Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Skriver under på det.

Jag har inte varit ett dugg imponerad av Amirs matlagning under programmens gång.
Upplever att tidigare vinnare hållit en högre nivå från start.

Man hör ju ibland att de som köper de trendiga och svindyra köken med inbyggd ankpress är folk som inte lagar mat. De lär även köpa alla de snajdiga kokböckerna.

På nåt vis kommer man att tänka på det när man läser om dina tv-vanor, hörru! :)

Jag vet ... Det lustiga är att på vägen har jag samlat på mig en hel del teoretisk kunskap om matlagning. Kan dock dessvärre inte omsätta den i praktiken, det jag lagar smakar skit, även efter recept.

Att kunna laga mat i teorin är ungefär lika användbart som att kunna rida i teorin :banghead:

En baksäteschauffördeluxe

Här blir det vin och nåt mer. Kanske nötter? Är trött efter en intensiv dag som avslutades med en avlusning av dottern.
Otäckt värre, trots att vi bara hittade tre stycken. Avlusade mig själv i rena farten.

Att kunna laga mat i teorin är ungefär lika användbart som att kunna rida i teorin :banghead:

Du kan ju tex bli tv-kockdomare eller lärare i matlagning? :)

Jag har ätit sparrispaj, lufttorkad skinka, rucola, marinerad paprika och för säsongen goda småtomater. Vitt vin till. Det var det vita vinet jag var ute efter, resten var mest överlevnad och en ursäkt, men riktigt gott!

Jag åt wallenbergare med kokt potatis, gräddsås, lingon och ärtor. Rött vin till.

Dagens intag:
En skål vaniljyoghurt med en näve chokopops
3 st Magnum Marc de Champagne
4 kokta wienerkorvar med bröd

Jag mår skitbra.

Här hemma blev det japanskt igår. Misosoppa med tofu, enoki, ostronskivling och vårlök. Samt torsk (msc-märkt) i misosmör, edemamebönor, ris och en liten råkost sallad till det på rättika och morot.

Efterrätt på det blev (aningen) misslyckade purin med citronkaramellsås. Purin är en japansk version av Crème Caramel och de bakades nog aningen för varmt, maken tyckte att det smakade äggröra medan jag tyckte att de var helt okej och åt upp hans portion också. Sake i glaset.

:crazy: Jag hoppas din matdag blir bättre idag!

Lite bättre! :)
Jag startade dagen med att steka upp några pannkakor som åts med lönnsirap.
Snabblunch: En klunk öl (usch) och en subway-macka med massa gruffs i, jag tror det var rostbiff, soltorkade tomater och fetaost och massa annat.
En champagne-magnum hann jag visst med där också. :o
Middag ikväll ska om det blir som jag vill; parmesangratinerad blomkål, balsamicolax i ugn, och en kub-pytt på morötter, kålrot, potatis, sötpotatis och rödlök och en sallad på crisp och rädisor.
Så det tar sig, något bättre step by step.

Det lät bättre!

Själv luktar jag som en skorsten, man blir lite rökig av att röka räkor :D det luktade så gott att en kompis som var ute och promenerade tittade in och fick provsmaka. Nu ska jag duscha och sedan snabbt röka mina egna middags-räkor. Sedan blir det mys i soffan!

Grannarna och min bästa kompis som var här tyckte det var en väldigt bra idé med rökta räkor så jag kommer nog att bli kvarterets rökare (fast hellre det än stekare... :cautious: :p).

Jag har gjort en smaskig långkokt köttgryta i ösregnet på otroligt fint ekologiskt nötkött med morot, champinjoner, rödvin, dijonsenap, lite kapris och torkade örtkryddor. Och fond och vatten, då. Kokt potatis till. Mycket tillfredsställande efter en dag med promenering och loppisfyndande. Jag köpte bara 25 pocketböcker.

Och vad tyckte vi nu om Mästerkocksfinalen?

Alltså kommentaren "du har skalat räkorna JÄTTEFINT och noggrant" kunde ha varit ganska rolig, om den sagts med ironisk touch. Men det lät inte så och en sådan sak är väl inget som borde behöva kommenteras i finalen, eller överhuvudtaget i tävlingen. Jag förutsätter att de som ställer upp kan skala räkor, och att det är den eller de som eventuellt INTE skalat jättefint eller noggrant som skulle få höra det. Nåja.

Idag har det Lillgrådiska köket serverat inte så jättelyckade ajvarbiffar med penne och mozzarella (läste receptet slarvigt och geggade in för mycket saker i biffarna som skulle ha stekt bredvid, men det smakade okej fastän de föll sönder litegrann)

I afton fortsätter tillredningen av en massa lunchlådor eftersom jag fått hem en ny låda fylld med prima ekologiskt nötkött. Lasagne står på tur följt av honungs- och pepparglaserad fransyska. Och sedan tänkte jag - inspirerad av Markiz - försöka mig på en marockansk gryta på resten av fransyskabiten, med citron, squash, harissa och saffran. Hoppas den blir god, för det låter gott i teorin. :-)

Hemgjord pizza, en bit med tomat, champinjoner och pizzaost, och en med tomat, mozzarella och basilika. Isbergssallat och kvistkörsbärstomater.

kl

Jag har varit ute och ätit idag, på Grill Grotesque här i stan. Åt riktigt god förrätt, en variant på råbiff hade det kunnat kallas. Varmrätten blev långkokt gårdsgris som också smakade mycket bra. Tycker om att de erbjuder en doggy-bag då jag aldrig äter upp varmrätten (och kan äta resterna till lunch imorgon). Även mycket trevligt personal och överlag ett trevligt ställe. Är nu hemma och dricker te med smak av äpple, kanel och russin!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar