Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det där är ungefär min bild av smörgåstårta, fast det brukar vara ett annat svampigt bröd. :p :o

Igår blev jag bjuden på den mest vedervärdiga smörgåstårta jag ätit, ever. Bara visuellt slog smaklökarna bakut, det såg ut som...jaa...jag vet inte...något hemskt.
Det var en smörgåstårta gjord på hönokaka, med fyllning av leverpastej blandat med gräddfil, och tonfisk. :nailbiting: Ovanpå tårtan var en blandning av gräddfil, kokt mosat ägg, färskost, dill och räkor. Dekorerat med limeskivor och dill. HUUU SÅ HEMSKT!

Fy så vidrigt! Jag gör aldrig någonsin det, men skulle någon försöka bjuda mig på en sådan skapelse så hade jag faktiskt hivat fram allergikortet. Plättlätt!

Det där är ungefär min bild av smörgåstårta, fast det brukar vara ett annat svampigt bröd. :p :o

Jag har aldrig sett något liknande ens, och då jobbar jag kommunalt, just sayin'...Men då förstår jag din aversion mot smörgåstårtor. Jag trodde detta bara var ett ufo i smörgåstårtevärlden, men tydligen finns det fler exempel då.

Fy så vidrigt! Jag gör aldrig någonsin det, men skulle någon försöka bjuda mig på en sådan skapelse så hade jag faktiskt hivat fram allergikortet. Plättlätt!

Ja, jag hade ju kunnat göra det om inte människan innan försäkrat sig om att det är just nötter och mandel jag är allergisk mot, inget annat. Jag hör till de som avskyr när folk på en sån fråga lägger till vad de inte tycker om, så jag nämnde inte att jag inte uppskattar kokt mosat ägg och blandning av tonfisk och leverpastej. Och räkor. Liksom. :nailbiting:

Nej, det var bara vidrigt. Sån mat man kan få livslånga men av.

Min med, blanda alla upptänkliga smörgåspålägg rör sedan i majonnäs bred på godtyckligt antal bitar vit bröd, stapla på varandra på med mer majönnäs och dekorera med allt du hittar i kylskåpet, klart!

Hade tydligen överskottsenergi idag, ställde mig och trillade köttbullar när jag kom hem från jobbet, makaroner till det.

Jag fick Spaghetti Puttanesca ikväll som ärligt talat hade kunnat serveras på en bättre italienare. Fantastiskt gott var det, med en underbart god parmesan över. Mmm! Lättkokt broccoli med lite citronolja och salt på till. Och så ett gott glas rött. Och fyra mörka Aladdin-praliner till kvällen.

Jag har aldrig sett något liknande ens, och då jobbar jag kommunalt, just sayin'...Men då förstår jag din aversion mot smörgåstårtor. Jag trodde detta bara var ett ufo i smörgåstårtevärlden, men tydligen finns det fler exempel då.

Jag hör till de som avskyr när folk på en sån fråga lägger till vad de inte tycker om, så jag nämnde inte att jag inte uppskattar kokt mosat ägg och blandning av tonfisk och leverpastej. Och räkor.

Åtminstone här på västkusten, får man - förutom just den sort både du och monster1 beskriver, och som jag inte tror är lokala - smörgåstårta med enbart fisk och skaldjur (som alltså inte blandats med leverpastej och vad man annars har fått över). Det tycker jag är ätligt, men inte mer. För mycket degigt bröd med majonnäs, är ju fortfarande just det, hur högkvalitativa fisken och skaldjuren än är. (Eller var, 14 timmar tidigare då tårtan tillverkades.)

I min omgivning är det, sedan min farmor för flera decennier sedan mötte sin Skapare, enbart civilingenjörer som serverar smörgåstårta. Varför just civilingenjörer firar allting med smörgåstårta, förtäljer inte historien, men jag tror att det beror på att de jobbar så mycket att de inte har hunnit snappa upp några nyare kulinariska trender.

Klassisk jobbuppmuntran är just smörgåstårta.

Kan man göra den god är frågan? Smörrebröd är ju gott, som exempel.

Jag hör till de som avskyr när folk på en sån fråga lägger till vad de inte tycker om, så jag nämnde inte att jag inte uppskattar kokt mosat ägg och blandning av tonfisk och leverpastej. Och räkor. Liksom. :nailbiting:

Det låter som kombinationen från helvetet, som i den där sketchen i Fem myror när Brasse ska baka kaka och häller i allt som är gott, karameller och korv och kola, och tänker att det här måste ju bli jättegott ihop eftersom det är gott var och en för sig.:yuck:

Gårdagens middag blev inte lyckad, ris med broccoli och ädelostfylld kyckling, tyvärr blev riset riktigt misslyckat, och kycklingen blev lite fadd, den hade behövt mer citron eller nåt.

Ikväll skulle det ha blivit ris igen, men jag var grymt osugen på vanligt ris med gårdagens katastrof i färskt smakminne. Så det blev någon sorts asiatisk crossover: kinesisk kyckling med sesamsås och purjo med ingefära, och till det thailändskt kokosris. Det blev istället oväntat gott, till och med barnen åt. Sesamsåsen är en ny favorit, man rör ihop den på tahini, risvinäger, socker, soja och rostade sesamfrön, sezchuanpeppar och chili. Det blir lite sting i den, så den piggar upp måltiden.

Det är jätteenkelt, man kokar jasminris som vanligt, bara att man byter ut en del av vattnet mot kokosmjölk. Och så rostar man lite kokosflingor i kastrullen innan, som får koka med. Kokosmjölken kokar in helt och hållet i riset, inte som när man kokar ris i vanlig mjölk. Det är ett trevligt sätt att göra ris lite roligare och mer mättande, räkna med att det går åt mindre ris än vanligt. Om man vill kan man koka med lite kryddor också, t ex galangal, citrongräs eller limeblad.

Senast ändrad:

Det ska jag testa! Tahinisåsen låter också bra. Ska prova båda nästa gång jag har kycklingrester.

Jag hoppar in och frågar er om pulled pork kan göras på någon annan bit än karré och ska man då tänka på något särskilt, typ mer/mindre av något?

Jag gillar inte karré så jag gjorde på skinkstek. De flesta gångerna har jag gjort på nötkött och då på ytterlår och fransyska.

Man behöver inte ändra på några mängder, huvudsaken är att man tycker det blir gott. Två nyckelingredienser enligt min mening är chipotle (pasta eller den hela torkade frukten) samt balsamvinäger oavsett vilket kött man använder.

Har i USA dar "Pulled" kommer fran anvander man mycket samre bitar kott. For pulled gris anvands oftast bringa ... eller annan lamplig tradigare bit.

Det låter som kombinationen från helvetet, som i den där sketchen i Fem myror när Brasse ska baka kaka och häller i allt som är gott, karameller och korv och kola, och tänker att det här måste ju bli jättegott ihop eftersom det är gott var och en för sig.:yuck:

Precis så var den.
Jag har ätit många smörgåstårtor i min dar, men detta var som om någon gjort tårtan efter just den principen, som jag i motsats till petruska och monster till exempel, inte tycker är signifikativt för smörgåstårtor.

En smörgåstårta ska ha ett tema, och vara rustik. Inget kladd eller rinn eller trafikolyckor till ingredienser.

Det ska jag testa! Tahinisåsen låter också bra. Ska prova båda nästa gång jag har kycklingrester.

Ja, det var ett utmärkt sätt att jazza upp kycklingrester! Skulle nog funka till lite neutrala grönsaker också, iofs, som broccoli.

Googla på bangbang chicken för recept.

Klassisk jobbuppmuntran är just smörgåstårta.

Kan man göra den god är frågan? Smörrebröd är ju gott, som exempel.

Ja, och jag tycker att landgång kan vara riktigt gott - synd att jag bara har fått det i tråkiga sammanhang som begravningar. Det är just sammanläggningen av alltihop som jag inte gillar med smörgåstårta... men - när jag jobbade i delikatessdisk på Coop Forum för hundra år sedan gjordes det smörgåstårtor med lax och räkor på plats, som vi fick ibland om någon inte hämtat sin beställning eller liknande - och de var sanslöst goda. Förmodligen just för att de var så fräscha och nya och det smetiga inte hade infekterat brödet med svampighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar