Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Min mat idag, ris och en köttfärssås utan köttfärs men istället på rester av pulled pork. Jag byter bara ut färsen mot pp. I övrigt, två tunnor mutti finkross, två gula hackade lökar, ett par färska rivna tomater, två-tre rivna morötter, riven selleri, grovhackade svarta oliver, en halv burk garant-majs, chilisås, chipotlepasta, och lite liquid smoke så såsen makar lite skogsbrand, salt och peppar och hackad färsk oregano.

Det är min hela tiden. Boy vad den ljuger.

Nah, du ljuger också din migränist! Själv skyller jag magkatarren på vansinnig otrivsel på jobbet, det har inget med att göra att jag tex drack en liter stark äppeljuice till frukost i morse, sov fem timmar efter arbetsnatten, sen bakade en kladdkaka som jag åt två bitar av till andrafrukosten som bestod av en proteinyoghurt, och nu är det snart dags för maten som är starkt kryddad. Den maten kommer jag för övrigt äta även i natt, mitt i natten när alla andra ligger och sover, då äter jag min lunch.

Det finns nog ingen mat jag inte har uteslutit för att kolla om migränen blir bättre ... Jo förresten, jag har aldrig helt uteslutit kolhydrater, jag har alltid ätit långsamma sådana då jag uteslutit snabba. Jag vill ju inte dra på mig andra hälsorisker för att lindra migränen.

Jag tror ju att det bara är det som rubbar balansen man ska utesluta, varken mer eller mindre. Det är det vår hälsa handlar om, balans. Och det är jäääävligt vingligt att vara människa i en sån värld. Welcome to the dark side, we have cookies liksom.

På temat ;), dagens middag var 90 g fazer blå med lakritsdrage samt earlgrey te med mjölk och honung.

Förresten - jag ska just äta en halv grape. Och då slog det mig att du nämnde för ett tag sen att det finns anledning att se upp med grape. Vad vet du?

Jag vet att jag läst om nån studie som handlade om grape och bröstcancer, annars vet jag inte. Fast jag skulle lätt kunna äta 1-2 om dagen :crazy:

Jag hittar inte länken just nu, men the bottom issue handlade väl om parasympatiska reaktioner, som skulle kunna utlösa tex migrän? Plus att grape är en varnad kombination då den försvårar(?) nedbrytningen som sker i levern, det är därför man inte ska ääta grapefrukt i kombination med att man medicinerar.

Edit; la jag inte in länk i de här tråden?

Senast ändrad:

Stekt broccoli med vitlök och hjortbiffar. Blä så trist, jag ville ha lösgodis. Trådens fel.
Lagar mjuk vit fransk nougat med hela hasselnötter och pistagenötter som plåster på såren. Jäkla pyssel men så vansinnigt gott.

Jag tyckte det lät gott! Du får trösta dig med att broccoli tydligen är något av det nyttigaste man kan äta.

Jag åt stekt ekorre med...

Nä bara skoja. Cole slaw, rotfrukter i ugn och varm linssallad. Jag gjorde linssalladen och sambon resten. Hans rotfrukter i ugn blir så himla goda men jag vill inte veta hur mycket rapsolja han har på.

Om ett tag ska jag äta glass med lakritssås.

Jag är på kurs tisdag-torsdag och äter konferensmat till lunch. Tyvärr inte särskilt god. Idag var det torra hårda nötfärsbiffar.

Egentligen var det nog gott, jag älskar stekt broccoli. Men jag har bara sötsugdeluxe, vill egentligen äta snickers till middag:o

Jag har ätit en fantastiskt god - men väldigt mäktig - paneer makhani på en indisk vegorestaurang som jag aldrig varit på tidigare. Mycket trevligt ställe (Thali på Värmlandsgatan för er som vet) var det också - dit går jag tillbaks!

Väninnan och tillika middagssällskapet åt en Thali av tre sydindiska rätter som också var goda.

Lagade vietnamesiskt idag, ugnsstekt fläskkött, grönsakswok och risnudlar. Woken på pak choi, broccoli, rödlök, hoisinsås, vitlök och soja blev lite trist, jag gillar hoisinsås men den blir godare till fläsk och anka än till grönsaker. Köttet däremot var en höjdare! Man mixar en gul lök och några vitlöksklyftor och mjuksteker moset, sen har man i ett halvt kg fläskkött i små bitar, typ karré och bryner på. Ner med alltihop i en ugnsform tillsammans med 50 g socker, 35 g fisksås och en matsked grovmalen svartpeppar, 175 grader i en timme eller så, rör om lite då och då. Det blir salt och sött och knaprigt och gott!

Thali är toppen!

Ditt kött låter riktigt gott, Mabuse. Jag lägger det på minnet.

Idag åt jag en enkel kikärtscurry till lunch. Jag svängde ihop den igår.Är på väg hem nu, det blir bara te och smörgås ikväll. Är galet sugen på nybakade kanelbullar, men sådana är ju svåra att uppbringa på kort varsel på kvällen.

Jag har upptäckt att man kan köpa färdig bulldeg på konsum... Med egen fyllning kan det duga i krig och nöd.

Innehåller inte grape ämnen som är "naturligt blodförtunnande" vilket gör att man inte ska äta den om man äter blodtrycksmedicin eller andra blodförtunnande mediciner?

Thali är toppen!

Jag blev superimponerad! Mitt sällskap kollade upp och gav mig två alternativ - Thali eller 3indier. Jag tyckte att Thali lät intressant och valde det med reservation mot löjliga priser - och det var ju verkligen inte illa. För en "stor" utekväll (då jag aldrig går ut och partar) räknar jag med 300:- (vilket jag vet att många kan lägga på tre-fyra drinkar på ett bôsigt uteställe) - här lade vi 260:- per person inklusive skälig dricks för fantastisk service, en flaska husets vita och det tyckte jag det var värt.

Ja, det är närmast oroväckande billigt. Och galet prisvärt! Maten är ju jättegod!

Kl

Sushi från favoritstället, mycket nöjd. Fått en grym inflammation i arm-nacke-axel-skuldra, så jag vägrar laga mat. Citodon och naproxen, misär.

Aj aj hyacint, krya på sig!

Jag var aptrött och sa till dottern att jag inte orkade laga mat idag, så jag sa till henne att handla nåt hon kunde äta när hon gick in i affären och jag satt kvar i bilen. Ut kommer ungen med en påse rödlök, en påse tomater, en påse citroner.
Och, en kvast färsk koriander och basilika.

Jag blev serverad grillad bruschetta på vitt grillat lantbröd, med tomatsalsa, rödlöksringar och färsk baiander (hackad basilika och koriander blandad med olivolja, citron och riven vitlök och svartpeppar) och grovhackade gröna oliver., och en kanna fräscht citronvatten med basilika och citronskivor till. Supergott, och jag ska nog matlagningsstrejka oftare.

Och sen tittade jag på mästerkock, och äntligen åkte monika hem. Hon lät så tjurig, så snapig och butter, jag lärde mig aldrig tycka om henne.
Maten idag kändes väl sådär i ellimineringstävlingen dock. Gödkalv liksom?
Nu hoppas jag på Markiz som vinnare, Ala som tvåa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar