Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Spaghettini med köttfärssås. Inga grönsaker!

Nåt liknande här, det enda gröna var lök och ajvar... Gick loss på lövbiff som sambon hade köpt, ugnsbakad lök en masse och ajvar.

Våfflor med jordgubbssylt till frukost, lunch på subway, middag skulle bli penne med köttfärssås men jag har fått såna jag vet inte...aversioner mot pasta, det är bara tom bukfylla ju?...så till köttfärsen kokade jag upp lite råris till bara mig, och till detta hade vi stekt grönkål, med salt och vitlök, samt surdegsbröd som skovel.

Åh, jag älskar pasta! Måste faktiskt ransonera det om jag inte vill växa ur kläderna.

Idag blev det indisk, vegetarisk lunch på stan och nu på kvällen smörgåsar. Får duga en trött tisdag. Vi har verkligen tappat stinget med vardagsmaten sedan sonen flyttade ut.

köttbullar, gräddsås, kokt potatis, en folköl i solen på verandan till middag idag.

våfflor till kvällsfikat då personen jag delar allt med kom hem.

Ja svenskarna är ett synnerligen pastaälskande folk. Men jag tycker dels att det är smaklöst (undantag färsk pasta), dels att jag blir hungrig en kvart efter att ha ätit pasta. Det är billig mat, det borde passa mig men nä.

Synd. Fast jag tycker att det håller mig mätt betydligt längre tid än vad potatis gör.

Om du googlar lite på satietyindex, eller mättnadsindex om du hellre vill, så kommer du till sidor med tabeller som talar om vilka livsmedel som mättar bäst och enligt de jag tittat på så har potatisen mer än dubbla värden mot vad pasta har. Nu är mättnadsgrad inte exakt vetenskap, det är skattade värden i dock vetenskaplig undersökning men, potatis hamnar alltid i topp. Läser man studien jag länkat till har de kanske uppmätt insulinpåslag och sånt också, jag har inte läst noggrannare än att potatisen hamnade i topp på index.

Sen vad som håller en mätt längst, måste bero på individuella skillnader. På mig funkar inte pasta alls.

Senast ändrad:

Det goa med pasta är väl vad man kan göra med den ... En carbonara kan vara underbar, liksom en färsk fylld pasta med pesto på toppen.

Men mätt? Nja. Jag blir sådär bukfyllemätt direkt på maten, sedan snabbt hungrig igen. Så pasta finns inte i mitt skafferi längre, däremot äter jag det ibland på lokal.

Ja eller hur, det är tillbehören som är grejjen. Precis som jag anser smakmässigt med kött. :)
Jag köper hem pasta och har det alltid hemma för jag har familjemedlemmar som är pastaälskare. Men jag äter det sällan själv. Färsk pasta är godare, känns matigare men det är kanske ren inbillning. Ett par kollegor har startat en (färsk)pastarestaurang, jag borde äta pasta oftare. :)

*kl*

Gjorde igår i brist på råvaror och inspiration, en enkel kinawok med morot, palsternacka, lök, vitlök, champinjoner, spetskål, minimajs, kyckling och äggnudlar.
Blev bättre än jag hade förväntat mig.

Idag får det bli rester från ovanstående måltid.

Sen vad som håller en mätt längst, måste bero på individuella skillnader. På mig funkar inte pasta alls.

Ja, jag tror att det delvis (eller faktiskt till stor del) är psykologiskt, sådant som har med hunger och mättnad att göra på det hela taget. Jag känner mig mätt längre tid efter riktigt god mat än efter mer medioker, tex. Det kan ju också vara en del av förklaringen, eftersom jag nästan inte gillar potatis, så att det skapar längtan efter något godare.

Fast även min man som är diabetiker (typ 1), tycker att pasta fungerar bättre än potatis, vad tabellerna än säger. Och då pratar vi ju om blodsocker som man mäter, inte om hur mätt man känner sig.

En fullt möjlig teori för min del, är att potatis mättar sämre för att jag äter för lite för att jag inte är så förtjust. :p

Åh jag skulle kunna leva enkom på färsk pasta :d

Och jag är fast i kycklingben-och-broccoli-och-avokado-salladsträsket och håller på att tillreda en sådan måltid... men det är gott och mättande och nyttigt tänker jag, så!

Och ikväll är det Mästerkocksfinal!

Middag; snabbt ihopfräst pytt på kokt färskpotatis, ett paket bacon och en gul lök, blandsallad, gurka tomat kapris + balsamico&olja, rödbetor & mjölk i glaset.

IMAG0739_zps244ea24d.jpg

Oh ja, jag hoppas att Ala vinner!

Jag har en lasagne med spenat och chèvre i ugnen, mycket vitlök och örtkryddor i.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar