Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flyttkaos, jag hittar knappt tallrikar att äta på. Färdig potatisgratäng, grillad karré och sallad på påse, hickorysås, vitlökssmör & rädisor. Det här med påsk struntar vi i.

Kris och panik i familjen. Jag kokar spanska kronärtskockor, ställer fram tomater, oliver, chevre, manchego, jamon serrano, tomater - alla av utflugna fosterdotterns favoriter jag kan komma på och massor av påskmust och -godis så att både stora och små kan hålla modet uppe.

Här hemma blev det lite torsk och potatismos med salladslök och ärtor. Har också gjort creme caramel till imorgon (och provsmakat:d), maken tyckte att de var lite äggiga medan jag gillade dem.

Igår blev det seriös (och kanske tidsmässigt något dåligt planerad) matlagning som resulterade i att varmrätten åts vid 23 :angel::D
Vi gjorde dubbelfriterade sötpotatispommes, långbakat högrev i bbq-glaze och bearnaisesås! Drack ett väldigt gott rött vin till som tyvärr inte passade jättebra till maten men var desto godare att dricka efteråt ;) Mycket gott. Och mycket mättande.

@Petruska: Vad hemskt! Mina tankar går till er, speciellt dottern med barn.

Här blev det grillning igår och min särbo gjorde sin första egenslagna majonäs! Han tyckte den var god men saknade något, jag kunde ha ätit upp alltihopa :o vilket jag inte gjorde.

Grillad hummer blev jättegott och vi hade baconlindad sparris till, mums. Fläskfilén är redo för ikväll (det fanns tillräckligt med grillkol!) och det blir upprepning på sparrisen. Det kan finnas risk för att det blir färskpotatis till men då inte kokt utan ugnsrostad.

@Stalone @athena-arabians

Tack! Det är galet jobbigt! Hon är inte misshandlad bortom vett och sans, men det är utan tvekan mer än hon kan leva med. Jag är orolig för allting. För att han slår henne på riktigt allvar när/om han fattar att hon vill lämna honom. För att hon trots allt inte lämnar honom. För allting. Just nu är han bortrest ett par dagar, planerat sen länge, men jag är orolig för vad som händer när han kommer hem.

Idag har min pappa fyllt år och vi har frossat i ägg och sill och lax på längden och tvären och dessutom fårfiol. Jag har bestämt mig för att hålla mig i körbart skick tills krisen med vår flicka är över, så jag kunde tyvärr inte dricka Oppigårds Easter Ale, ej heller AAlborg Akvavit.

Påskaftonsmeny:

Frukost, två knäcke med sesam & havssalt och brie som pålägg, en balja te.
Lunch: se ovan
Middag; en loka och ett påskägg fyllt med smågodis.
Kvällsmat; En balja te.

@Stalone @athena-arabians

Tack! Det är galet jobbigt! Hon är inte misshandlad bortom vett och sans, men det är utan tvekan mer än hon kan leva med. Jag är orolig för allting. För att han slår henne på riktigt allvar när/om han fattar att hon vill lämna honom. För att hon trots allt inte lämnar honom. För allting. Just nu är han bortrest ett par dagar, planerat sen länge, men jag är orolig för vad som händer när han kommer hem.

En ska inte behöva leva med hot alls. Och jag tycker så synd om alla kvinnor som fastnat i en livslång tvingande relation till män som hotar och/eller slår tack vare att de har barn tillsammans med dem. Det vore så mycket lättare att vara deleta sån partner annars, ur sitt liv. Alla mina sympatier till er, jag vet att du är det bästa stöd hon kan få!

Alla mina sympatier till er, jag vet att du är det bästa stöd hon kan få!
Tusen tack!

Det jag känner är min stora svaghet i rollen, är att jag inte är den typen av person som har familjen som mitt främsta intresse. Självklart gör jag allt jag kan för att det ska reda upp upp sig för tjejen, men mitt liv är ju på förhand organiserat så att utrymmet för familjejox inte är så stort. Jag är lite för gift med jobbet och jag är mycket i stallet, tex.

Nu var det ju tex hur lätt som helst att ställa in dressyrträningen igår, när hon behövde oss så oerhört akut. Men det var ju en träning, det. Jag är helt enkelt inte den sorts person/kvinna som "lever för min familj". Jag lever för fler saker än så. Där känner jag min svaghet. Jag är långt ifrån alltid nära min familj, jag är långt ifrån alltid till hands när något händer.

Nu var jag det, men det var ju ren tur. Jag har ca sex resor med övernattning borta den närmaste månaden.

Om man tex jämför med den våldsamme mannens familj. Där är familjebanden levande exakt hela tiden och familjen går före precis allt. Mamman lever verkligen för sin familj, och i stort sett gör de alla det. Bröderna står varandra oerhört nära osv.

Vi är ju mycket mer trasiga och spretiga, bara det att vår flicka bara har min man (sin farbror) och mig. Inte sina riktiga föräldrar, inte en syskonskara som sluter upp. Ingen som är redo att lägga flera av veckans eftermiddagar på att skapa familjegemenskap, helt enkelt.

Där känner jag mig otillräcklig, samtidigt som det är helt omöjligt att jag skulle bli en person som blott och bart lever för familjen. Jag varken kan eller vill, det är inte jag, helt enkelt.

Jag tror absolut det räcker långt att bara finnas som en fast punkt att återvända till och att luta sig emot, även om du ibland just fysiskt bara finns på distans. Det är att vara införstådd av djup och vidd av hennes problem och att kunna vara en guide ifrån dem, som är det viktiga.

Igår åt vi trerätters här hemma:
Kokt sparris med pocherade ägg och hemmagjord hollandaisesås.
Lax med polenta och en sallad
Chokladmousse med grädde och blåbär.
Smakade helt okej.

Idag blev det smörstekt polenta med feta ost-sallad och en tomat, spenat och bönragu. Maken var lyrisk och jag tyckte att det hade behövts lite mer syra och kanske ett par klyftor vitlök.

Imorgon blir det att äta lite sparsammare, vilket ska bli skönt.

@Petruska tycker att det låter som att fosterdottern har bra folk omkring sig även om ni inte alltid kan vara där fysiskt. Jag tror faktiskt att din syn på familjeliv kan vara väldigt frigörande, speciellt för någon som försöker bryta sig loss ur ett fruktansvärt förhållande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar