Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag säger bara att cupcakes och muffins inte är samma sak. Men, en smaksak.
Cupcakes är lika mycket hittepå-ord som muffins är, men det är inte hittepå-ord för samma sak.

Bagerierna i min närhet gör ingen märkbar skillnad mellan bakverken, dock. Det är som två överlappande mängder. De mest svulstiga heter alltid cupcakes, de mer avskalde heter alltid muffins, och så är det en massa i mitten där det verkar vara slumpen som styr vad de heter. Eller efterfrågan, vill kunderna ha muffins så kallas de muffins och vice versa.

Branchsänken finns alltid, men jag tror inte det du beskriver är vanligt, snarare att du kanske tror att det är så för att du kanske inte har koll på innehållsförteckning i de skilda varorna. Det är dessutom inte så vanligt att bagerier med utbildade konditorer överhuvudtaget har muffins i sitt sortiment. Men som sagt, branchsänken finns det ju alltid.

Det låter så stört att jag nu undrar lite om mitt minne förvanskar det. Får undersöka saken närmre genom observationer ikväll när vi ska ut och käka burgare.
Burgaren (med bl a rödlök och mango chutney) var mycket god. Beställde pomme till och servitrisen tar min beställning med ett "pommes?". Superbetonar s:et. :meh:

Sällskapet var helt eniga om att det heter pommes även i singular. Diskussionen övergick snabbt till huruvida det heter en eller ett pommes. :banghead:

Jag såg en på Condeco häromdagen som såg löjligt god ut,

Antecknar! :bow:

En cupcake är inte gjord på banalt muffinrecept, det är mer ägg, ofta med fyllning som hackad choklad, bär eller krydda som kanel eller kardemumma, farin eller sirap i smeten.

Nej, nu har du fel. Cupcake definieras som en skapelse som helst går i rosa eller andra pastellfärger, gärna med pärlemoströssel, den beskrivs i amerikanska termer som topping och frosting och den sprids med hjälp instagrammade bilder på bloggar med ljusrosa bakgrund, kursiva typsnitt och särskrivningar. DET är cupcakes. :)

Sällskapet var helt eniga om att det heter pommes även i singular. Diskussionen övergick snabbt till huruvida det heter en eller ett pommes. :banghead:

:rofl:

Och där satt du med den här tråden i tankarna :D

Kände väl ungefär "ja ja, gagga ni på om ert felaktiga uttal, jag vet att det finns vettiga människor därute på internet" :D

Ja, ibland känner man så, och ibland motsatsen: gud så skönt ha vettigt folk IRL när de på internet är galna :D

Burgaren (med bl a rödlök och mango chutney) var mycket god. Beställde pomme till och servitrisen tar min beställning med ett "pommes?". Superbetonar s:et. :meh:

Kände väl ungefär "ja ja, gagga ni på om ert felaktiga uttal, jag vet att det finns vettiga människor därute på internet" :D

:love: :love: :love: Detta är en KAMP Trani, men vi står starka och eniga i den! Vi ger oss aldrig!

Nej, nu har du fel. Cupcake definieras som en skapelse som helst går i rosa eller andra pastellfärger, gärna med pärlemoströssel, den beskrivs i amerikanska termer som topping och frosting och den sprids med hjälp instagrammade bilder på bloggar med ljusrosa bakgrund, kursiva typsnitt och särskrivningar. DET är cupcakes. :)

Det är just de där som är muffins med fluffy frosting, frosting eller glasyr. :D

::D

EXAKT min uppfattning!

Bakverk som klassmarkör, bannemej. OCH könsrollsmarkör!

Jag blev tvungen att bildgoogla cupcakes och hamnade mycket riktigt i en ljusrosa neuros.

Men där fanns en som till och med du skulle baka ;)

rainbow-cupcakes.jpg

Så googlade jag blogg cupcakes också för att kolla om jag fick de förväntade träffarna. Senaste posten på en av bloggarna började: Så blev det dags för min lilla prinsessa att fylla hela sex år och fira detta med ett prinseskalas tillsammans med sina vänner. No shit :laugh:

Mycket fin! Men ser den god ut?:p

Jag har inte uppfattat den här skillnaden mellan muffins och cupcakes. Först hette de muffins, sen blev de större och större och sen fick de klegg på sig och sen bytte de namn, ungefär. På bilder ser de ju ofta inte ens ut som nåt man äter, uppenbarligen. :D

Jag blev tvungen att bildgoogla cupcakes och hamnade mycket riktigt i en ljusrosa neuros.

Jag har ingen aning om hur man definierar cupcakes som klassmarkör eller (kära nån!) könsrollsmarkör, men den där bilden på den skapelsen ur din rosa neuros skulle jag absolut definiera som en Pride-muffin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 069
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar