Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag går förbi där jätteofta och det ser trevligt ut. Då vet jag att det är det också ;)

Varit på middag, fick risotto med svamp, tryffelsalami och stekt sparris. Gott vin, budapestbakelse och cappuccino.

Här hemma blev det japanskt igår. Misosoppa med tofu, enoki, ostronskivling och vårlök. Samt torsk (msc-märkt) i misosmör, edemamebönor, ris och en liten råkost sallad till det på rättika och morot.

Det lät gott! Hur gjorde du misosmöret? Och hade du nån dressing till råkostsalladen, eller var den au naturel?

Härhemma blev det bonbonkyckling, en kinesisk rätt som tog evigheter att göra eftersom barnen ville vara med också. Hittade ekologisk hel kyckling på ICA, och jag brukar försöka understödja det genom att köpa den när de tar in den. Det blev gott när det väl var klart! Man kokar kycklingen hel med ingefära o purjo, plockar av köttet, och så har man sesamsås, gurka, morötter och ris till. Det blev en massa kycklingkött och en god buljong över, så framöver lär det bli majssoppa och ingefärskyckling på resterna. Utslaget på tre middagar är nog inte tidsåtgången så farlig.

Vår! Nässelsoppa med vaktelägg och nybakat bröd. Rabarberpaj med tofuglass. Mycket gott alltsammans!

Hällakullor med icas färdiga hummus och en näve groddar + morot och te. Till efterrätt lindt creation coffeedream, lite väl söt för mig.

Misosmöret gjorde jag genom att gegga ihop smält smör och misopasta i stekpannan på låg temperatur och så spädde jag med lite dashibuljong. Inspirerat av ett recept jag såg på DNs matsida. Morötterna och rättikan fick sällskap av sake och risvinäger, cirka 1-2 msk av varje till cirka ett halv kilo rivna grönsaker.

kl
Igår blev det wok av de resterna som fanns i kylen (lite överblivet ris, svamp, vitkål, morot, salladslök, ägg, koriander, edemamebönor och ingefära). I kväll blir det ärtsoppa.

När jag kom hem från stallet hade min partner lagat en curry på tomatsås med blomkål i, en annan på kikärter och kokos, och så en spenatcurryhistoria med en massa spiskummin och bockhornsklöver i. Råbasmatiris och några sorters chutney till.

Livet leker!

Wow, vad gott!

Jag har lagat - och ätit - spaghetti och köttfärssås. Och broccoli såklart med en dressing på olivolja, äppelcidervinäger, dijonsenap och honung. Mycket trevlig kombination.

Till lunch / eftermiddagsfika idag åt jag våfflor med gräddfil, lite överbliven stenbitsrom och dill. Så himla gott det var.

Ikväll blev det kycklingpaj med bl.a lite knaperstekt bacon, paprika, soltorkade tomater, lite fetaost och kryddor. Broccoli och sallad med avokado, pärltomater och den överblivna fetan till.

Bubbelvatten i glaset och ett par mörka chokladpraliner till kvällsgott.

En halv Ica Pizza Mozzarella.

Stekte champinjoner och spenat och blandade i lite matlagningsgrädde och riven pizzaost. Tagliatelle. Kvistkörsbärstomater.

Jag är inte hemma idag och hade inte lust med matlagning så det blev kaffe med två skivor grovt rågbröd med Philadelphiaost och tomat, en halv ananas och en apelsin till middag.

När jag kom hem från stallet fick jag Pasta Puttanesca och riven parmesan. Nu fick jag precis kaffet och en bit choklad serverat.

En liten chili med massa grönsaker. God veteöl till, nu en amaretto (tantslisk=jag gillar) och sen i säng.

Igår blev jag bjuden på den mest vedervärdiga smörgåstårta jag ätit, ever. Bara visuellt slog smaklökarna bakut, det såg ut som...jaa...jag vet inte...något hemskt.
Det var en smörgåstårta gjord på hönokaka, med fyllning av leverpastej blandat med gräddfil, och tonfisk. :nailbiting: Ovanpå tårtan var en blandning av gräddfil, kokt mosat ägg, färskost, dill och räkor. Dekorerat med limeskivor och dill. HUUU SÅ HEMSKT!
Och när man sitter i ett sällskap av 20 personer där alla mellan tuggorna säger "Åh vad gott det var! så...tuggar man och ser glad ut. Jag hade lite paniktankar om att gå ut och kräkas någonstans men jag kunde skölja ner med lite cider. Snälla ni, om ni någon gång funderar på att göra en smörgåstårta enligt ovanstående beskrivning - ring inte mig. :crazy:

Jag var på svältens gräns efter denna bjudning, men hittade i mina jobbgömmor ett paket ramennudlar kyckling. Delikat i jämförelse. :arghh:

Men herregud vad vidrigt :crazy: du har mina sympatier :(

Jag har aldrig förstått varför man ska göra smörgåstårta på Hönö-kaka, den är ju äcklig från början.

Här blir det varmrökt lax från Börtnan till middag (har haft kvar lite i frysen sedan förra Norrlandsresan). Till det blir det broccoli, rödlök och matlagningsyoughurt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar