Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lunch: en massa stekt broccoli och en halv halloumi.
Middag: soppa på butternut squash som jag smaksatte med morot, äpple, lök, ingefära och cayennepeppar. Den blev mycket god! Smörgås med makrill i tomatsås till.

Jag äter bra mat men har i övrigt så dålig karaktär. Nästan varje dag äter jag något onyttigt typ glass, kakor eller godis. Jag är smal men ändå, det är ju inte bra. Vill verkligen komma ifrån det men det är svårt.

*kl*

Dagens middag är inte äten ännu, har ingen aning om vad det blir.. Har försökt ta itu med mitt nyttigare liv, så det blev sallad till lunch.

Igår blev det lyxfika hos mamsen som fyllde år. Ost, kex och marmelad.. Och våfflor före det. :d inte fel alls, borde defintivt äta kex och ost oftare! Hur det nu ska gå ihop med det nyttigare livet :D

Parmesangratinerad blomkål, ugnsrostad broccoli som penslats med tamarinsoja och balsamvinäger och strötts med salta pumpafrön, grillmumin och en bistrosallad som var träig och trist. Jag vispade ihop en cremefraiche med rostad vitlök och en slatt grädde till sås. Mjölk i glaset.

Idag ska jag o dottern göra Cakepops, åh vad kul det ska bli :D

Tänkte göra några av chokladkaka med chokladfrosting och några med vanlig sockerkaka och sen bärfrosting. Hade först tänkt med hallon men fick syn på en burk skogsbärsfudge och funderar på om man kan smälta ner det och göra en frosting med det?

Någon som brukar göra Cakepops?

Så var det förståss, jag har i princip aldrig grönsaker vid sidan av pasta (grönsaker är i pastan), så jag tänkte inte på att det förstås var carbonara med grönsaker till.

Det brukar inte jag heller ha, däri låg den ovanliga emfasen ;)

Herregud, vad jag åt igår. Först åt jag och bumpo gott på Jensens till sen lunch, och sedan åt jag tapas med en annan kompis på kvällen. Vitlöksgratinerade musslor, laxrullar, lite blandade charkuterier och förstås bröd och aïoli. Cava genom hela måltiden, inklusive desserten på vaniljglass och apelsinchokladsås.

Jag äter väldigt sällan ute (förutom någon cafélunch), men när jag gör det så gör jag det uppenbarligen med besked ;)

Det var väldigt gott på Jensens. Såsen var ju sjukt god. Men min mat resten av dagen sen var... Kanske inte så mycket att jubla över. En halv burk med hallonkesella och färska jordgubbar.

Lunch: en massa stekt broccoli och en halv halloumi.
Middag: soppa på butternut squash som jag smaksatte med morot, äpple, lök, ingefära och cayennepeppar. Den blev mycket god! Smörgås med makrill i tomatsås till.

Jag äter bra mat men har i övrigt så dålig karaktär. Nästan varje dag äter jag något onyttigt typ glass, kakor eller godis. Jag är smal men ändå, det är ju inte bra. Vill verkligen komma ifrån det men det är svårt.

Jag funderar lite ... Din mat låter jättegod! Men om jag åt så lite protein som en halv halloumi och makrill på en smörgås så skulle jag också fylla på med kakor och godis, jag skulle inte vara tillräckligt mätt för att inte bli sugen.

Jag funderar lite ... Din mat låter jättegod! Men om jag åt så lite protein som en halv halloumi och makrill på en smörgås så skulle jag också fylla på med kakor och godis, jag skulle inte vara tillräckligt mätt för att inte bli sugen.

Just igår blev det kanske lite lite på lunchen men det var ändå 100 gram ost. Och så soppa med rätt mycket grädde i och mer än en halv burk makrill på två mackor på kvällen. Det är väl en normal kvällsmat? Kan inte säga att mina onyttiga vanor handlar så mycket om vad jag äter i övrigt utan det är nog bara en dålig vana.

Fast om du äter rätt mycket sötsaker och ändå är smal, så tyder det väl nästan på att du äter lite för lite mat?

Jag reagerar inte på brist på protein i din dagsmeny (det ska å andra sidan mycket till innan jag gör det), utan jag tänker att portionerna kanske är onödigt små, helt enkelt?

Dålig vana - enbart, så att säga - skulle jag vara mer benägen att kalla det om du åt som du beskriver att du äter och gick upp i vikt (mer än du borde).

Fast om du äter rätt mycket sötsaker och ändå är smal, så tyder det väl nästan på att du äter lite för lite mat?

Jag reagerar inte på brist på protein i din dagsmeny (det ska å andra sidan mycket till innan jag gör det), utan jag tänker att portionerna kanske är onödigt små, helt enkelt?

jag tycker att jag är rätt stor i maten. Jag tar i princip alltid om och när man äter i större sällskap så tycker jag nästan alltid att jag äter mest. Men det blir ju svårt att argumentera om när vi sitter här bakom varsin skärm utan "bildbevis". Och jag är som sagt normalviktig (183 cm och 68 kg).

Dålig vana - enbart, så att säga - skulle jag vara mer benägen att kalla det om du åt som du beskriver att du äter och gick upp i vikt (mer än du borde).

Jag gillar hur du tänker! :D

........,,,,,,,

Jag ser verkligen fram emot imorgon när mina föräldrar ska passa barnen och sambon och jag ska äta lunch på Urban Deli. Jag har redan bestämt att jag ska dricka vin till.

En mycket grov överslagsräkning får jag till dryga 400 kcal per måltid där. Det skulle jag kalla bantarmått. För att bli mätt (och dämpa sug) på det behöver jag öka andelen protein och lägga in ett par proteinrika mellanmål.

Men jag säger som Petruska - om du inte går upp i vikt och i övrigt mår 'normalbra' så tycker jag inte att dina vanor är alarmerande.

Helg ska bli skönt! Ikväll blir det hummerrisotto & pilgrimsmusslor, snabbt och enkelt.

Efter en suverän lunch på indisk restaurang räcker det med småplock( en färdig bricka som heter Fredagslyx) och Gnarly Head Petite Sirah :d.

Igår blev det hemkörda hamburgare med allsköns grönsaker und so weiter. Övriga middagssällskapet åt ugns-pommes frites, jag har snöat in på senapsdressad lättkokt broccoli så jag fixade det istället (och kände mig naturligtvis mycket präktig).

Övriga middagssällskapet åt ugns-pommes frites,

Apropå, säger ni "pommes frites" med svensk betoning eller säger ni "pommfritt" eller säger ni så som jag gör helt enkelt bara "pomme"? På förekommen anledning har vi fått till oss att vi i vår familj är supermysko eftersom vi säger 'pomme' bara. Diskussions-sällskapet hävdade att man ska säga pommes frites, allt annat är felfelfel.

Jag äter inte nämnda matvara men särbon säger "pomme" eller "strips".

Här blev det äggröra med bräckt skinka till frukost, toppad med gräslök och ekologiska tomater.

Eftersom det är så vansinnigt fint väder blev jag grillsugen så middagen blir grillad hängmörad biff, tzatziki och de grönsaker jag känner för att slänga på grillen :d

Hm. Om jag säger det säger jag nog pommfritt. Eller strips. Många här runt omkring säger pommes.

Det händer också att jag säger pommfrittisar, men det är lite mer internt och inte bland folk ;)

Jag äter inte nämnda matvara men särbon säger "pomme" eller "strips".

Strips är för mig den tunna varianten, den utan räfflor. Men jag säger pomme om dem också. När jag bett någon handla pomme i affären specificerar jag sorten genom att säga strips. Trevligt att 'pomme' sägs av fler än mig! :D

Hm. Om jag säger det säger jag nog pommfritt. Eller strips. Många här runt omkring säger pommes.

Det händer också att jag säger pommfrittisar, men det är lite mer internt och inte bland folk ;)

Pommes, med s i ändelsen alltså? Vad säger man om EN sån, heter det pommes fortfarande då?

Jag har lite svårt för det där med -isar som ändelse. Som kollisar liksom. :)

Pommes frites! Pomm fritt. Allt annat är indraget internet i tre månader och en straffavgift till mandalakis öronskadefond. Pomme och pom-mes är samma ordklass som bea och gucka.

De tunna är strips.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar