Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

:)

Kvällsmat; ett experiment a'la man tager vad man haver. Kokt broccoli, och morot, upplagt i form, sprayade med olivolja och balsamvinäger och flingsalt på det, och sen experimentet: rökt ost ovanpå. Osten var inte riv-vänlig, ens skiv-vänlig så jag fick skära efter bästa förmåga. In i ugnen medan jag knaperstekte lite pancetta och skivor av solovitlök. Dessa smulades sen på anrättningen, och avåts tillsammans med en bytta keso grillad paprika, samt veteknäcke till. Mjölk i glaset.
Osten blev grynig men gav god smak, keson skulle kunnat vara naturell. Rätten fick två av fem bukefalistpoäng i kategorin 'billig och enkel mat'.

Nu kommer du ihåg fel. Ni åt oliver, fetaost och kaningryta, moussaka, tzatsiki och drack rödvin ur lerkannor.
I mitt huvud ÄR du Grekland.

Haha :laugh:

Man har alltså haft smaktävlingar i dessa barnkockars hem?

Skilja mellan wasabi och pepparrot, eller mellan olika sorters chili, eller vanilj från olika öar, och sådant där annat elementärt som man gärna vill att de små lär sig så tidigt som möjligt?

Tror de menade samma typ av smaktävlingar som de har i Mästerkockkonceptet: genom att titta och smaka på en maträtt ska man identifiera dess ingredienser. Oftast grytor när det är vuxna tävlande, nu när det gällde barnen var det pizza.

En kille knäckte verkligen där. Han tyckte att degen smakade pasta så han gissade att det var även durumvete i den. Och det var rätt.

Jo, lillgammalt är nog gränslöst. Men att se dessa barn uppväxta i svensk matkultur som bär drag som de allra flesta av oss kan känna igen, ha sån kärlek till mat tycker jag ger mig en större portion av road förvåning än att se de lika söta australienska barnen.

Absolut är svenskvarianten roligare. Men jag menade att i lillgammal-grenen, där leder Australien för mig. Fast de är så lillgamla att jag tror att en del av deras repliker är regisserade. Det intrycket får jag inte av den svenska.

Absolut är svenskvarianten roligare. Men jag menade att i lillgammal-grenen, där leder Australien för mig. Fast de är så lillgamla att jag tror att en del av deras repliker är regisserade. Det intrycket får jag inte av den svenska.

Precis så. Den här svenska varianten kändes mer spontan och ärlig.

"Jag har redan en plan för min uppläggning men tack Mannerström för att du tänkte på mig" :rofl:

:D Liksom, när blev Mannerström en legend för en tioåring? :nailbiting:

Sen måste jag säga att jag gillar Tina skarpt, varför har hon inte varit med tidigare i vuxen-editionen? Nu känns det som hon är ingringd för att ersätta buffliga Morberg och supertruliga & buffliga surprutten Anders Dahlbom för att inte skrämma barnen.

Senast ändrad:

Kl

En god chili con slempropp, mestadels svarta och röda.
Mycket gott! Surdegsbröd till, som var ett bra exempel på vardagslyx... Hur kan en liten baguette kosta 55kr?

Spaghettini (hur kan den smala vara så mycket godare??) med Garants pastasås med rostad vitlök. Jag lade till fetaost, bacon och stekt aubergine.

Igår lax med sweet chilisås, basmatiris och broccoli.

Jag tycker att tagliatelle är godast!

Middag idag: En äppelgiffel och två rabarberbullar. Och kaffe.

Grillad honung & chipotlemarinerad lammkotlett, vitlökssmör, friterade lamb westons salt n' peppers, icas hickorysås, spröd salladsmix och ett berg alfaalfagroddar. Vatten.

:D Liksom, när blev Mannerström en legend för en tioåring? :nailbiting:

Sen måste jag säga att jag gillar Tina skarpt, varför har hon inte varit med tidigare i vuxen-editionen? Nu känns det som hon är ingringd för att ersätta buffliga Morberg och supertruliga & buffliga surprutten Anders Dahlbom för att inte skrämma barnen.

Ja, hon är helt klart med för att en kvinna förväntas kunna prata med barn :banghead:. Men hon är ju jättebra.

Mannerström, däremot ... Hans tilltal är ju helt galet. När barnen står framför honom, han vänder sig till dem och utbrister "Så unga och oförstörda" :crazy:

Att han är en legend beror nog på att de flesta av deltagarna förtittat sig på vuxenkockprogram. Annars har jag svårt att tror att ens en ovanligt matintresserad tioåring kan namnge en enda svensk kock.

Spaghettini (hur kan den smala vara så mycket godare??)

Håller med! Spaghettini slår all annan pasta (förutom fylld färsk ibland) med hästlängder!

kl

Igår åt jag korv stroganoff och ris, morotsstavar och broccoli. Jodå, ibland är det gott med barnmat! :D

Har precis ätit en stadigare lunch då jag ska fika på stan i eftermiddag men inte tänker äta riktig middag... hittade två skivor stekt nötkött i kylen som mamma donerade. Jag har otroligt svårt för genomstekt nötkött rätt upp och ner, så jag puttrade på dem i buljong. Råstekte ett par potatisar med vitlök, hällde på delar av köttspadet och körde som en sorts boulangère i ugnen i en kvart-tjugo minuter tills potäterna var klara.

Det var faktiskt jättegott och jag kommer att klara mig på något mycket lätt ikväll.

Nej nej ni har fel! Bucatini är den bästa pastasorten! :d

Igår: Mängder av champinjoner tillsammans med lite andra ihopskrämda grönsaker i kokosmjölk och mango chutney, ris, jordnötssås och isbergssallad till. Jag har en grej för isbergssallad tillsammans med ris och sås.

De där ihåliga spagettisarna?

Jag köpte dem, men min familj har röstat ner mig. Jag gillade dem verkligen, men de andra tyckte att de var svårätna.

Hursom har jag bara sett dem från Barilla, och nu undviker jag det märket.

Yep! Jag har inte hittat de från något annat märke heller. Så numera fantiserar jag bara. :cry: (Har inte letat röven av mig i och för sig.)

De Cecco gör bucatini. Alla deras sorter är visserligen goda. En bonus är att de har pytteliten stjärnformad pasta till soppor och grytor, både söta och goda.

Var köper du den? Jag hade tänkt bistå Petruska med en förpackning men min världsbild krackelerade för den fanns inte på min Ica. Och jag har alltid hävdat att ALLT finns där. :mad:

Undrar också var du hittar det märket!

Åh fan det finns bara en sak som är värre än andras grammatikfel: ens egna! :arghh:
Yep! Jag har inte hittat dem från något annat märke heller. Så numera fantiserar jag bara. :cry: (Har inte letat röven av mig i och för sig.)

Nu var det ett tag sedan jag köpte den - A-kassa tillåter inte flärden att köpa såpass dyr pasta ;) - men jag har tidigare hittat den på Ica på Axel Dahlströms torg i Göteborg. Undrar om jag inte såg den i världsmatshyllan på Coop Forum på Backaplan häromveckan också, men det kan jag faktiskt inte svära på då det inte var just pasta jag letade efter.

I England kunde jag aldrig hitta den i butik - där hittar man knappt Barilla och de andra riktigt stora märkena då alla kedjor verkar ha sjutton olika "egenmärkta" pastavarianter utan beställde på nätet. Det kanske går här också? Hinner inte googla nu men jag ska!

Torskrygg i ugn med bacon & purjo och rostad gul paprika, rotsaksgratäng på potatis, kålrot, rotselleri lök och en broccolibukett, och en massa skivade rädisor vid sidan av. Liksom 1 krona knippet så det blev många knippen och de håller ju inte så länge. :D Mjölk till maten. En magnum champagne de marc och en balja te till efterrätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar