Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Mjölk till, jag kommer inte bli benskör när jag blir gammal. Jag dricker nog minst en liter mjölk om dagen. :o

Det påminner mig om att jag ska komma ihåg min kalktablett idag. :p Sedan jag fattade det här med laktosintoleransen, försöker jag komma ihåg att ta kalk lite då och då. Benskörhet och ridning, känns som en mindre bra kombination.

Aldrig använt rispapper förr, eller ens smakat. Måste säga att det var lite läbbig konsistens.

Åh sådana vårrullar är så sjukt gott! Konsistensen på rispappret är lite skum men tycker den blir väldigt god tillsammans med den krispiga fyllningen. Själv åt jag chipsmiddag igår... :( Får bli något matigare idag. Troligen något vardagligt som linscurry.

Nja jag fattade det som att det är kalla vårrullar vi pratar om. Så jag vet inte, kanske noriark?

Igår gjorde jag en carbonara, men la lite mer vikt på grönsakerna till. Gjorde lättkokt broccoli i en Dijonvinägrett, samt en sallad på en färdig påse provensalsk sallad från Ica (ruccola, romano och... den röda, radicchio?), feta, avokado, några skivade färska champinjoner och några halverade cocktailtomater. Ungefär samma dressing på den.

Blev mycket gott och uppskattat! I hemmet där jag oftast äter min mat är det ingen större emfas på grönsaker - till denna måltiden hade det på sin absoluta höjd serverats cocktailtomater - men när det väl serveras roliga saker än isbergssallad och kokt morot så äts det mycket flitigt.

Nja jag fattade det som att det är kalla vårrullar vi pratar om. Så jag vet inte, kanske noriark?

Noriark tror jag blir skumt ihop med vietnamesiska smaker, då skulle jag fylla rullarna med något kimbap-liknande istället, eller nåt japanskinfluerat.

Igår gjorde jag en carbonara, men la lite mer vikt på grönsakerna till. Gjorde lättkokt broccoli i en Dijonvinägrett, samt en sallad på en färdig påse provensalsk sallad från Ica (ruccola, romano och... den röda, radicchio?), feta, avokado, några skivade färska champinjoner och några halverade cocktailtomater. Ungefär samma dressing på den.

Låter gott, men låter inte som carbonara? Eller vari bestod det "carbonariga"?

Carbonara är för mig pasta som serveras med hårdstekt, tärnat rökt fläsk (helst pancetta), en äggula, svartpeppar och parmesan. Och sen mojsar man ihop alltihop på tallriken.

Sesamfrön är tydligen rätt kalciumrika med. Men om jag har fattat det hela rätt så är det D-vitamin man ska se till få i sig/producera för att slippa benskörhet. I länder andra länder där man inte äter mjölkprodukter är det trots allt inte så vanligt med benskörhet som här uppe i norden kopplingen är tydligen solen och att de äter mycket andra saker som gör att det är lättare att ta upp kalciumet (grönsaker frön och grejer).

Det var någon gång en doktor på tv som pratade om att det var mormor som behövde ligga naken och rulla i vattenbrynet på sommaren och barnbarnet som skulle sitta påklädd i skuggan under ett parasoll. Den där mentala bilden har liksom etsat sig fast i min hjärna :D.

http://www.sanamingruppen.se/enskildamineraler.html Om vart man kan hitta olika näringsämnen.

kl

middag här blev 3 wasasport med ett varsitt kokt ägg på. Det var gott :)

Funderar om man kunde göra en röra av keso, kokta ägg och rökt skinka och sen ha som pålägg?

Åt hon inte det andra till carbonaran?

Vi åt alltid svenne carbonara det var pasta med äggula, grädde, ost, bacon och mängder av svartpeppar. Hej då blodkärl, men det var gott!

Tack!

Faktum är att kalktabletterna även innehåller vitamin d. Men jag köpte dem för kalkets skull, eftersom jag minskade rätt drastiskt på en redan i förväg ganska liten mjölkonsumtion.

Just nu äter jag en smörgås på bröd med massor av sesamfrön i. Tack vare dig blev den nu ännu godare!

Carbonara-diskussionen har vi redan avhandlat, ett par sidor bakåt.

kl

Jag provar mig fram i det vegetariska halvfabrikats-sortimentet. Hittills så har jag provat grönsaksbiffar och morotsbiffar från hälsans kök och dafgårds kök, och dafgårdsbiffarna är en ny favorit, god och bra snabbmat!
Idag köpte jag anammas basilikapuckar. Hur äter jag dem bäst? Måste det vara pasta, jag tycker pasta är så embarmligt tråkig produkt, så jag vill ha andra förslag än just pasta! Någon?

Jag brukade äta dem med potatismos. Jag tycker de är lite åt det torra hållet så gärna något lite lösare till som kompensation.

Ah, vad bra att du sa det! Jag skulle kunna leva på stomp, alltså bara mosad potatis och ev annan grönsak också, med smör, det gör jag ofta så då passar det kanske bra med puckarna till det! Tack, det ska jag prova!

kl

Till lunch gjorde jag soppa med alla gröna saker jag hittade i frysen (det här med att laga mat efter färg alltså..). Letandet resulterade i soppa med brysselkål, spenat, ärtor, broccoli och persilja. Blev rätt gott faktiskt! Toppade med lite bacon och magen var nöjd.

Till middag blev det mackor.... Inte jättemycket inspiration för tillfället. Gillar ju knappt mackor, men det går snabbt att "laga" så vad ska man göra? :p

Åt hon inte det andra till carbonaran?

Vi åt alltid svenne carbonara det var pasta med äggula, grädde, ost, bacon och mängder av svartpeppar. Hej då blodkärl, men det var gott!

Så var det förståss, jag har i princip aldrig grönsaker vid sidan av pasta (grönsaker är i pastan), så jag tänkte inte på att det förstås var carbonara med grönsaker till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 064
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar