Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

KL

I kvall blev det alggryta som blev himmelskt god. Jag packar i morgon for att aka hem ... I morgon innan affarerna stanger ... det maste finnas plats for flera flaskor viltfond till.:d
Det finns inte sa mycket kryddor har, men lite salt, peppar, oliv olja, vitlok, lok och en rejal skvatt balsamvinager och grytan blev supergod. Alg, sotpotatis, lok, rod paprika och ett halvt apple :d smask, smask ...

Har jag missat något, är du i sverige nu?

Dagen innan lön, bestod middagen här av lök och bacon som fräst ihop kryddat med nymald svartpeppar och dragon, sedan ihoprört med en bytta lättcremefraiche (utgångsdatum idag, kostade 2:-) i stekpannan, och detta serverat till platt spagettipasta som jag aldrig kommer ihåg vad det heter, och sparrisbitar och sen hittade jag en burk svarta oliver i skafferiet. Udda smakkombos men det dög som överlevnadsmat tills lönen slirar in på kontot i morrn.

Jag har tillbringat ett par veckor i Sverige nu och vi aker tillbaka till US pa Onsdag. Nu har jag planerat att komma tillbaka over sommaren med hundarna. Jag ser fram emot hund traning och tavling har under den fina arstiden. :)

Det blev som förutspått de sista bitarna av ankbröstet och en stor hög vaxbönor och haricot verts till lunch.

Enkel linssoppa till middag nu på kvällen. Helt ok efter de senaste dagarnas frosseri, och så laddar vi inför våffeldagen imorgon.

Ahaa! Det har gått mig förbi, reagerade på svensk kryddning och semlor som först! :)

Jag funderar pa om jag inte behover ata semlor till Lunch i morgon igen.:d Det drojer nog innan jag ar tillbaka under 'semel tid' igen.

Köp semmelbullar avresedagen och frys in när du kommer hem, så gör du semlor när du vill sen!

Tac for tipset! Jag hoppas att jag har plats i bagaget i morgon (vi slapar ocksa med ett par hund grindar till bilen harifran ... sadant finns inte att kopa hos oss) Jag kollar pa Ica Kvantum i morgon.

Jag laddar inför årets första (bortsett nyår) vistelse på landet.
Ska bli så vansinnigt skönt! Gör ett långkok i ugnen på högrev, rödvin, enbär, vitlök, trattkantareller, rosmarin och lök. Lite andra grytor skall också produceras under kvällen, så skönt att ta med en del när man gör en långhelg.
Ikväll blir det våfflor, först med c-f, rom, hackad rödlök och gräslök, sedan nån med hjortron och vispgrädde.
Kommer storkna halvvägs, men det får det vara värt.
Längtar efter skog, kratta skräp och måla utedasset klart.

Aha! Du tar med mat, alltså? Jag sparkar liv i mitt sommarhus tilm helgen och är i bryderi över maten.

Trots the excellent radet att ta med "semmel bullar" for att kunna gora riktigt goda semlor nar jag kommer hem sa blev det inga bullar. Jag slapar istallet med mig dubbel grindar till bilen for mina hundar.:p Jag far inte med en pryl till utan att betala overvikt, sa bullarna blir kvar.:meh:

I kvall blev det en gryta med vildsvins file, kantareller och en hel massa andra godsaker som fick puttra medan vi packade. I morgon bitti ar det dags for "The red eye" plan till London for att aka hem. Jag kommer att sakna bade alg och ren kott.

Yes! Tänker ofta tanken men kommer sällan till skott.
Nu har jag gjort en gryta, stekt lite grönsaksbiffar, lammfärsbiffar mm. Mat som blir god av att vila lite.
Sen behöver jag bara värma och fixa tillbehören, känns skönt faktiskt.
Lunchen kommer jag laga, men att ha middagen klar blir ett lyft!

Men vilken är fördelen med att laga maten i förväg? Den jag kan komma på, och som är mitt bekymmer, är att skåpen står rätt tomma under vintern och jag vill inte behöva handla alltför mycket just nu. Så jag funderar på god mat med få ingredienser.

Idag blev det våfflor till middag. Med tre sorters sylt och vispad grädde.

Imorgon får det bli något lite mer grönsaksbetonat.

Alltså dafgårds grönsaksbiffar men också morotsbiffarna är ju riktigt goda ju! Såna grönsaksbiffar, hemgjort potatismos med muskot och rosmarin, och ett par tomater, och en näve spenat, en skiva wasas sesam och havssalt med en skiva prästost på, och ett stort glas kall mjölk, det var dagens middag. Så gott!:d

Att vi får lättare att ta med rätt mängd mat. Samt att bi har ett väldigt primitivt kök. Sommartid lagar jag all mat ute så länge vädret tillåter. Vi har inget rinnande vatten, och lite klent med köksredskap.
Annars inga fördelar, det blir bara lite lättare logistik när vädret inte tillåter utomhusmatlagning i samma utsträckning.

Middag borta, god stek med rosmarin och vitlök samt ingefära.
Jag fixade såsen, och sallad till.
Imorgon mot skogen, tagit långhelg:D

Då förstår jag. Jag har ett någorlunda normalt kök på landet, vatten, kyl och elspis, i alla fall. Tycker det är rätt mysigt att laga mat där, men just början av säsongen tar det emot lite eftersom skafferierna är så tomma.

Här blev det något slags kinesiskinspirerat jox. Stekta grönsaker, stekt tofu och nudlar. Allt med stora mängder ingefära, svart bönpasta och andra kryddor, så nu känner jag mig härligt upprensad i näsan. :D

Jag köpte ett par skitbilliga (3:-/styck, datumet går ut i morrn) påsar 'rätt enkelt' med färdigskurna grönsaker, två olika påsar, den ena med paprika, zucchini, purjolök och rödkål, den andra med morot, vitkål, broccoli och purjo. Jag hällde ut dessa på en långpanna, klyftade ett par röda asterix, duschade med rapsolja, och flingsaltade, satte in i ugnen i ca 25 minuter. Detta åts med rester på pp som jag hade tagit fram från frysen som jag värmde i ugnen också, och hade en gräddfil till. Knäcke med sesam och havssalt slank ned idag också.
Mjölk till, jag kommer inte bli benskör när jag blir gammal. Jag dricker nog minst en liter mjölk om dagen. :o

Vårrullar görs mitt i natten. Rostbiff och en massa grönsaker i rispapper. Till en dip med chili, sesamfrö och vårlök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar