckling som tipsades om i panera-fisk-tråden. Först kokosmjöl, sen ägg, sen kokosflingor. Gör jordnötssås och ris till. Stod och stirrade på grönsakerna i affären, men kunde inte bestämma mig för vad som skulle passa till...

Åh, det låter verkligen gott att panera i kokos. Det måste jag pröva nån gång.

@ananya Usch, det låter skitjobbigt! Hoppas du kommer ut på andra sidan snart.

Jag har ätit traditionellt polskt revbensspjäll med klimp och rödbetor. Ölen var god. Maten var som den nog alltid har varit.

Åh, det låter verkligen gott att panera i kokos. Det måste jag pröva nån gång.

Ja, det var gott! Jordnötssåsen tog kanske ut smaken något, men det var absolut mycket gott. Får göra någon annat såsaktigt till matlådorna eftersom jordnötssås inte funkar så bra på jobbet, bara.

Har även testat Mabuses kokosris ett par gånger och är fånigt förtjust! Men det är nog mycket med kokoskyckling, sås med kokosmjölk och kokospanerad kyckling :D

@jarakamandan (insåg just att jag alltid har läst ditt nick som "jacarandamadam" - nån typ av brokig dam :o), jag/vi har ofta gjort kokosris (alltså fräst lök och paprika och russin, sen i med basmati och kokat riset med hälften kokosmjölk, hälften vatten, samt lite kokosflingor) till teriyakilax. Det är en sällsynt god kombination. Det funkar även bra med kokosris till indisk mat, om det är något ganska starkt och med en sås som inte bygger på kokosmjölk eller grädde.

@Petruska, obeskrivligt jobbigt. Och känslorna går i cykler. Ett steg fram och två tillbaka. Imorgon kväll får jag besök och har faktiskt tagit mig samman så pass att jag lagat lasagne på spenat med basilika och vitt vin, tomatsås med färska tomater, mycket vitlök, balsamvinäger, vitt vin och rödlök, samt stekt svamp med vitlök och citron (mycket vitlök blir det). Parmesan och mozzarella på toppen. Jag har tjuvsmakat ett hörn och det verkar ha blivit rätt bra, så jag ser fram emot morgondagens middag, samt tusen lunchlådor ungefär.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar