Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lammfärsbiffar, stekt broccoli och svampjox ( trattkantareller+gula kantareller+taggsvamp) med vitlök, chili och persilja. Kasst rött till, en riktig besvikelse. Tog ett glas körsbärsvin som plåster på såren.

Här hemma blev det polenta med parmesan och en sallad med stekt svamp, spenat, vitlök, citron, salladslök och ruccola. Gjorde inte ont någonstans :d

Förkyld och eländig - det blev fiskgratäng med räksås från frysen för mig ikväll. Men god var den och innehöll faktiskt "riktiga" räkor.

Tack för tips om pestolax! Hittade några recept som verkade smarriga.

Idag har det varit misär på matfronten. Till lunch: färdiga köttbullar och makaroner. Kvällsmat: i olika omgångar: falukorv, Wasa husman med skinka, en flaska Corona, folköl, choklad.

Stämmer, vi har massor runt knuten på landet. Blandar den med gula kantareller och fryser in, brukar klara ett pr med stor konsumtion då.

Tack. Hoppas på en bättre dag idag.

Honung: hoppas din dag också blir bättre.

Jag gillar taggsvamp! Förutom att de är goda och sällan angripna så låter många kantarellplockare stå kvar. Jag hittar sällan gula kantareller men nästan alltid taggsvamp.

Har gjort kokosriset ett par gånger nu. Galet gott ju! Men nu måste jag försöka komma på något annat idag tror jag. Är dock lite trögt på matkreativitetsfronten :P

Äsch! Fantiserade om grillad ryggbiff och svamprisotto, insåg sedan att jag saknade både tillräckligt med ris och parmesanost. Sedan började det skymma och regna vilket gjorde att inte heller grillplanerna blev så lockande. Och så fick den tilltänkta lördagsfesten stanna vid kavringmackor med ost och tomat. :crazy: (men nytt försök i morgon, efter påfyllning i matbutiken!)

Ja, det var kul att se. Dessutom skulle det kunna vara ett inofficiellt världsmästerskap i konsten att vara lillgammal.

Har inte sett det än men - jag vill ändå påstå att Australienversionen leder i den grenen. 11-årige Harry med de runda kinderna: Oh, that is an interesting mystery box. I think I have a nice dish up my sleeve.

:D

Kl

En snabb pasta till middag efter att ha slocknat och sovit två timmar på eftermiddagen.
Avrundar med en liten skål hemlagad glass med salta nötter och kolasås, en kaffe och ett litet glas Solbacka.
Gud vad jag älskar tantvin:o

KL

Nu har jag tittat på småkockarna. Det var väl inte direkt barnen från förortens problemskolor som tävlade. ;) Ej heller barnen från landet (kycklingchocken!)

När jag växte upp lagade mamma dillkött, fläskkotlett med brunsås och potatis, köttsoppa, kåldolmar och stekt makrill. Idag ska jag ringa och fråga henne varför vi aldrig ordnade smaktävlingar.

Igår kväll blev det stekt polenta (rester ifrån i fredags) med en varm kikärtssallad (tomat, lök, kikärter, feta ost och bönor) samt en dressing med smält smör och citron. Smakade helt okej.

Nu kommer du ihåg fel. Ni åt oliver, fetaost och kaningryta, moussaka, tzatsiki och drack rödvin ur lerkannor.
I mitt huvud ÄR du Grekland.

Idag ska jag ringa och fråga henne varför vi aldrig ordnade smaktävlingar.

Man har alltså haft smaktävlingar i dessa barnkockars hem?

Skilja mellan wasabi och pepparrot, eller mellan olika sorters chili, eller vanilj från olika öar, och sådant där annat elementärt som man gärna vill att de små lär sig så tidigt som möjligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar