Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, det var ett utmärkt sätt att jazza upp kycklingrester! Skulle nog funka till lite neutrala grönsaker också, iofs, som broccoli.

Googla på bangbang chicken för recept.

Ska jag göra, tack!

Men varför har det ett så fånigt namn? :p

Kl
Femton minuter in i Sveriges yngsta mästerkock och jag är redan knäckt. Jag och min dotter sitter med hakorna i våra knän. Vilken matälskande planet hittade de där barnen på? Jag är ett stort misslyckande, inser jag. Min dotter anklagar mig för att inte ha engagerat henne mer i köket än jag gjort. Himmel säger jag bara!

+ hastflicka. Tack för svar :-). Då kan jag experimentera lite, har både bog och skinkstek, utöver karré, som bara ligger i frysen.

Ja, det var kul att se. Dessutom skulle det kunna vara ett inofficiellt världsmästerskap i konsten att vara lillgammal.

Eller hur, nu är mycket tillklippt och regisserat men barn är inte alltid så lättregisserade så mycket av det spontana var underbart!
Men, jag kände att tåget liksom gått med mina egna barn, så jag lovade iallafall att den dagen jag får barnbarn ska de få komma till mormor och ha smaktävlingar minsann. Då fick jag bara en blick av dottern, och kommentaren 'köp en hund mamma!'. Jag fattar inget, jag vill bara ha en såndär lillgammal kock i min familj ju?

Lite ska du väl ha att säga till om. Du får blanda parmesan i vällingen, pulled pork så fort de fått tänder och innan de fyllt fem ska de kunna skilja ut en bra olivolja från en dålig.

Ska jag göra, tack!

Men varför har det ett så fånigt namn? :p

Det är pga kycklingen: man kokar en kyckling, plockar av köttet, och sen delar man det i strimlor. Det där strimlandet ska man egentligen göra med en liten bambukäpp, som man slår på köttet med tills det delar sig. Bangbang med käppen, helt enkelt.

Kl
Femton minuter in i Sveriges yngsta mästerkock och jag är redan knäckt. Jag och min dotter sitter med hakorna i våra knän. Vilken matälskande planet hittade de där barnen på? Jag är ett stort misslyckande, inser jag. Min dotter anklagar mig för att inte ha engagerat henne mer i köket än jag gjort. Himmel säger jag bara!

Ååååh, vad underbart det var att se dem! Bara att veta vad kyckling ballotine är? Det lärde nog inte jag mig förrän jag var en bra bit över 25. Vilka fantastiskt duktiga ongar! Och så är de så fina mot varandra också, det kändes äkta. Jag blev gråtfärdig (okej, jag kanske lipade liiiite också) när de fick sina omdömen. Och vad mysiga Mannerström och Aujulay var. Klart man inte är taskig mot småungar, men de var så peppande och fina. Tina är ju alltid gullig förstås och det är roligt att hon är med.

Vad gäller min egen mat blev det gratulerade, förlåt gratinerade, rödbetor med chevréeeee och ett par starka, goda chorizokorvar till middag. Gudagott.

Jag har nu tillbringat flera dagar i Florida igen, den har gangen med min kompis fran Sverige. De forsta dagarna lagade sonen himmelskt god mat ... forst biff fran lokala slaktaren sa kottet ar lokal "odlat", sedan fisk, ocksa fran lokala fisk handlaren (som mest har lokala varor i butiken och dar det enda frysta ar hummer och aligator kott:p).
Det har ocksa blivit "catch of the day white fish" stekt och 'blackened' pa rostat hamburger brod med sotpotatis pomes och ett par olika goda saser att valja pa. Kompisen ar lyrisk bade over maten och naturen ... Jag far se vad jag kan hitta pa nar vi kommer hem for att halla trenden med mat. :D

På söndag får vi besök av en barnfamilj som ska äta middag hos oss. Vad ska jag laga tycker ni? Vi ska först umgås och sedan äta så det måste vara något som går bra att förbereda, jag vill stå i köket så lite som möjligt när de är här. Chili är ju bra men det får vi ofta hos dem. Det ska inte heller vara något som är för pilligt eller komplicerat. Helst inget asiatiskt eller indiskt för det är jag inte då hemma på och just nu är ingen bra tidpunkt att lära mig. Det måste också vara något som funkar att göra stora mängder av (fast det kanske all mat gör).

Hel laxsida finns ju i affärerna nu inför påsk så det är ju en idé. Lax med sweet chilisås, ris och grönsaker är ju gott.

Jag har god erfarenhet av att utfodra barn med lax och ris.

Något slags sås med lite sting och grönsaker, gör ju att även de vuxna kan bli nöjda.

Ja, jag tror att jag kan få ihop något bra där faktiskt.

Håller med Petruska om laxen, det är ju bara att skjutsa in den i ugnen så sköter den sig själv. Vad gäller grönsaker vill jag slå ett slag för sparris, den är ju oftast fin nu. Jag tycker sparris blandad med andra grönsaker ger en lite lyxigare ton.

Sweet chili är ju gott men min moster brukar göra en pestolax i ugnen som är helt underbart god. Gör man inte egen pesto är det gott att förstärka med lite mer vitlök och sedan lite citron, salt och peppar.

I går var Norén på besök och det innebar tonårsdrama, och att jag slängde tillagad pankopanerad olivkyckling och rotsakspanna i sopen. Istället åt jag en yoghurt körsbärsberry, och ett äpple.
Idag är ingen humörsbomb hemma så idag tillagar jg stekt isterband med dillstuvad potatis. Så det så.

Ja, det är jobbigt, men övergående får vi hoppas ja. Jag har varit förskonad från draman med äldsta dottern, den yngre är mer dramabenägen då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar