Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Macroner har jag inte ens smakat. De känns bara så amerikaniserade, bjärta och onödiga. *stofilvarning*

Inte jag heller. De är rätt söta att se på, men jag har inte lockats att prova.

Jag säger för övrigt som mandalaki och Petruska vad gäller pommes frites - allt annat är en styggelse. Men jag säger aldrig strips om det inte just gäller vilken sort som önskas i butiken.

Jag säger nog bannemig en muffins.

Jag trodde att macroner skulle vara goda för det är väl en del mandel i smeten. Men de smakar ingenting.

Kallar man dem macroner i USA? Med vilket uttal då, tror vi?

Macaroons, har jag för mig. Vi har väl gjort om det lite för att inte krocka med makaronerna.

Alltså det SYNS att de inget smakar! Bara färg och något syntetiskt klisteraktigt, alltihop :(

Senast ändrad:

Ja, men när kakor heter nåt som ändå låter lite franskt, vill man ju ge dem en chans. 1. Men det var bortkastat.

Låter som om jag kan låta bli att smaka dem även i fortsättningen.

Något jag däremot snart måste ha är citronmarängpaj. De gjorde det i amerikanska masterchef igår och varje gång jag ser det dör jag lite. Men jag behöver komma på ett kafé som har en riktig god, bara.

Macroner har jag inte ens smakat. De känns bara så amerikaniserade, bjärta och onödiga. *stofilvarning*

Du har inte missat något :meh: Jag köpte på NK ("de borde ju vara bra på dem") och det var en total besvikelse, de smakade ingenting.

Snart dags att tända grillen :d

Om jag tänker mig en perfekt makron så hamnar jag i tanken väldigt nära den hederliga chokladbiskvin. Så jag köper chokladbiskvin i stället.

Men jag har fått goda makroner i Frankrike.

Jag har ätit macroner i paris 2007 de var helt ljuvliga, men jag har inte ätit några i sverige som jag tyckt var något att hänga i granen. De jag åt där var liksom frasiga på utsidan och krämiga i mitten så de nästans smälte ihop med fyllningen. I sverige har jag bara fått torra trista macroner och jag är för lat för att orka baka några själv.

Min uppfattning är att det är ett synnerligen franskt bakverk.

Jag har faktiskt varit duktig och lagat och ätit mat i stort sett hela veckan, yey för mig. Idag blev det ganska enkelt pasta penne med gröna ärtor och sojabönor, några skivade rädisor och riven parmesan.

Till efterrätt blir det hägendaz vanillafudgebrownie.

Lättlagat på landet idag. Brysselkål stekt med lök och hasselnötter plus en lammkorv till lunch. Pasta Carbonara till middag. Vatten till pga bakfull sen igår. Nu kaffe och marsipanbröd.

Crispig tacokryddad kycklinginnerfilé och en massa grönsaker i tortillabröd. Toppat med ranchdressing. Så givet cola till. Sen blir det nog jordgubbar.

Men det är bättre än cupcakes. Jag har en stark aversion mot cupcakes. Muffins med glasyr eller frosting är gott dock.

Det skriver jag under på! Cupcake, vad är det för hittepåord. Muffins med glasyr duger väl utmärkt? Jag är förmodligen både gammalmodig och obstinat.

Till lunch åt jag en näve rökta räkor och "bakat ägg" vilket innebar en stor skiva rostat gott bröd och uppepå ett pocherat ägg, skinka och babyspenat. Sambon bjöd också generöst av sin charktallrik. Till detta två (!) glas bubbel i såna där champagnekupor som är så fina. Nu ikväll åt jag resterna av pumpasoppan och två knäckemackor med räkost. Vatten till. Pain au chocolat och kaffe till fika. Nu glass med lakritssås.

Jag tror jag ska börja skriva ut alla mina kvällssynder i tråden. Det kanske verkar avskräckande på mig själv.

*Kl*

Lagade en flygande Jakob igår, så det blir samma till middag idag. Skulle käka en omgång på jobbet till lunch men jag föll för frestenlsen och slängde ihop en sjukt god sallad med pulled pork istället.

Låter som om jag kan låta bli att smaka dem även i fortsättningen.

Något jag däremot snart måste ha är citronmarängpaj. De gjorde det i amerikanska masterchef igår och varje gång jag ser det dör jag lite. Men jag behöver komma på ett kafé som har en riktig god, bara.

Jag såg en på Condeco häromdagen som såg löjligt god ut, men jag har inte smakat själv... ännu ;)

kl

Ikväll åt jag kycklingben i ugnen som jag marinerade när jag kom hem i förmiddags - enkelt, bara olivolja, salt, peppar, cayenne och lite lökpulver - med kokt broccoli och en sallad på fuskpåse-löv och avokado.

Nu är jag vrålhungrig och äter nog en burk makrill i tomatsås med resterande sallad till kvällsmat. Det blev tidig middag pga hade ställt om klockorna i köket för tidigt. Host.

Det heter fortfarande POMME i min värld! Och Trani är min enda vän här i tråden i det avseendet ser jag! :) Men.

Om muffins, så säger jag en muffin, flera muffins.

Om cupcakes vs muffins, så säger jag att det är inte samma sak. Alls. Om man blir bjuden på en muffin med fluffy frosting, frosting eller glasyr så är det en muffin med fluffy frosting, frosting eller glasyr. En cupcake är inte gjord på banalt muffinrecept, det är mer ägg, ofta med fyllning som hackad choklad, bär eller krydda som kanel eller kardemumma, farin eller sirap i smeten. Cupcakes äts kalla, muffins ska vara ljumma, muffins kallas på engelska teabread och är ett sött matbröd. Utan fluffy frosting, frosting eller glasyr. En muffin med fluffy frosting, frosting eller glasyr är ett okunnigt hittepå-bakverk.
/ honung, äger 1/5 av ett bageri. :)

Senast ändrad:

Mat idag, pp på/i libabröd, sallad, majs, rödlök, tomater, gurka och hickorysås. Te till maten.

Fast den här cupcaketrenden som har varit - min bild av den är överdimensionerade, översötade bekverk med just barbierosa saker på. Muffins, däremot, kan vara gott. Fast lider även de av att vara för stora numera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 069
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar