Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

honung, du har tränat upp din dotter väl!

@Hyacinth: Hoppas du blir bättre snart. Sushi måste ju vara väl godkänt som sjukmat :)

Igår blev det middag hos några goda vänner med några före detta kollegor och det var jättetrevligt. Vi fick en röra på gravad lax (formad som en puck) med bla kapris till förrätt, toppad med sikrom och vackert upplagd på tunnskivade rädisor. Varmrätten var marinerad fläskfilé och tjälknöl med potatisgratäng samt svampsås. Extra sallad och varma grönsaker till de som LCHF:ade (inte jag, jag njöt av potatisgratängen!). Efterrätten var lingonparfait.

Det blev en fantastiskt trevlig middag och vi sa att vi måste göra om det snart så jag tror vi kommer att gå runt hela gänget med middagsbjudningar.

I går blev det Icas pp i pitabröd med blandade grönsaker och vitlökssås. Nu ska jag testa att göra egen någon dag. Har en perfekt b karré i frysen som jag glömt bort.

I dag fick det bli raggmunk med rårörda lingon. Sambon hade även fläsk till.

Idag är jag ensam hemma och ska jobba => slapp comfort food i form av stuvad spenat, kokt potatis och en överbliven linsbiff.

Jag har upptäckt att man kan köpa färdig bulldeg på konsum... Med egen fyllning kan det duga i krig och nöd.

Jag säger bara: Pillsbury cookie dough i "tub" (typ sån som risgrynsgröt finns i, eller blodpudding t.ex.) - absolut livsfarligt. Finns tack och lov bara i USA. Jag gick upp tre kilo i veckan efter att ha upptäckt den.

Tillägg: Jag bakade aldrig några kakor med den, utan .... ja ...:nailbiting::D

Ikväll blir det vinägerwokad broccoli, ris och mandelcitronpersiljetorsk. Är inte riktigt klart än, men jag hoppas det blir ok.

Idag lagade jag nog landets godaste lökringar :d. På spansk lök med pankoströbröd.

Gröna burritos blev dagens middag, avocadoröra med purjo, soltorkade tomater, paprika och tomat, rödlök, alfaalfagroddar och salta rostade solrosfrön, och smaksatt med lime och tamarinsoja och chiliflakes, allt inrullat i römansalladsblad. Jasminris till, och citronvatten i glaset.

Pastalunch på stan, ok men ingen större sensation.

En macka med Brie och en med svärmors apelsinmarmelad till middag. Och rooiboste.

Det måste bli en uppryckning!

Idag blir det lyx... jag fick mina färska tryfflar igår (bianchetto) så jag ska hitta på något med dem. Förmodligen oxfilé (med hyvlad tryffel över) och tryfferad rödvinssås. Har inte riktigt kommit på vad det blir till det ännu men jag misstänker sparris i någon form. Efterrätt blir nog några praliner från det lokala bageriet. Det blev en ny ägare för ett tag sedan och hon gör fenomenala praliner (och semlor).

Det låter gott!!

Jag har just gett mig av mot jobbet, står och funderar på kvällens middag��
Är sugen på gazpacho och småplock.

I gar blev det en vegetarisk gryta pa en jatte trevlig restaurant pa sta'n. Svensk kryddning ar ofta lite "blek" tycker jag, men grytor och annat som hanvisar till Chili inte ar fullt sa smaklost.
Det ska bli interessant att leta runt over sommaren nar jag stannar langre, men so far lagar jag helst maten sjalv for att fa lite smak pa den. Darfor blev det en "gryt aktig" ratt pa kronhjort och diverse kryddor till middag. Och sa lyckades jag satta i mig tva semlor under dagen ocksa.:o

Quinoa med stekt lök, hackad persilja, finstrimlad rödlök, riven parmesan, jumbokapris och grovhackade tomater, biffar på kokt potatis, lök och kålrot och chiafrön, sås på en bytta mutti tomatkross, vitlök, chiliflakes, riven morot, en hackad gul lök, en gul paprika, ajvar och en kladd chilisås. Stekt mangold och rödlök till. Citronvatten.

Lunch blev thaibuffé vid jobbet, oväntat bra röd curry. Middag blir inte gazpacho på grund av tomatbrist och trytande lust efter soppan, så det blir nåt med mycket vitlök... Funderar på potatisbakelser med parmesan och vitlök, en liten last jag har. Stekta grönsaker typ broccoli (som jag äter kanske 6 av sju dagar), soyabönor, brysselkål och spetskål. En köttbit till sambon och kanske vitlökssmör! Har jag inte gjort eller ätit på 15 år. En snäll rioja till.

Pasta (Barilla gnocchi) med stekt schalottenlök och babyspenat, smulad fetaost, babyplommontomater.
Hemglass sandwich.

Idag har jag lagat mat (!), det blev pasta med grönsaksröra på det som fanns i kylen paprika, lök, morot, selleri, tomatkross, gröna oliver och kikärtor lite mejram på det (tydligen har jag inte oregano hemma!?).

KL

I dag var vi ute och at pa en riktigt trevlig Italiensk restaurant. Jag bestallde en jatte god vildsvins gryta ... som serverades med potatismos pa pulver:yuck:. Kompisen som var med kande inte att det var pulvermos, kanske for att det ar ganska vanligt, trodde hon. Stackars kvinna. Det var sallsynt ackligt till den goda grytan. Jag kom just pa varfor jag inte alls behover ata tunnbrodsrulle medan jag ar i Sverige. jag far helt enkelt gora min egen med god potatismos.

Viss kulinarisk uppryckning under helgen, även om det inte är jag som lagat allt jag har ätit (jag har dock stått för ett flertal notor).

Fredag: Palestinsk meze med vänne/släktingen, plus öl. Jättegott! 11 olika meze.

Lördag: Underbar kaféfrukost med partner. Surdegsfralla, youghurt, torkad frukt, nötter, pannkaka, kvittensylt, kaffe, blåbärsscones och mer därtill.

Det räckte med sallad, rökt makrill och bröd till middag sedan. Jag var galet sugen på GOD olivolja, och köpte en som såg bra ut. Doppade sedan brödet i den, underbart!

Idag firade vi min mammas 75-årsdag. Jag lagade svamprisotto (torkad karljohan i), stekte ankbröst som jag serverade med mynta och granatäpple. Portvinkokta smålökar bredvid, samt stekta vaxbönor och haricot verts. Ett gott rödvin till.

En tårta som hette nåt med Misérable till kaffet, tårtan var verkligen inte miserabel utan jättegod.

Imorgon blir det anka och bönor i lunchlådan! Känns lagom exklusivt. :)

Jösses vad gott det låter!

Jag har ätit en gryta på lamm, helt ok. Har lunchmisär, och äter mest yoghurt till lunch och blir akuthungrig på eftermiddagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar