Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

KL

Ungarna! Deras kommentarer om juryn är ju helt obetalbara :rofl:

Jag minns inte när jag senast blev så underhållen av tv. De är underbara :love:

Anna: tack!

Alltså jag, som irriterar mig kraftfullt på killen i reklamen som rrrrrrrrrullar kycklingrullader som någon mini-Mannerström-wannabe, trodde inte detta skulle vara något för mig.

Men jag är ju också helt bedårad av de fantastiskt söta och ofattbart duktiga barnen! Var det en som bara är åtta år? Jag kunde fasen inte koka ägg när jag var åtta, nätt och jämt bre en ostmacka.... och egenhändigt fylld tortellini har jag ännu ALDRIG lagat, trots att jag är något äldre än deltagarna. :o

Jo, tjejen som är superlik Rebecka Liljeberg när hon spelade Sophie i Sunes jul (och sedermera Agnes i Fucking Åmål) är 8. Kanske någon mer som jag inte registrerat just för att jag fixerar mig vid likheten ;)

Lilla Selma med glasögonen är väl åttaåringen.

Jag är helt fascinerad över att ett BARN kan vara rena inkarnationen av en civilingenjör! :laugh: (Den långa smala killen).

De enda jag reagerar lite fundersamt på är tvillingarna. Hoppas de inte är lika prestationsfixerade som de verkar. Men det kanske ändrar sig.

Jag blev tvungen att kolla efter att ha läst i tråden och vilka härliga barn :). Sonen är bara fyra månader så vi har tiden framför oss och med tanke på att min kvällsmat bestod av två stekta ägg och en knäckemacka kanske det behövs :D

Va? Har barnet bara kokt, stekt, friterat, gjort omelett och förlorat ägg i 4,5 år?

Magarna på barnen må vara mätta i vårt land men när det gäller vettiga matupplevelser är det en svår svält :(

Vaf... Vet du inte att pocherat ägg och förlorat ägg är samma sak? Dina föräldrar måste ha misslyckats totalt :mad:

Jag kan bara instämma. Annars kan det gå som med Hyacinths tidigare nämnda dotter, som vid 4,5 års ålder ännu inte har pocherat sitt första ägg! :crazy:

Det är förskräckligt. Jag var cirka 31½ när jag pocherade mitt första (lyckade) ägg. Vet inte riktigt vilken myndighet jag ska vända mig till nu.

Men på en allvarligare not.

Min mamma som är 62 i år vet inte hur man lagar omelett. Mormor gjorde äggröra på receptet 1 msk mjöl, 1 msk mjölk och 1 ägg - då blir det vattnigt och gott. Jag tycker att det blir anskrämligt. Och har faktiskt lyckats övertyga de vuxna i min närmaste familj om hur gott det KAN vara med äggröra som inte flyter ut i vattnig anskrämlighet till prinskorv.

Som barn var det självklart att jag ville ha vändstekt ägg med krossad gula till pyttipanna. Jag tyckte aldrig att det var särskilt roligt och nu som vuxen har jag förstått att stekt ägg med lös gula is the shit.

Jag var dessutom säkert 25 innan jag lyckades med en riktigt ordentlig vikt omelett. Min hemkunskapslärare i åttan, då vi skulle lära oss att göra bondomelett, var livrädd för fett och lät oss inte använda något smör eller olja i järnpannorna. Gissa hur lätt det blev att göra dubbelvikt bondomelett med grönsaksfyllning i gjutjärnspanna då.

Ooooch innan jag förstod att kokt ägg inte behövde vara äckelkokt i minst 10 minuter med grön äggula och skulle ätas kallt lärde jag mig inte förrän den enda påskafton jag någonsin spenderat utanför Sverige och fick hemlängtan och kokade ägg på en hiskelig gasspis. De blev krämiga och goda och jag fattade plötsligt varför kokt ägg kan vara så himla gott!

(Nu ska jag genast sluta prata om ägg. Men jag vill gärna tillägga att enda påsken jag inte spenderat hos familjen är 2004 då min ex-sambo fick tag på biljetter till Paul McCartneys konsert på Earls Court i London. Vilket kan vara en av de mest fantastiska kvällarna i mitt liv - så den påskaftonen klarade jag mig bra med. Och jag kommer att fira tioårsjubileum av den kvällen på lördag, även om jag grinade mig igenom större delen av föreställningen.)

Jag har nu tva dagar i rad tittat pa matprogram medan jag atit varmkorv med sotpotatis mos vid tv:n. Gasten har akt hem och jag njuter av att inte behova laga mat. lol (och VAR hittar jag igen alla smileys? ... dar var de :laugh: )

Förresten - jag ska just äta en halv grape. Och då slog det mig att du nämnde för ett tag sen att det finns anledning att se upp med grape. Vad vet du?

Jag vet att jag läst om nån studie som handlade om grape och bröstcancer, annars vet jag inte. Fast jag skulle lätt kunna äta 1-2 om dagen :crazy:

Jag hade med mig en halv "bushel" grape fruit, (vilket latt blir till ett 40 tal frukter) fran Florida och ater minst 3-4 om dagen. Kanske bast att kolla det dar om blodtrycks mediciner och grape fruit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV